Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips vid datorköp, tack.


Ultra

Rekommendera Poster

 

Hej!

Jag är på väg att köpa en ny dator och behöver lite tips. Jag är inte direkt någon expert på själva datorinnehållet och behöver därför lite råd.

Jag ska inte använda datorn till några avancerade spel men den ska klara av ”tunga” CAD-applikationer i 3D, bildredigering (i framtiden ev. videoredigering), vanligt kontorsarbete mm. Hur viktigt är grafikkortet för CAD-programmen? Vad ska man tänka på med RAM-minnet? Vad är det tex. för skillnad på Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB och Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB? Om jag har fattat det rätt så kan det skilja rätt mycket på olika minnen och att DDR2 är att föredra, eller? Sen är det ju det här med processorerna, vad ska man tänka på där, Intel eller AMD?

 

Jag vet att det inte går att ge några jättekorta svar på mina frågor men lite tips och råd hade ju varit jättebra. Men jag kanske kan få några slags minimikrav på vad som krävs av datorn och dess komponenter för att klara av mina önskemål. Det kanske är lättare att säga vad jag absolut inte ska köpa.

 

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.twandata.com

De flesta av dina frågor blir nog besvarade, de bygger datorn efter dina önskemål till kanonbra priser.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några generella tips:

 

Se till att först leta upp en processor med en snabb frontside bus, FSB, då detta avgör hur snabbt övriga komponenter i datorn kan jobba. T.ex. är 800 Mhz FSB en bra standard för att minnen, grafikkort, etc. skall jobba snabbt.

Ex. Mina minnen är på 400 MHz, men min FSB är på 533 Mhz, vilket gör att minnenas klockfrekvens räknas om för att passa processorn = de jobbar bara i 266 Mhz.

 

Därefter letar du upp ett moderkort som stödjer följande:

* Processorn du letat upp, såklart! :-)

* FSB på processorn

* PCIe - Den nya standarden för grafikkort, ersätter den gamla AGP-standarden.

* Firewire IEEE 1394 ingång - för eventuell framtida videoredigering (antar att du menar från en DV-kamera och inte en "gammal" analog).

* Minne: moderkortet kan stödja olika DDR-typer, se till att du hittar ett moderkort som stödjer en minnessort som passar din budget.

 

Står inte allt utskrivet hos försäljaren, kan du leta upp denna information hos tillverkaren av moderkortet, t.ex. i en nedladdningsbar manual. De största tillverkarna av moderkort, t.ex. Asus, MSI, Abit, etc. ger även tips på komponenter som passar med moderkortet - dvs. ett antal komponenter som de har testat tillsammans med moderkortet och vet fungerar. Har du hittat ett moderkort som du tycker verkar bra, kan du sedan gå igenom de rekommenderade komponenterna och se om du hittar det som motsvarar dina krav på minne och grafikkort etc.

 

Bra grafikkort, framförallt för industriella applikationer såsom CAD, är svindyra. När det gäller grafikkort utvecklade för spel i 3D betalar du för hur snabbt kortet jobbar, samt hur många "inbyggda effekter" (grafiska algoritmer som procesorn slipper räkna ut åt grafikkortet) som kortet skall ha. Oftast räcker det med ett hyfsat grafikkort till CAD-program, varpå tipset blir att lägga mer pengar på en bra processor, än att lägga hela krutet på ett svindyrt grafikkort.

 

I regel kan man säga att ju dyrare en produkt är desto bättre skall den vara, men oftast gäller följande: Ju dyrare produkt, desto bättre överensstämmer produktens verkliga prestanda med specifikationerna på den. Billiga minnen kan - på pappret - vara nog så snabba som ett dyrt, men når i verkligheten ofta inte upp till fastställda krav. De snabbaste minnena är väldigt dyra, och frågan är först o främst om budgeten klarar det.

 

 

---

Edit: Ändrade ett par stavfel :-)

[inlägget ändrat 2005-10-27 08:11:36 av Bandola]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandola skrev:

Några generella tips:

 

Se till att först leta upp en processor med en snabb frontside bus, FSB, då detta avgör hur snabbt övriga komponenter i datorn kan jobba. T.ex. är 800 Mhz FSB en bra standard för att minnen, grafikkort, etc. skall jobba snabbt.

Ex. Mina minnen är på 400 MHz, men min FSB är på 533 Mhz, vilket gör att minnenas klockfrekvens räknas om för att passa processorn = de jobbar bara i 266 Mhz.

 

 

Hej, jag hoppar in med en fråga här (är också i datorköpartagen). Tycker att ovanstående lät som ett smidigt sätt att ta fram komponenter på.

 

Men.. hur får jag fram FSB på processorn? Jag tittade på en "AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt" som den kallas på koplett.se. På AMDs sida står ingenting om FSB på processorn när man tittar på specs; http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/details.aspx?opn=ADA3200DAA4BP

Kan det vara som så att System Bus är samma sak som Front Side Bus? I så fall skulle denna processor ha 2000 i FSB.

 

Din minnen kör i 266 för att 266*2 ~ 533? Har det med DDR att göra (DoubleDR)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall skulle denna processor ha 2000 i FSB.

 

Det stämmer att så blir fallet för processorer för socket 939. För min gamla socket 754 blir motsvarande 1600MHz. En anledning till att fsb:n blir så hiskeligt hög är att man inte riktigt kan räkna ut den på traditionellt vis för A64. Minneskontrollern för sådana är nämligen inbyggd i processorn i stället för norrbryggan där den vanligen är.

 

Din minnen kör i 266 för att 266*2 ~ 533? Har det med DDR att göra (DoubleDR)?

 

2x133 = DDR 266. Bussen 533 får man igenom 4x133 ~ 533. Man gångrar med fyra därför att Pentium 4 klarar att skicka fyra instruktioner över bussen per varje klockcykel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En anledning till att fsb:n blir så hiskeligt hög är att man inte riktigt kan räkna ut den på traditionellt vis för A64.

 

Det var ett tag sen jag hade en AMD-processor; hur räknar man ut max klockfrekvens för AMD64-system? ..eller menade du med ovanstående citat även att minnesberäkningen inte går att räkna ut "på traditionellt vis"??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sen jag hade en AMD-processor; hur räknar man ut max klockfrekvens för AMD64-system?

 

Det är inte så krångligt som jag kanske fick det att verka. I bios är fsb:n ställd på 200 som default, min processors multipel är 11 och alltså är dess maxfart 2200MHz. Den gamla vanliga räknemodellen alltså.

 

A64 kommunicerar dock via ett bussgränssnitt AMD kallar HyperTransport. Det medför, till skillnad för den traditionella parallella kommunikationen via norrbryggan, en seriell kommunikation i bägge riktningarna samtidigt. Medan en P 4 för bussen 533 (som det har pratas om i tråden) tillåter en datahastighet av 3.97GB/s, i ena hållet åt gången, så klarar en A64 en kommunikation på 3.2GB/s åt båda hållen samtidigt och alltså blir den totala hastigheten 6.4GB/s. (nu har jag pratat om socket 754 som jag själv har – socket 939 är så klart ännu snabbare)

 

För en P 4 för bussen 533 är denna så klart inställd på 133 i bios men eftersom en sådan processor som sagt klarar fyra instruktioner per klockcykel blir den motsvarande teoretiska hastigheten i stället ca 533MHz...

 

Hoppas det jag sa nu tycktes relevant, men det är lite svårt att förklara saker ibland..!

 

EDIT:

Använder förresten vanliga PC3200-minnen i min socket 754-dator. Skulle jag ha haft socket 939 i stället hade jag troligtvis använt PC4000-minnen.

[inlägget ändrat 2005-10-28 12:29:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, igen och tack för svaren (speciellt Bandola).

 

Jag har hittat en dator som jag tycker hamnar i min prisklass och har följande komponenter:

 

• Moderkort: MSI 915P Combo2-F, I915P, Socket-775, SATAII,ATX,GbLAN,DDR/DDR2, PCI-Ex16

• Processor: Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T

• Minnen: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

• Grafikkort: Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX Golden Sample

• Osv.

 

Har jag fattat det här rätt med “minneshastigheten” om jag räknar så här:

Processorns busshastighet är 800 MHz och minnenas på 533 MHz alltså 800-533x2=534 MHz, vilket då skulle vara dubbelt så snabbt (bra?) som Bandolas.

 

Och vad det gäller grafikkortet så finns det ju billigare som är på 256 MB men kanske inte lika ”snabba”, eller? Jag vet inte vad man ska titta på där men det står att klockfrekvensen är 540 MHz men tittar jag på betydligt dyrare kort så kan det vara 400 MHz vilket då medför att jag fortfarande inte fattar så mycket om grafikkorten.

 

Vad tycker ni annars, verkar det vara en vettig kombination?

Och hur är det med ljudet, måste man ha några speciella fläktar osv eller duger det som det är?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte använda datorn till några avancerade spel men den ska klara av ”tunga” CAD-applikationer i 3D, bildredigering (i framtiden ev. videoredigering), vanligt kontorsarbete mm.

 

För mig låter det som att det är en Pentiumprocessor du ska satsa på. För spel är AMD inte bara bättre, de är helt överlägsna, men situationen blir annorlunda vid annan användning av datorn såsom t ex den du har beskrivit ovan. En P 4 650 blir nog ett vettigt val för dig.

 

Grafikkortet 6600GT är ett mellanklasskort med riktigt hyfsad prestanda (åtminstone vad gäller spel). Det "Golden Sample" från Gainward som du nämner är ett fabriksklockat kort med högre prestanda än Nvidias referensmodell.

 

Det är inte alls säkert att PC4200-minnen kommer kunna jobba i full hastighet eftersom den hastigheten blir asynkron mot bussen. Det är en sak man måste testa innan det går att säga med säkerhet. PC3200-minnen hade däremot kunnat jobba synkront och alltså med dess fulla hastighet 400MHz (2x200).

 

Vill man ha tysta fläktar ska man satsa på märket Papst – de är knappt hörbara. Ett tyst och mkt bra nätagg är exempelvis detta:

http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=62

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående grafikkortet så tycker jag att 6600GT är det mest prisvärda på marknaden just nu.

Alla 6600 går på NV43 chipet varav 6600GT är upspeedat till chip/memory clock på 500/1000.

Då får du, som du sett, ett kort som ser snabbare ut än vad det dyrare 6800 korten gör.

Skillnaden är att 6800 korten har ett nyare chip som heter NV45 som går snabbare än NV43. Exakt varför vet säkert någon annan än mig bättre, men det har väl att göra med en bättre architectur i chipet.

 

Enklaste 6800 kortet är bara något snabbare än vad 6600GT kortet, och ibland är det helt jämt. 6600GT är däremot 500 kronor billigare.

 

Du skulle kunna kolla upp 256MB versionen av samma kort med tanke på att du skall "CADDA" m.m. Det var inte släppt när jag kollade marknaden för ett tag sedan.

 

EDIT: En SLI lösning kanske vore något att kika på också?

[inlägget ändrat 2005-10-28 14:10:58 av CA]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för skillnad på följande minnen? Är det så att PC3200 skulle funka bättre/snabbare som RN skriver? Och det här med DDR/DDR2 är det någon skillnad?

 

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och när jag ändå har er proffs igång, vilket grafikkort skulle ni föredra (och vad kan det skilja i prestanda) om jag kör på ovanstående konfiguration?

 

Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX Golden Sample

 

PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out, Retail

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har några frågor om ljuddämpning, eller tysta datorer, är det bara att ställa de du kan komma på.

ag har under de senaste åren gått in rätt hårt för att bygga tysta datorer, så jag kanske har några matnyttiga tips, vem vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på följande minnen? Är det så att PC3200 skulle funka bättre/snabbare som RN skriver?

 

Den enda skillnaden som jag kan se det är hastigheten; 400 mot 533MHz. Faran jag menade med PC4200 är att det kanske inte kommer kunna jobba i 533 utan endast 400MHz p g a att hastigheten blir asynkron med bussen. Det är som sagt en sak man måste pröva först.

 

Och när jag ändå har er proffs igång, vilket grafikkort skulle ni föredra (och vad kan det skilja i prestanda) om jag kör på ovanstående konfiguration?

 

Själv skulle jag ha kombinerat en P 4 650 med ett kraftfullare grafikkort såsom 6800GT, eller möjligen upp till ett 6800Ultra. Men i stället för 6800Ultra hade i så fall 7800GT varit ett smartare val, åtminstone ur spelsynpunkt, tack vare den förfinade metoden för kantutjämning (effektivare bruk av antialiasing 8x (supersampling)). Nu pratar jag om spel, det du från början sa att du inte skulle använda datorn till så mycket, men klarar datorn tunga spel klarar den "allt".

 

Av korten du nämner, 6600GT och X800GT, är det lite av en smaksak vilket av dem man väljer. Det förstnämnda har ett försprång tekniskt sett med dess hårdvarustöd för shadermodell 3.0 medan det andra har en effektivare metod för kantutjämning. Valet här är att kunna få se en bild framställd med en modernare shadermodell, eller en bild där trappstegseffekterna på diagonala linjer elimineras på ett effektivare vis. Men ärligt talat har inget av korten en prestanda som är så särskilt lämpad för kantutjäming (antialiasing) utan då behövs helst prestandan ur som lägst ett 6800 (256MB), eller motsvarande Ati-kort. X800GT med dess 256MB stora minnesbuffert kommer ha ett försprång vid bruk av mkt texturer och därmed inte "gå på knä" lika tidigt. Men för mig känns ändå det faktum att GF 6 stödjer shadermodell 3.0 som en större fördel (inkörd på spel som jag är). Och som sagt, kort ur mellanklassen som de bägge faktiskt är, är inte speciellt lämpade för kvalitetsinställningar vare sig det handlar om kantutjämning eller anisotropisk filtrering. Mitt eget val av dessa två kort skulle iaf ha blivit 6600GT, i synnerhet om det hade handlat om det "Golden Sample" du nämner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter att jag sovit inatt klack det till i huvudet på mig att det kanske inte alls är ett konsumentgrafikkort, utan i stället ett proffskort, du behöver i datorn! Detta eftersom du bl a nämner: "...den ska klara av ”tunga” CAD-applikationer i 3D, bildredigering (i framtiden ev. videoredigering)..."

 

Ati:s proffskort för 3D heter FireGL:

http://www.ati.com/products/firegl.html

 

Och Nvidias motsvarighet heter Quadro:

http://www.nvidia.com/page/quadrofx_family.html

 

[inlägget ändrat 2005-10-29 05:15:51 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mors, igen!

 

Kan man räkna med att typ en sån dator som jag beskrivit här ovan är tillräckligt tyst. Den kanske inte behöver vara knäpptyst men den ska ju inte störa allt för mycket om den står tex i vardagsrummet. Eller måste man vidta några ytterligare åtgärder för att dämpa den mer?

 

Nätagg: Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W 120mm, SATA, 20/24pin

 

Låda: Cooler Master Centurion 5 - tower - ATX

 

För det är väl de två sakerna som påverkar ljudet mest, eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag listar de punkter jag tycker är viktigast för en tyst dator:

 

1) Ett bra (tungt) chassi

Billiga chassin görs ofta av tunn/lätt plåt. Tunn plåt har en tendens att börja svänga i takt med de vibrerande komponterna i datorn (hårddisk, fläktar, cd-/dvd-läsare etc.). Ett bra chassi har du "för alltid", medans du alltid kan byta ut komponenterna i datorn, så se till att köpa ett riktigt bra chassi från början.

 

2) En tyst nätdel

De nätaggregat som brukar följa med chassin är i regel billiga och högljudda. Även de tillverkare som är kända för att göra riktigt bra och s.k. "tysta chassin" (t.ex. Antec) brukar leverera undermåliga nätaggregat. Att köpa ett tyst nätaggregat brukar vara en ganska stor kostnad (<1000 kronor), men har man köpt en fin "märkes-nätdel" skall man kunna ha det lika länge som ett bra chassi.

 

3) Processorkylare

Processorfläkten är relativt liten, och måste därför snurra väldigt fort för att kunna kyla av dagens supervarma processorer. En fläkt som snurrar fort låter mycket, den slits även ut ganska fort vilket gör att den börjar låta mer. Därför är det inte ovanligt att man byter processorfläkt efter ett tag. Som med alla fläktar gäller regeln: stor fläkt är bättre. Se gärna till att processorkylaren har en stor kylfläns och att den har temperaturstyrd fläkthastighet - på så sätt slipper fläkten "jobba ihjäl sig i onödan".

 

4) Chassifläktar

Dagens datorer genererar mycket värme. Det blir vanligare att allt fler av komponenterna har egna fläktar som ser till att transportera bort varm luft. Dock måste varm luft ut från chassit och kall luft måste kunna komma till att kyla datorn. Chassifläktarna hjälper nätaggregatet med detta, och ofta är de som följer med chassit väldigt högljudda. En tyst chassifläkt kostar inte mycket, och kan göra att datorn ljudnivå och temperatur sänks markant. Även här är det trevligt om man kan styra fläktens hastighet t.ex. med ett motstånd, eller en fläktstyrning, så att den snurrar i maxhastighet. Och givetvis: ju större desto bättre.

 

>>> OBS! Alla fläktar/nätaggregat/processorkylare är inte identiska - framför allt inte billigare märken. Gå gärna till en butik och be att få lyssna på fläkten, och jämför hur olika märken låter. En fläkt som enligt tillverkaren skall vara tystare än en annan, kanske låter "jobbigare" än den som låter mer! Provlyssna gärna innan köp! <<<

 

4) Hårddiskar

Trots att ljudet från datorer brukar kännetecknas av surret från fläktar är en stor del av detta även ljud från hårddiskar. Hårddiskar surrar och knattrar. Knattret kan man få bort genom att "flyga", dvs. hänga upp hårddiskarna så att de inte kommer i direktkontakt med chassiväggarna (om någon undrar hur man gör, kan jag gå igenom det mer noggrannt). Surret från hårddisken förebyggs enklast genom att köpa en tyst hårddisk. Så enkelt är det med det. Gå till en butik och be att få höra hur hårddisken låter vid uppstart (knatter) och tomgång (surr). Mycket av knattret kan man förebygga med upphängning, men surret är svårare att bli av med.

 

 

-------

 

Min åsikt om föreslagna komponenter:

Cooler Master Centurion 5 - tower - ATX

Jag misstänker att du kommer att få byta ut chassifläkten. Det verkar inte finnas mycket utrymme för att eventuellt hänga upp hårdiskar, om du inte gör/skaffar en 5,25" upphängning. Annars ett fint chassi! :-)

 

Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W 120mm, SATA, 20/24pin

Är inte en bra nätdel. Den låter för mycket (för min smak), men jag är inte helt objektiv: Jag byggde en dator med en fortron/scource nätdel för ett år sedan, och efter 7 månader så la den av. Jag rekommenderar att du väljer någon annan.

 

-------

 

Mitt tips är: Nexus Breeze 400 (chassi + nätdel). Kostar lite mer, men håller ett bra tag, och har fått väldigt god kritik i datorpress. Nätdelen är en av deras bättre, och chassit är både akustiskt dämpat och luftkylt smart. Jag kör själv på samma Nexus nätdel som för 4 år sedan. Enligt mig gör Nexus de tystaste datorkomponenterna på marknaden.

Om du införskaffar en Nexus Breeze, får du gärna skriva om vad du tycker om den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Hej och tack för alla tips och råd.

 

Jag trodde inte att jag skulle tycka att det var så här intressant med själva ”datorbyggandet”, jag vill liksom köpa en färdig dator som funkar direkt ur kartong. Men det känns ju inte som en omöjlighet att sätta ihop en bra dator själv, så klart med mycket hjälp från alla er kunniga här.

 

Men den här gången blir det nog så att jag köper det paketet som jag beskrev här ovan med ev. ändring av grafikkortet, annars verkar det bra eller?

 

En liten fråga bara, RN skriver att det kan vara en fara att köra med 533MHz-minnena, vad menar han/du med fara? Eller är det bara så att dom är lite överpresterande och inte kan utnyttjas fullt ut? Alltså det är ingen fara för resten av datorn att använda dessa minnen?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara, RN skriver att det kan vara en fara att köra med 533MHz-minnena, vad menar han/du med fara? Eller är det bara så att dom är lite överpresterande och inte kan utnyttjas fullt ut? Alltså det är ingen fara för resten av datorn att använda dessa minnen?

 

Faran och faran... "risken" kanske är ett bättre uttryck... och risken iaf, som jag antydde tidigare, tyckte jag var att PC4200-minnen kanske bara kommer kunna arbeta i 400 i stället för 533MHz (i det moderkortet). Jag tyckte inte att man kategoriskt kunde säga att de verkligen kommer kunna jobba i 533MHz innan man faktiskt har prövat detta.

 

Men nu gick jag till MSI:s hemsida för att kolla upp vad det egentligen står angivet för "915P Combo 2" (hittade inget Combo2-F). Och det står faktiskt...

"Supports DDR333/400 or DDR2 400/533 memory interface."

...så antagligen innebär det ingen risk alls att använda de PC4200-minnen du hade tänkt dig...

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=677

 

Några av riskerna med för snabbt minne hade annars kunnat vara t ex att datorn inte alls startar, att den går igång med beter sig mkt instabilt, eller troligast att den funkar bra men att minnet som sagt inte kan jobba i dess fulla hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad händer om man dubblar minnet till 2024 MB? Öppnas programmen fortare, arbetar datorn snabbare när man har flera program igång, går tex bildbehandling i Photoshop fortare osv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd...

 

Även jag går i datorköpartankar men skillnaden att jag tänkter bygga ihop en egen låda (mitt första bygge). Vet ej om jag är trög men har vissa klargörande och kompletterande frågor som är mycket relaterade till denna tråd.

 

1) När jag söker på CPUn jag tänkt köpa (på pricerunner), AMD Athlon 64 3200+ 2,0GHz för socket 939, så får jag fler träffgrupperingar med olika bushastigheter, 200, 1000 och 2000 MHz. Är detta samma CPU men med olika fabriksinställningar? Klockfrekvens=bushastighet?

 

2) Kollar på två Nv4 SLI moderkort från Abit (KN8 SLI) resp. MSI (K8N SLI) där FSB-hastigheten skilljer sig åt (enligt pricerunner), Abit är på 2000 MHz och MSI 1000 MHz. I manualerna för MSI kortet anges dock HTT-hastigheten till 1000MHz samt 2000 MT/s. Vad är skillnaden på dessa hastighetsangivelseenheter? Är Abit kortet att föredra för ovan angivna CPU(er)?

 

3) Så var det detta med minnena... Moderkorten tycks officiellt stödja minneshastigherer upp till DDR400(PC3200). Är denna hastighet det klokaste valet eller kan man (och bör man direkt) inrikta sig på t.ex. PC3500 eller PC4000 (med avseende på framtida överklockning)? Vilken minneshastighet ska matchas mot övriga systemet samt är det klockfrekvensen eller HT-hastigheten som skall matchas?

 

4) Ser man på minneskombinationslistorna för moderkorten så stödjer Abit maximalt två DDR400 minnen av sk double rank (vilket utelsluter den maximala, 4Gb, minneshanteringen med dessa minnen?) samt MSI maximalt två DDR400 (double sided) eller fyra DDR400 single sided. Är rank=sided? Har detta med utrymme att göra?

 

5) När jag ändå är igång...några synpunkter på mitt tilltänkta spelbara HTPC-system i övrigt (speciellt ur ljudnivå-perspektiv):

 

GPU: Asus GeForce 6600GT 256Mb PCIe silencer

CPU-fläkt: Zalman CNPS7700-Cu

HD: Maxtor MaxLine III 250GB

DVD: NEC ND-3540

Minne: 1GB DDR???

Tv-kort: Hauppauge WinTV HVR 1300T

Nätdel: ej bestämt av följande alternaiv (synpunkter?)

-SeaSonic S12-500

-Elan Vital 500 W SSM

-Tagan TG480 U01

 

Många frågor blev det...

 

Är mycket tacksam för svar på allt ni kan svara på

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Min tolkning av det är att vissa butiker har uppgett "biosfsb:n" 200, endel hypertransport 1000 och andra 2000MHz eftersom kommunikationen är dubbelriktad.

 

2)

I manualerna för MSI kortet anges dock HTT-hastigheten till 1000MHz samt 2000 MT/s.

Det översätter jag till att hastigheten är 1000MHz men eftersom kommunikationen sker i den farten åt bägge hållen samtidigt räknas den som 2000. Socket 939 med andra ord...

 

3) Den officiella vägen tycks vara DDR400 (matchar ju bios 200). Själv skulle jag ändå försökt matcha hypertransport 1000 (eg 2000) lite bättre och använt PC4000-minnen (DDR500). Förutom manualerna så kolla även listorna med biosuppdateringar. Mitt eget moderkort (socket 754) stödjer officiellt också bara DDR400, det finns dock en biosfix för stabilitetsproblem vid användningen av Corsair DDR466/500...

 

4) Skaffa inga minnen som inte finns med i moderkortets kompatibilitetslista, alternativt går att använda enligt listan med biosuppdateringar! Då minneskontrollern är inbyggd i processorn för A64 (i stället för i norrbryggan) förutsätter detta mkt stabila och tillförlitliga minnesmoduler. Skaffa helst också 2x1024MB från första början. Jag gjorde misstaget att bara skaffa 2x512MB sent år 2003 då jag köpte min A64. Fyller jag även slot nr 3 med en modul sänks minneshastigheten med hälften, från DDR400 ner till 200MHz vilket motsvarar PC1600-minnen (DDR200). Men det är möjligt, och t o m troligt, att minneskontrollern blivit utbytt till en modernare variant i nyare A64 än den som finns i min processor vilken är baserad på Clawhammerkärnan.

 

Gränsen 4GB RAM gäller förresten 32-bitarsprocessorer, A64 har inte den gränsen, men i verkligheten har den styrts av vilket moderkort man använt processorn i.

 

5) GPU: kanske ett 6800GS vore ett bättre val? Det är Nvidias nya kandidat till pris/prestandakort. De är fortfarande lite dyra, mellan 2500-3000kr, men priserna kommer sannolikt sjunka.

 

CPU-fläkt: Har för mig att det är en mkt tung fläkt vilken bör monteras bort vid transporter av datorn för att inte riskera skada processorn.

 

Minne: 2GB (2x1024)

 

Nätdel: Den här kan jag rekommendera varmt...

http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=62

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man dubblar minnet till 2024 MB? Öppnas programmen fortare, arbetar datorn snabbare när man har flera program igång, går tex bildbehandling i Photoshop fortare osv?

 

Hur snabbt programmen kan starta beror väldigt mkt på hur snabb hårddisk man har. Men ju fler program man har igång samtidigt desto större nytta har man av mycket RAM. Bildbehandlingsprogram gillar förutom mycket RAM så även en snabb processorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej och tack ytterliggare en gång för all tips och råd.

 

Jag har en sista liten fundering bara, jag har hittat två datorer som jag står och väljer mellan och hoppas få lite tips om dessa, vad det är för skillnad, vad som gör den ena snabbare/bättre än den andra osv.

 

Paket 1

 

• Cooler Master Cavalier 3 Chassi Svart, Aluminium (utan nätagg)

• NorthQ Nätaggregat 4001BULK ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, PCI-E, 20/24pin

• MSI 915P NEO2 Platinum, I915P,Socket-775 Firew,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR2,PCI-Ex16

• Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/fläkt

• Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

• Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, PCI-Express,"Ultra/1960PCX Golden Sample

• Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

• NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

 

Paket 2

 

• Cooler Master Cavalier 3 Chassi Svart, Aluminium (utan nätagg)

• NorthQ Nätaggregat 4001BULK ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, PCI-E, 20/24pin

• Abit GD8, I915P, Socket-775, ATX, GbLAN, SATA, Dual-DDR, PCI-Ex16

• Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/fläkt

• Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

• XFX GeForce 6200 TurboCache, PCI-Express,supports 256MB, Tv-Out/DVI

• Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM NCQ

• NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

 

De stora skillnaderna vad en amatör som jag kan se är moderkortet, minnet och grafikkortet. Kom gärna med förslag på vad som är bra resp. dåligt, nåt som kanske kan bytas osv. Det jag hade tänkt mig är att dubbla minnet till 2024 MB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...