Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Olagligt?

nire

Recommended Posts

Om ja skulle ladda hem en serie som bara får säljas inom USA och den altså inte finns att köpa i Sverige, gör jag en olaglig handling då?

Håller naturligtvis helt med om att det inte är lagligt (vad hindrar förresten nire att köpa serien från USA? Det gör jag hela tiden) men:

all hemladning av upphovsrättskyddat material som du inte äger rättigheterna till är olagligt.

Ska man vara noga så är det bara hemladdning av upphovsrättsskyddat material som sprids utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren som är olaglig.

Det är helt ok att slanga hem musik man köpt på nätet (trots att den skyddas av upphovsrätt) eller titta på mina bilder på nätet (trots att de skyddas av upphovsrätt). Mina bilder (om du nu skulle råka hitta dem :-) får du till och med ladda hem, skriva ut och hänga upp på din egna vägg om du vill, allt enligt svensk och internationell upphovsrätt.

vad hindrar förresten nire att köpa serien från USA? Det gör jag hela tiden)

Det är ju det som är problemet, produktionsbolagen har inte insett behovet av att snabbt göra all sin nyproduktion tillgänglig för försäljning över nätet. Det tar ju oftast åratal innan vissa serier finns kompletta på DVD och det är inte godtagbart helt enkelt.

Det tar ju oftast åratal innan vissa serier finns kompletta på DVD och det är inte godtagbart helt enkelt.

Visst är det så (vilket är en del av anledningen till att man hellre slangar hem dem) men nu skrev han ju faktiskt i orginalinlägget att orsaken var "Om ja skulle ladda hem en serie som bara får säljas inom USA och den altså inte finns att köpa i Sverige" och då kan det ju inte vara det som är problemet.

Gunnar Dahlström
Ska man vara noga så är det bara hemladdning av upphovsrättsskyddat material som sprids utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren som är olaglig.

Det är helt ok att slanga hem musik man köpt på nätet (trots att den skyddas av upphovsrätt) eller titta på mina bilder på nätet (trots att de skyddas av upphovsrätt).

Som jag skrev "... som du inte äger rättigheterna till .."

Så vist får du tanka ner musiken från iTunes om du köpt musiken där, däremot är det olagligt att tanka ner samma musik från andra ställen än därifrån du köpt den.

Som jag skrev "... som du inte äger rättigheterna till .."

Jo, det var det som var felet. Du äger inga rättigheter bara för att du köpt musiken. Det som avgör om du får tanka hem den är om möjligheten att tanka hem den är något som det är rimligt att anta att rättighetsinnehavaren godkänt.

Det är helt ok att tanka hem hur mycket som helst som man inte äger några rättigheter till så länge den som äger rättigheterna tycker att det är ok, svårare är det inte.

Edit: Stavfle

[inlägget ändrat 2005-10-26 10:51:07 av fhe]

och då kan det ju inte vara det som är problemet.

Slarvläsning från min sida. Fortfarande morgondamm i ögonen. Sorry.

Gunnar Dahlström
Det är helt ok att tanka hem hur mycket som helst som man inte äger några rättigheter till så länge den som äger rättigheterna tycker att det är ok, svårare är det inte.

Nu går logiken runt!

Om den som äger rättighetern tycker det är Ok att andra laddar hem så har rättighet att ladda hem.

Skulle kanske skrivit "... som du inte har rättighet/rättigheterna till ..." :)

Om den som äger rättighetern tycker det är Ok att andra laddar hem så har rättighet att ladda hem.

Fast ska man prata så generellt om rättigheter så kan man lika gärna strunta i formuleringen, skriver man:

all hemladning av upphovsrättskyddat material som du inte äger rättigheterna till är olagligt.

så är det ju rätt självklart att det är (upphovs)rättigheterna som åsyftas och inte rätten att spela saken i en dator, använda det som inspiration när man målar eller för all del "rätten att tanka hem". Du kan inte äga rätten att tanka hem, däremot kan du ha tillåtelse (ha rätt) att göra det.

Men jag vet att du menade rätt, det var bara felformuleringen jag anmärkte på eftersom lagen inte ställer några som helst krav på ditt eventuella ägande av några som helst rättigheter. Den gör det bara olagligt att "handla" av en brottsling (om det är rimligt att tro att du förstår att det är det du gör).

Ordvänderi men vafan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...