Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDGMail blir betaltjänst


fhe

Rekommendera Poster

Inte helt oväntat men enligt ett mail blir nu (1:a november) IDGMail betaltjänst. Inte för att jag använt den så mycket men man får väl önska IDG lycka till, de får säkert massor med betalande kunder, eller inte.

 

Nyckelfeatures verkar vara:

- man kan få användarnamn@idg.nu som extraadress

- skicka sms (det får förvisso anses vara en bra grej men jag gissar att det kostar när man förbrukat de 20 sms som kontot är laddat med från start.

- Kryptering och signering av okänd sort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, hade glömt bort att det ens fanns.

Hade två mail i min inbox, ett välkommen-mail som legat där sedan 2002 och det nya mailet som talar om att det blir betaltjänst.

 

Så knappast något jag kommer att sakna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man desutom rikligt med utrymme som 10MB eller så är succen given!

Man får faktiskt 100MB, vilket ju trots allt väl är bättre än gratis-hotmail(?).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag en slarvig läsare.

 

Om jag inte vill betala 30 kr per månad så kan jag inte längre logga in här då i Eforum? Måste man inte vara med i mail för att få eforum?

 

Eller funkar gamla användarnamnet fast de stänger ner idgmail?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-25 15:45:52 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag en slarvig läsare.

Ja, extremt. Som du ser står det IDGMail i ärenderaden, inte EForum.

 

Om jag inte vill betala 30 kr per månad så kan jag inte längre logga in här då i Eforum? Måste man inte vara med i mail för att få eforum?

Ingen har någonsin antytt att Eforum ska bli betaltjänst och nej du "måste" inte ha en IDGMail-adress för att vara med i Eforum (även om alla tidigare fått en gratis om de varit medlemmar här).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket ju trots allt väl är bättre än gratis-hotmail(?)

 

Jag har 250 Mb i min gratis-hotmail, visserligen efter något hack som gick ut på att skriva sin adress i USA.

Fast numera tror jag 250 Mb gäller för alla nyregistreringar på hotmail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Jag tycker inte att förslaget var bra alls. På mitt Yahoo gratis så har jag 1 GB utrymme och möjlighet att sända bilagor på 10 Mb.

 

Om idg hade bjudet på 2 Gb och dessutom ingen gräns på bilagorna så hade jag funderat på det, men inte som det är nu.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-26 02:18:22 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att förslaget var bra alls. På mitt Yahoo gratis så har jag 1 GB utrymme och möjlighet att sända bilagor på 10 Mb.

IDGMail ger dig förvisso möjlighet att sända betydligt större bilagor än så.

 

Personligen tror jag 100MB eller 2GB spelar mindre roll för de allra flesta men jag ser ändå inte vad deras USP är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Att få en mailadress som slutar med "idg.nu

 

Missade det, jag tecknar direkt :)

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju skönt då att man kan vara med här utan att lägga ut 30 kr i månaden.

 

Bill Gates vad snål jag är. :)

 

Att få en mailadress som slutar med "idg.nu

 

Jo jag har förstått det och säkerheten säger de själva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

Hej fhe och andra!

 

IDGMail har funnits ett bra tag och det var dags att fräscha till den men också erbjuda mer funktionalitet än vad som fanns.

 

Den största nyheten är krypteringen. Som inte är av en okänd sort utan mer välkända sorten PGP. Det är tufft att säga att något är unikt nuförtiden, med mig veterligen finns det ingen större publik webmail som erbjuder kryptering på detta sätt ;-) (Vet någon får ni gärna tips mig!)

 

Kryptering är ofta förknippat med krångel och det är därför ingen bryr sig om att kryptera sin mejl - även om det är hyfsat lätt att avlyssna.

 

Med IDGMail krävs det en knapptryckning för att signera, kryptera respektive avkryptera ett brev. Utan att behöva installera extra program.

 

Och som du skriver - det behövs ingen IDGMail-adress för att kommentera på Eforum och inte heller betala för att ta del av kunskapen som finns här ;-)

 

Lagringsstorlek verkar ha betydelse för många. Det intressanta är däremot hur mycket folk faktiskt sparar i en webmail. (jag pratar alltså nu om webmail i generella ordalag). Finns en POP3/IMAP-möjlighet så är det svårt för många att fylla en inbox med speciellt många MB. Därför blir storleken mer intressant att prata om när den handlar om mejlen/bilagorna som du kan skicka och ta emot.

 

mvh

magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering är ofta förknippat med krångel och det är därför ingen bryr sig om att kryptera sin mejl - även om det är hyfsat lätt att avlyssna.

Jag har kört PGP sen början av 90-talet och det största krånglet när det gäller krypterring brukar ligga i att hela systemet bygger på att mottagaren faktiskt kan hantera det, om bara ena parten kör pgp så är det ju till mindre nytta. Hur lätt det är att integrera i mailen har ni säkert märkt själva.

 

Personligen tror jag att främsta anledningen till att folk inte bryr sig om kryptering av mail är för att det oftast inte spelar någon som helst roll om det är avlyssningsbart eller inte, det är förmodligen därför det är få som krypterar sina telefonsamtal också.

 

Lycka till, jag tror det är för lite mervärde för att vara säljbart som ensam tjänst men det finns ju inget som säger att jag har rätt :-)

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-31 11:27:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

 

Jo, kryptering är inte en helt trivial sak. Och det är som du säger. Det gäller att båda parter använder sig av pgp. Därför har vi sett till att det ska bli så enkelt som möjligt att sprida sina nycklar.

 

Och jag tror inte utvecklarna vill säga att det var helt enkelt att integrera pgp heller ;-)

 

Men när jag ändå har dig på tråden. Vad är det för mervärde du (och andra) skulle vilja ha i en webmail nuförtiden?

 

Men fanfar till dig som använder det sedan lång tid tillbaka! Tror att någon form av kryptering kan bli allt viktigare framöver - men nu börjar vi kanske komma in på en mer filosofisk diskussion om Storebror ser dig od och det var inte riktigt meningen ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag ändå har dig på tråden. Vad är det för mervärde du (och andra) skulle vilja ha i en webmail nuförtiden?

Personligen använder jag bara webbmail-lösningar till två saker så jag är inte jätterepresentativ.

1. Listor -> gmail ger mig utrymme och sökbarhet vilka bägge är guld att ha när det är tunga mail-listor med uns av guldkorn. Där är utrymmet bra mest för att det är jobbigt att behöva signa av listor för att man åker på semester i två veckor.

2. Som semestermail-lösning, det är helt enkelt praktiskt att ha ett webbmail-gränssnitt mot sin mailbox när man är på semester.

 

Min sambo körde tills nyligen hotmails gratisvariant med 2MB, eftersom det var en relativt låg kostnad (149kr/år tror jag) så uppgraderade hon till deras 2000MB-variant och slapp det ständiga kravet att logga in och rensa bort mail med tunga attachments. Det var uppenbart ett mervärde hon var beredd att betala för.

 

Bortsett från gmail så kör jag mina egna mailservrar rakt av men om jag inte gjorde det så är jag rätt säker på att det jag skulle uppskatta var:

1. Bra virusskydd

2. Fungerande (och till viss del ställbart) spamfilter

3. Enkelt och väl fungerande användargränssnitt.

 

Jag tror emellertid inte att jag skulle betala för att få det, däremot skulle jag säkert kunna betala för närliggande mervärde ("slippa reklambanners", "slippa reklam-tagline", "möjlighet att läsa mail med wap/gprs", "mer disk") eller kanske möjligheten att skicka mail med andra avsändaradresser (som man har men inte kommer åt via något webbgränssnitt när man är på resa).

 

Möjlighet att köpa en domän (inte nödvändigtvis av IDG) och peka MX:en till era mailservrar vore kanske en (väldigt smal) geek-USP, det ser man nästan bara hos webbhotell och många som köper sig en privat domän gör det bara för mail.

 

[inlägget ändrat 2005-10-31 11:51:37 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...