Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hängning i BIOS bl a


Jonas_mcse

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Jag har ett allvarligt problem... Köpte en ny Dator (CPU: AMD K7 750 Mhz, MK: AMD K7 Pro, Chipset: Irongate, RAM: 256) där jag installerade Win 98. Efter C:a 1,5 månad börjar skiten att hänga sig (i operativet) VÄLDIGT ofta. Formaterade om och tänkte installera NT wks 4.0 då jag märkte att datorn även börjat hänga sig i BIOS samt under installationsförloppet av operativsystemen. Jag har "resetat" BIOS:en, flashat om den med senaste uppdateringen, tagit ut alla kort o provat med nya, bytt ut minnesbankerna, bytt cd-romstationer...YOU NAME IT! Nu har jag gett upp... Det jag misstänkter är att något har gått förlorat på moderkortet ex. en bränd krets eller liknande. Om någon har ett svar på detta skulle jag bli oerhört glad och framförallt inponerad (dvs om det finns en lösning). Jag vet att ibland ser man inte skogen för alla träd och jag kanske har missat något väldigt uppenbart men har svårt att tro det. Om någon har en lösning, gör gärna ett inlägg i forumet men maila helst direkt till mig på: "Jonas_marten@hotmail.com". Tack för att någon tar sig tid.

 

MVH

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej namnet på grafikkortet här i skrivande stund men det spelar ingen roll i och med att jag testat flera olika grafikkort och hängningarna fortsatte...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du på AGP 4x ?? Det måste finnas ngt fel i din datorn vilket du inte upptäcker....

Annars kasta ditt moderkort och köpa ny KX-133 Asus K7V som jag har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla om det har kommit ngn uppd. till ditt bios.

Förmodligen så ligger problemet i att ditt bios inte stödjer ngn av dina hårdvaror fullt ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte låta oförskämd men...har ni överhuvudtaget läst vad jag skrev?

Jag har uppdaterat BIOS:en med den absolut senaste uppdateringen samt "resetat" den, bytt grafikkort (en annan som frågade), jag har nog gjort allt...

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Funkar fläkten på processorn och sitter kylflänsen på sin plats?

2.Minnesproblem?

3.Kablar och anslutningar?

4.Fel på nätdelen?

5.Fel på moderkortett eller processorn?

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-21 17:27:34 av hubert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Precis.. låter som ett värmeproblem i första hand. Processorfläkten? Kolla cpu-tempen..

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

En hemsk lösning kan vara att CPU:n har fått för hög spänning under för lång tid. Jag måste erkänna att jag själv gjort denna lill miss en gång i världen själv. Symtomen var de samma, först lite spontana kraschar och till slut totalhäng när BIOSen kör igång datorn. Jag kollade då spänningen/klockfrekvensen ett antal gånger, men tyvärr läste jag i en moderkortsmanual med fel Rev. nr efter en BIOS uppgradering. Uppgraderingen ändrade nämligen värdena på byglarna... Det var bara att slänga MK och CPU efter den lilla missen... :P

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...