Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelaren från Västerås dömdes till 16 000 kronor


A.C.Magic

Rekommendera Poster

Domen innebär att polisen inte heller i framtiden kommer att få göra husrannsakan vid misstanke om liknande aktiviteter. Läs mer på http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025111743_CS/20051025111743_CS.dbp.asp

 

och även http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719258,00.html

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

[inlägget ändrat 2005-10-25 11:31:22 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...*fniss*...

 

EDIT : Fast jag fnissar såklart inte åt killen...där beklagar jag bara...

 

[inlägget ändrat 2005-10-25 11:42:38 av Freddie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl gissa att det kommer att överklagas?

 

Intressant ändå att skärmdumpen räcker som bevisning.

 

[inlägget ändrat 2005-10-25 11:42:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl gissa att det kommer att överklagas?

Det lär det garanterat göras...så den här sagan är inte slut än...

 

 

Intressant ändå att skärmdumpen räcker som bevisning.

Verkligen...speciellt med tanke på denna fejkade skärmdump :

http://web.telia.com/~u85322465/apbtankar6ta.png

Riktigt skumt att det gick igenom...

[inlägget ändrat 2005-10-25 11:45:33 av Freddie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domen innebär att polisen inte heller i framtiden kommer att få göra husrannsakan vid misstanke om liknande aktiviteter. Läs mer på http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025111743_CS/200510

25111743_CS.dbp.asp

 

- Experten har bara uttalat sig om vem som haft ip-numret. Domstolen har nu ansett att en felmarginal på tio procent är godtagbar, säger Torbjörn Persson.

Är det verkligen så? Det är ju totalt jävla vidrigt, i så fall. Tillsammans med skärmdumpar som bevisning... Ja, jag säger då det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så? Det är ju totalt jävla vidrigt, i så fall. Tillsammans med skärmdumpar som bevisning

 

Jag kommer inte åt den just nu men jag antar att det var det man ville visa med den här:

 

http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

 

Bifogad bild genererades av den här url:en:

http://rixxon.net/piratbyran/screen.php?nick=fhe&ip=192.71.238.76&file=Hip.Hip.Hora.2004.SWEDISH.DVDR-EFTERLYST.rar

 

Kommer inte piratbyråns bevismaskin upp igen får ni väl patcha urlen för att anmäla era bekanta :-)

 

[bild bifogad 2005-10-25 12:15:44 av fhe]

764954_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om den dömde erkände själv, eller om han dömdes mot sitt nekande.

Att erkänna är ju det dummaste man kan göra, oavsett om man är skyldig eller inte.

 

Är han dömd mot sitt nekande med bara ip-nummer och skärmdump som bevisning så är det ett stort rättsövergrepp som inte borde förekomma i ett modernt demokratiskt land som Sverige.

 

Kanske man skulle sno filmer på affärerna i fortsättningen?

Snatteri ger ju inte alls lika höga böter.;)

[inlägget ändrat 2005-10-25 12:45:45 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man skulle sno filmer på affärerna i fortsättningen?

Snatteri ger ju inte alls lika höga böter.Ironi

 

Han blev ju fälld för att ha delat ut filmen till andra, inte för att ha "snott" ett ex till sig själv. Om man snor ett ex och säljer kopior vidare blir antagligen straffet aningens högre än för snatteri ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domen innebär att polisen inte heller i framtiden kommer att få göra husrannsakan vid misstanke om liknande aktiviteter.

 

Just det, så delar man bara ut 1 film (och icke-kommersiellt) så är man rimligt säker på att slippa husrannsakan.... om inte någon i kedjan begår något fel.

 

(Och det är f.ö. viktigare att domen var på 80 dagsböter - dvs många - än att en dagsbot just i det här enskilda fallet var värd 200 kr.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16000 I BÖTER ska jag kanske tillägga om det var någon som inte förstod :)

 

(Jag hade väldigt bråttom att skriva inlägget.)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadeståndet kan nog komma att bli bra mycket högre, jag skulle inte bli förvånad om det är minst en tiopotens till.

 

[inlägget ändrat 2005-10-25 19:19:00 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, så delar man bara ut 1 film (och icke-kommersiellt) så är man rimligt säker på att slippa husrannsakan.... om inte någon i kedjan begår något fel.

 

Det där funderade jag lite på, om man bara delar ut en film i taget och dom hittar din ip-adress och lagrar den som dom har rätt till numera, sen delar du ut en film till dom hittar ditt ip igen och ser att aha det ip't har delat ut en film förut vad skulle gälla då, får dom, förutsatt att en domstol har kommit fram till att det ger fängelse, begära ut dina personuppgifter med hänvisning till att ip't har delat ut flera filmer eller kommer man ta hänsyn till att dom allra flesta har dynamiskt ip och det inte är säkert att det är samma person.

 

80 dagsböter känns väl inte som ett orimligt straff tycker jag, jag fick 30 dagsböter, tror jag det var, när jag hade lite för mycket sprit och cigaretter med mig från utlandsresan en gång.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är en dagsbot?

 

Under lumpens tider lyckades jag med att åka fast och bli dömd för att jag köpte en grej av en kille som sedan begick mycket grövre brott och blev anklagad och jag följde liksom med i den vevan (preskriberat nu förhoppningsvis).

20 dagsböter a 10 kronor blev 200 kronor då.

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är en dagsbot?

 

En dagsbot baseras på inkomst så att han fick 16000 kr i böter är rätt ointressant om man inte är intresserad av hur mycket han tjänar. Det intressanta är hur många man får.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dagsbot baseras på inkomst så att han fick 16000 kr i böter är rätt ointressant om man inte är intresserad av hur mycket han tjänar. Det intressanta är hur många man får.

Ja men HUR baseras det på ens inkomst?

Jag vill inte veta vad mannen med de 16000:- tjänar.

 

Okej, tänk vad man få veta med google

 

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2005-10-25 20:25:58 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...