Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel Vs. AMD


Gargon

Rekommendera Poster

Är det bara jag som fått för mig att AMD är bättre på spel och sånt och Intel på tex filmhantering?

Nu tex började jag encryptera en DVD med DVD shrink, det tar ju bara en kvart? trodde det var timmars jobb..

JAg har en Intel P4 650

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tex började jag encryptera en DVD med DVD shrink, det tar ju bara en kvart?

 

Nån valuta ska man väl få för pengar man investerar i en dator! :-) Ofta används datorn bara som en avancerad elektronisk skrivmaskin men när det kommer till de tillfällen man verkligen behöver beräkningskraft, så känns det skönt när mkt tid sparas in av att verkligen ha tillgång till det också. Din processor är mig veterligt en 64-bitars sådan och jag har en känsla av att DVD-encrypteringen du gjorde är en sak som går ännu snabbare på ett operativsystem som också är 64-bitars (och i synnerhet ifall "DVD shrink" är det så klart).

 

Men det stämmer att då det gäller spel är det i stället AMD som sitter med råstyrkan. Och eftersom spel är det tyngsta som körs på min egen dator sitter det förstås en AMD-processor i den. Men det är inte enda anledningen utan energisparfunktionen Cool'n'Quiet i A64 är också något som känns viktigt. Datorn står igång mest hela tiden och med tanke på strömräkningen är det skönt att den hamnar i "tomgångskörning" när det inte finns nåt speciellt tungt att räkna på. Det innebär att datorn står på tomgång större delen av tiden med en processorfart på låga 800MHz, nästan som i väntan på att jag ska göra nåt kul med den, som att spela exempelvis då farten skruvas upp till nästan tre ggr så hög klocka. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, okej.. =)

Ja spel är inte det jag gör mest, vill väl ha en dator som klarar det mesta antar jag =)

Just nu så kör jag 32 bitars xp, och det verkar som om det på nått sätt tror att min processor är två?

Använder den mer av kraften genom att göra så?

Men det ska bli kul sen när nya windows släpps ! =D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar som om det på nått sätt tror att min processor är två?

Du kanske har en processor med hyper-threading?

http://www.intel.com/technology/hyperthread/

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/products/pedge/sv/multi_core?c=se&l=sv&s=gen&~section=002

http://se.asus.com/products/mb/socket478/p4vp-mx/overview.htm

Alltså något som är en fördel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra det att P4 650 har HT vilket gör att Win XP inte bara uppfattar den som två processorer utan även så klart drar stor fördel av det. Men för att kunna dra någon riktig nytta av HT räcker det inte bara med att operativsystemet är programmerat för att stödja det, utan även själva programmen man använder måste vara det. Och när det handlar om programmen "spel" är det tyvärr mkt få sådana som är skrivna för HT, dubbla kärnor eller två fysiska processorer överhuvudtaget. Men det lär troligen bli ändring på det i och med trenden idag med dubbla kärnor i processorerna. Spelmonstret med stort M idag är iaf AMDs Athlon FX och detta med endast EN kärna och givetvis med avsaknaden av Intels HT.

 

Ja spel är inte det jag gör mest, vill väl ha en dator som klarar det mesta antar jag =)

 

Om jag ska vara lite petig så klarar både AMD och Intel faktiskt det mesta. De har bara lite olika styrkor där den ena är bättre än den andra. Intel är en bra spelprocessor även om AMD är bättre. Men enligt hur jag tolkar dig Gargon så är spel inte högt prioriterat och därför har du säkert gjort ett vettigt val med Intelprocessorn. :)

 

EDIT:

Blev lite inne i det här tror jag... :) trenden nu är ju att både AMD och Intel släpper processorer med dubbla kärnor. Och en kul effekt av en Intel med två kärnor och HT är att operativsystemet kommer uppfatta en sådan som fyra processorer(!)

[inlägget ändrat 2005-10-25 14:35:31 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det är alltså HT som visar sig som två processorer =) det förklarar ju det iallafall =D

Tycker ni förresten att det är lönt att skaffa ett 64bitars operativ?

Har hört såna som säger att det går med blixtens hastighet =D

Än så länge är jag iallafallnöjd med min P4 650 =D

Och den klarar ju alla nya spel utan det minsta problem, fast det har väl å andra sidan med grafikkortet att göra, satsade ju på ett 7800GTX =D

 

Vet ni intel extreme är så mycket bättre än alla andra?

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tycker ni förresten att det är lönt att skaffa ett 64bitars operativ?

 

Vänta tills det kommer ut program som har stöd för 64-bitars. Om inget annat så vinner du inte mycket på det om inte programmen har nytta av tekniken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, får hoppas att dom skyndar pådet lite =) ingen nytta med att ha 64 bit annars =)

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Gargon skrev:

Okej, får hoppas att dom skyndar pådet lite =) ingen nytta med att ha 64 bit annars =)

 

Det var min personliga åsikt. Andra är kanske av en annan åsikt.

 

Sedan ryker din licens för din 32-bitars XP om du går över till XP 64, så det finns mycket att överväga innan du överger 32-bitars plattformen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills det kommer ut program som har stöd för 64-bitars.

 

Ja och då kanske framförallt när det gäller drivrutiner. Det är ingen bra idé att gå över till 64-bitarsoperativ så länge inte varenda liten drivrutin också är det. Jag menade mest bara att typen av beräkningar som utförs vid användningen av ett program som DVD shrink säkerligen snabbas upp ordentligt på en 64-bitars plattform. Men hela plattformen bör ju då helst vara 64-bitars, allt från OS till drivrutiner och program.

 

Har själv haft en 64-bitarsprocessor i runt ett år men för en AMD A64 spelar det ingen som helst roll ifall 32 eller 64-bitarsprogram körs på den, den är mkt snabb även med det gamla vanliga XP. Och jag kommer inte att gå över till ett 64-bitarsoperativ förrän som sagt framförallt alla drivare också är 64-bitars, stabila sådana och inga "warning: may be unstable... this is an unsupported 64-beta" eller annat tjafs.

 

Men även om programmet man för tillfället använder fortfarande är 32-bitars, kommer det nog indirekt att tjäna på om OS:et är 64-bitars, eller har stöd för HT för den delen, eftersom att ifall "bakgrundsberäkningarna" underlättas och går fortare kommer mer av datorns totalprestanda att bli över för programmet. Det är iaf min teori.

 

Och den klarar ju alla nya spel utan det minsta problem, fast det har väl å andra sidan med grafikkortet att göra, satsade ju på ett 7800GTX =D

 

Det tror jag säkert att den gör och det har inte bara med grafikkortet att göra även om du har ett mkt bra sådant med grym prestanda och fin bildkvalité (shadermodell 3.0, bra stöd för antialiasing 8x (supersampling)). Som sagt, även om AMD har snabbare spelprocessorer betyder inte det att du inte skulle ha en snabb sådan nu. Den har t ex SSE3-instruktioner, vilken är instruktionsuppsättningen som kom i samband med kärnan Prescott, som underlättar vid framförallt flyttalsberäkningar. 3D-applikationer som spel nyttjar mkt flyttalsberäkningar och sådana som inte bara är skrivna för HT utan även SSE3 kommer automatiskt att få en högre prestanda.

 

Blev förresten nyfiken nu och sökte tester, hittade ett där de har använt ett GF 6800GT och alltså ganska mkt långsammare än ditt grafikkort. Som du kan se presterar P 4 650 bra även om Athlon FX har en helt överlägsen spelprestanda:

http://www.tomshardware.com/cpu/20050221/prescott-08.html

 

Men när det inte längre handlar om spel blir situationen genast annorlunda:

http://www.tomshardware.com/cpu/20050221/prescott-09.html

 

Ojsan, det råkade bli en hel roman, får visst för mig att skriva romaner ibland..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, =)

Förhoppningsvis släpps det massa nya drivisar när det nya windowset kommer.. nån som vet när det släpps ? vista eller vad det heter =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera linuxdistar som är 64-bitars och existerande linuxprogram (vilket är några tusen) lär ju vara en barnlek att kompilera om för 64 bitar.

 

Å andra sidan tror jag 32 bitar kommer att hänga med länge än, om man jämför med övergången från 16 till 32 bitar så kom ju 386:an redan 1985 men windows var delvis 16-bitar t.om. så sent som när 95/98/ME fanns.

[inlägget ändrat 2005-10-26 14:28:53 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...