Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bara slocknar!


Yagmur

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag är inte alls insatt så mkt i datorer vilket nog kommer märkas på

mitt obefintliga IT-språk ;)

Hoppas iallafall på hjälp härinne för nu har jag problem!

En dag glömde jag slå av datorn. Jag valde "stäng av datorn" och den släcktes ner, men jag glömde att manuellt stänga av den helt. Den stod på hela dagen tills jag kom hem och slog av den.

Efter det har jag haft en massa problem med att den mitt i allt bara "dör", den bara slås av. Och när jag sedan försöker starta om den får jag hålla på 10 ggr innan jag får igång windows igen.

Jag har kört virus-scan och programåterställning men fortfarande kvarstår problemet och längre än så sträcker sig mina kunskaper inte..

 

Någon som kan hjälpa? Skulle verkligen uppskattas. Och skriv gärna enkla förklaringar som en dummie som mig kan fatta ;)

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En dag glömde jag slå av datorn. Jag valde "stäng av datorn" och den släcktes ner, men jag glömde att manuellt stänga av den helt. Den stod på hela dagen tills jag kom hem och slog av den.

 

Väljer du "Stäng av datorn" så ska datorn vara avstängd. Om du valt det rent mjukvarumässigt att operativsystemet stänger datorn helt. Annars brukar det stå "Nu kan du stänga datorn" på skärmen.

 

Annars kommer jag att tänka på vänteläge. Man kan ju välja att datorn ska gå över i vänteläge när man väljer t ex att stänga av datorn. Du kan ju välja vad som ska hända när du trycker på strömbrytaren i Energisparalternativen under Kontrollpanelen.

 

I övrigt kan jag inte komma på något mera.

 

Nätaggregatet kanske fått sig en känga, så att det inte orkar längre?

Kan ju ha hänt något när du hållit på med strömbrytaren. Inte säker. Om du har ett liknande nätaggregat liggande så kan du prova byta. Liknande menar jag samma watt på. Be någon som är van datorbyggare att byta det. Om du inte själv kan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. När jag väljer att stänga av datorn så avslutas allt och den "släcks ner" men fortfarande lyser en lampa på datorn och den brummar lågt. Så inte förrän jag tryckt på strömbrytaren blir den helt avstängd.

Jag ändrade "stäng av hårddiskarna" till: aldrig tidigare men såg nu att den stod på: efter 1 timma. Så jag ändrade igen. Det kanske var det som var problemet..

 

Stort tack igen för ditt svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) låter som en gammal 300mhz ,Har stött på samma problem att man fått stänga av den manuellt på massor av datorer men dessvärre ingen av nyare modell

 

Så jag antar att det är en äldre dator med windows 98 kanske?

Fanns en patch förut att ta hem till just detta problem minns jag.Å det va läänge sen

 

Kan ju ha fel men känner mig lite som saida ida :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det är Windows xp jag har. Och problemet kvarstår fortfarande...

Jag vet verkligen inte vad det är som spökar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...