Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DataTrack på en CD


MissMary

Rekommendera Poster

Jag har aldrig rippat en CD tidigare men nu så vill jag lyssna på en kopieringsskyddad CD i min mp3-spelare.

 

Jag har laddat ned CDex efter att ha läst andra inlägg här, men när jag ska rippa låtarna så är hälften AudioTrack och hälften DataTrack. Hur jag än letar information om det så hittar jag ingen. De låtarna som är DataTrack går inte att rippa, CDex påstår att "You don't have any trcks selected..." om jag försöker rippa en av dessa låtar. Finns det något man kan göra?

 

/Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, Anna. Det du vill göra är numera olagligt. Det du kan göra är att lämna tillbaka skivan och köpa något annat album i stället. Men titta noga så inte den skivan är kopieringsskyddad. Är alla dina favoritartister kopieringsskyddade så, tough luck! Dina favoritartister vill inte att du ska köpa deras skivor. Bara att skaffa nya idoler.

 

Det kan låta cyniskt och överdrivet, men olyckligtvis har verkligheten blivit sådan nu. Skivbolagen lyckades få igenom en absurd lag som ger dem rätten att bestämma om man ska få lyssna i exempelvis MP3-spelare. Säger de "nej" så är det så. Accepterar man det inte ska man inte köpa skivan.

 

Jag engagerade mig i den här frågan för tre år sen och var med i tv och tidningar och protesterade mot att skivbolagen la sig i hur vi lyssnade på musik. Skivbolagen ställde till bekymmer redan då, men då var det inte olagligt utan bara krångligt för konsumenterna.

 

Skivbolagen skyllde ifrån sig med att det inte var så många som använde MP3-spelare, utan de allra flesta ville bara lyssna i en traditionell stereoanläggning.

 

Jag köper inga kopieringsskyddade skivor av principskäl. Vill inte artisterna/skivbolagen att jag ska kunna lyssna, varför ska de då få mina pengar? Nån rättvisa får det vara. Men vanliga cd-skivor köper jag fortfarande, om än inte i samma takt som förr då det inte är lika roligt nu när man hela tiden måste vara vaksam då inte alla skivor fungerar.

 

Läs mer om detta på min hemsida:

http://www.tydal.nu/category/15

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan låta cyniskt och överdrivet,

Verkligen inte. Dessa artister/skivbolag förtjänar inte att sälja sina skivor. Själv har även jag helt slutat köpa skyddade CD-skivor i protest. Tidigare tankade jag förvisso mkt, men jag köpte sedan de skivor jag tyckte höll måttet. Nu kan de dra något gammalt över sig hela branschen och jag tankar idag säkert fyrdubbelt så mkt i förhållande till vad jag köper jämfört med tidigare. Se där vilken effekt deras metoder får.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara ful eller ge tips om hur man kopierar en kodad skiva men alla vet att det går att komma förbi kopieringskyddet via en extern avspelningskälla. Ävenom många gör det så talar ingen om det eftersom det är förbjudet.

Allt ljud som hörs i rummet går att kopiera via sladd eller via mikrofon.

 

Skulle detta övervakas till 100% så hade vi en person som copy-guard i varje hem

 

Jag kopierar inte men vet många som gör det.

 

Hälsningar Tjotte.

 

Den gör utopin till pragmatik!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...