Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn tjuter


ireli

Rekommendera Poster

Min dator står och tjuter vid uppstart. Skärmen är helt svart. Om jag drar ur strömkabeln och sätter i den igen, så fortsätter den bara att tjuta. Men om jag har tur, så startar den och kan gå ganska länge. Men rätt vad det är, så startar den om av sig själv. Om jag då stänger av den och låter den stå ett tag, så tjuter den åter igen när jag ska starta den. Vad är det för fel? Verkar konstigt eftersom den iallafall startar någon gång då och då!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kan du beskriva tjutet?

 

BIOS brukar ha sådant för sig när något är fel. Går normalt att tyda vad som är fel med hjälp av instruktionsboken till datorn/moderkortet. Då brukar man få fram vad som felas i datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tjutet är ett pip som åter kommer med två sekunders intervall och skärmen är då helt svart. När datorn går igång normalt så blinkar ju tangentbordets lampor till, men inte när den piper, då är tangentbordet helt svart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ta reda på vad du har för BIOS.

 

...gå sedan in på BIOS Beep Codes i spalten till höger och identifiera ditt tjutande under respektive BIOS-märke:

 

http://www.bioscentral.com/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Enligt denna kod, så är det memory error. Men varför fungerar då datorn rätt vad det är? Nu har den gått i en hel timma, utan problem. Om det är hårdvarufel, så borde det väl inte komma och gå, eller? Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ireli skrev:

Hej igen!

 

Enligt denna kod, så är det memory error. Men varför fungerar då datorn rätt vad det är? Nu har den gått i en hel timma, utan problem. Om det är hårdvarufel, så borde det väl inte komma och gå, eller? Tack för all hjälp!

 

Bra att du kunde komma framtill vad det är för fel.

Har du fler än ett minne i datorn, så tar den säkert hjälp av den andra minneskretsen. Ligger arbetsmaterial i minneskretsen som är trasig uppenbarligen, så blir det varningssignaler från BIOS.

 

Det är min teori rent tekniskt. Bäst är att byta ut minneskretsarna, för att du vet ju inte när nästa minneskrets felar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är hårdvarufel, så borde det väl inte komma och gå, eller?

Det kan ju vara något temperaturberoende fel i någon minneskrets. För säkerhets skull så kan du även testa minnet med detta testprogram:

http://www.memtest.org/

Läggs på diskett eller CD som man sedan startar datorn ifrån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man byter ut minneskretsen mot en ny. Om du har flera minneskretsar i datorn så tar du bort den ena, testar med memtest igen, så att du kan konstatera vilken minneskrets som är felaktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har samma problem med min packard bell den tjuter när man sätter på den. Jag vet inte vilken bios beep code jag ska välja AMI BIOs beep code? AST bios? AWARD Bios? eller någon annan.tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det något med något sådant namn på skärmbilden just när datorn startar?

Om inte så tryck på tangenten för BIOS-inställningarna (Setup) och se om det står något där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...