Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur installerar man en synth i datorn


isendahl

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett midiinterface för att koppla min CASIOsynth till datorn. Konverteraren är ursprungligen avsedd för joysticks och datorn verkar registrera synthen som en joystick. Mitt inspelningsprogram kan inte heller läsa in synthen. Killen på Clas Ohlsson var övertygad om att det skulle fungera.

 

Tack för hjälpen!

 

MVH Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, midi-interface. Vilken modell? (om det är ett ljudkort du använder, så vilken modell är det på ljudkortet?).

Det jag har förstått är att du har en midi (DIN, rund) -> spelport (fyrkantig) -sladd.

Har du installerat drivrutiner för "midi-interfacet" (ljudkortet?) ? Vad menar du med "registrera synten som en joystick"? Var utläser du detta?

Själv synten (eller rättare sagt klaviaturen) kan inte kännas igen av datorn. Det du ska ha i datorn är ett midi-interface. Sånna brukar man ha på ljudkort, och då oftast i form av en spelport. I Enhetshanteraren så kommer detta upp som "Game Port", "MIDI" eller liknande. Du kommer aldrig kunna se "Casio" i datorn om det var det du väntade på.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Eminos,

 

tack för snabbt svar!

 

Midi-interfacet omvandlar informationen från den fyrkantiga spelporten till USB (eftersom min nya laptop inte hade en seriell spelport). När jag pluggar in enbart interfacet i datorn säger datorn att jag installerat en joystick och vill att jag kalibrerar den. Behöver jag en särskild drivrutin för keyboardet? I mitt ljudinspelningsprogram är rullgardinsmenyn över installerade instrument "input devices" tom...

 

Återigen tack för hjälpen!

 

MVH Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du kommer aldrig få se "instrumentet" i datorn, så du behöver inte installera nåt för ditt keyboard. Det du däremot behöver göra är att installera MIDI-interfacet. Har du fått med nån installations CD? Installationsanvisning? Vad är det för modell, så kan vi ju försöka hitta info om det på Internet o kanske t.o.m. några drivrutiner.

Lite skumt att det inte upptäcks av Windows för det det är; ett MIDI-interface. Jag är inte säker på om det SKA vara så, eller om det helt enkelt måste installeras drivrutiner först för att det ska upptäckas "rätt" av Windows.

 

Vilket program ljudinspelningsprogram använder du?

Det är under MIDI-inputs du ska hitta en input. Så att, du letar fel om du letar under installerade instrument o liknande .. TROLIGTVIS .. men det kan ju heta olika i olika program.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en sån här?

 

http://www.pccables.com/70609.htm

 

I så fall..

 

"Negatives:

Will not operate MIDI Devices

Will not operate DIGITAL Joysticks eX. MICROSOFT Force Feedback"

 

Det är eventuellt en sån här du skall ha istället:

http://www.audiotrak.net/xpmidi.htm

 

finns t ex på http://www.jam.se

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-24 12:37:30 av G2P]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt interface är inte identiskt med men skrämmande likt det som G2P tipsade om tyvärr! Försökte komma undan en smula billigare och lät Clas Ohlsson förföra mig med att det "helt säkert skulle fungera". Jag knallar ner på stan och köper ett riktigt för 450 spänn istället. Tack för hjälpen!

 

 

 

 

 

[bild raderad 2005-10-25 14:01:09 av isendahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...