liam Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 min dator har nog drabbats av någon typ av hijacks har försökt läsa mig till hur man får bört problemet men fasnar i alla data ord! vill nån hjälpa mej från början? /liam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynäsarn Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Ladda hem Spybot Search & Destroy http://www.safer-networking.org/sv/download/index.html Uppdatera först och kör sedan Spybot,därefter klicka på Fix Problem för att åtgärda problem som Spybot hittar,allt med röd text kan tas bort,klicka sedan på immunize för att inte få in mer skräp i datorn Hjälper inte Spybot,så testa att göra en virusscanning online http://housecall.trendmicro.com [inlägget ändrat 2005-10-23 00:56:06 av Brynäsarn] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Vi kan ju se vad HijackThis visar och sedan gå vidare därifrån. http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat). I ditt svar här så bifogar HijackThis-loggen på detta sätt: Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret Klistra in loggen Tryck igen på LOG-knappen Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 lugn nu "Novis" ska nog ändras till "idiot" jag måste få det förklarat som ett barn! vist jag laddar hem ip adressen men vad är ;log hitoch dit; mkt taksam ifall du tar dej tid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 ska man "create a desktop icon" eller "create a quiclaunch icon" i setup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 shit ccapp & svchost håller bestämt på att "äta upp min nya dator" sitter här & vet inte vad jag ska trycka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 Jag chansade på create a desktop och fick fram antekningar ska jag ha kvar rutan med dom uppe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Så ta det lugnt. Fick du fram Anteckningar efter att du hade kört HijackThis och valt Scan and Save log (eller något liknande ordval)? Jättebra i så fall, för då innehåller Anteckningar loggen som jag vill se. Om du fortfarande har Anteckningar framme så välj i Anteckningar Redigera - Markera allt Redigera - Kopiera Sedan så trycker du på Besvara på mitt inlägg. Tryck sedan på [ LOG ] till höger om . Högerklicka i rutan för svaret (efter LOG]-texten) och väljer Klistra in. Därefter så trycker du på [ LOG ] en gång till. Om du inte har kvar Anteckningar med loggen så kör du HijackThis igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 [log]Logfile of HijackThis v1.99.1 Scan saved at 11:10:27, on 2005-10-23 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ZcfgSvc.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccProxy.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe C:\Program\Norton Internet Security\ISSVC.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\1XConfig.exe C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\DLBTserv.exe C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe C:\Program\Dell\NICCONFIGSVC\NICCONFIGSVC.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe C:\Program\Apoint\Apoint.exe C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe C:\Program\CyberLink\PowerDVD\DVDLauncher.exe C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccApp.exe C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe C:\Program\Dell Photo AIO Printer 922\dlbtbmgr.exe C:\Program\Winamp\winampa.exe C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe C:\Program\QuickTime\qttask.exe C:\Program\Dell Photo AIO Printer 922\dlbtbmon.exe C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe C:\Program\Apoint\Apntex.exe C:\WINDOWS\system32\taskmgr.exe C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe C:\Program\Messenger\msmsgs.exe C:\Program\Outlook Express\msimn.exe C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe C:\Program\Hijackthis\HijackThis.exe R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/'>http://www.euro.dell.com/ R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.spray.se/'>http://www.spray.se/ R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.spray.se R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.euro.dell.com/ R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.spray.se/ R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Microsoft Internet Explorer erhållen av Spray R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll O2 - BHO: Norton Internet Security - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program\google\googletoolbar2.dll O2 - BHO: MSN Search Toolbar Helper - {BDBD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Program\MSN Toolbar Suite\TB\02.05.0000.1105\sv-se\msntb.dll O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll O3 - Toolbar: Norton Internet Security - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll O3 - Toolbar: MSN Search Toolbar - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Program\MSN Toolbar Suite\TB\02.05.0000.1105\sv-se\msntb.dll O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program\google\googletoolbar2.dll O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Program\Apoint\Apoint.exe O4 - HKLM\..\Run: [igfxTray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe O4 - HKLM\..\Run: [intelWireless] C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe /tf Intel PROSet/Wireless O4 - HKLM\..\Run: [Dell QuickSet] C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe O4 - HKLM\..\Run: [DVDLauncher] "C:\Program\CyberLink\PowerDVD\DVDLauncher.exe" O4 - HKLM\..\Run: [DMXLauncher] C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccApp.exe" O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe O4 - HKLM\..\Run: [iSUSPM Startup] C:\Program\DELADE~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup O4 - HKLM\..\Run: [iSUSScheduler] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start O4 - HKLM\..\Run: [Dell Photo AIO Printer 922] "C:\Program\Dell Photo AIO Printer 922\dlbtbmgr.exe" O4 - HKLM\..\Run: [DLBTCATS] rundll32 C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\DLBTtime.dll,_RunDLLEntry@16 O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program\Winamp\winampa.exe O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime O4 - HKLM\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\Program\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background O4 - Global Startup: Digital Line Detect.lnk = ? O4 - Global Startup: Windows Desktop Search.lnk = C:\Program\MSN Toolbar Suite\DS\02.05.0001.1119\sv-se\bin\WindowsSearch.exe O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmsearch.html O8 - Extra context menu item: &MSN Search - res://C:\Program\MSN Toolbar Suite\TB\02.05.0000.1105\sv-se\msntb.dll/search.htm O8 - Extra context menu item: &Translate English Word - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmwordtrans.html O8 - Extra context menu item: Backward Links - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmbacklinks.html O8 - Extra context menu item: Cached Snapshot of Page - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmcache.html O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~3\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000 O8 - Extra context menu item: Similar Pages - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmsimilar.html O8 - Extra context menu item: Translate Page into English - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmtrans.html O8 - Extra context menu item: Öppna på ny flik i bakgrunden - res://C:\Program\MSN Toolbar Suite\TAB\02.05.0000.1105\sv-se\msntabres.dll/229?74900fca633a481390325a5c11111363 O8 - Extra context menu item: Öppna på ny flik i förgrunden - res://C:\Program\MSN Toolbar Suite\TAB\02.05.0000.1105\sv-se\msntabres.dll/230?74900fca633a481390325a5c11111363 O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll O9 - Extra button: 50 FREE MP3s! - {686C970F-1D7D-4469-85D1-4B35763B56CC} - http://www.emusic.com?fref=149133 (file missing) O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~3\OFFICE11\REFIEBAR.DLL O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra button: Spray Mail - {FB067674-A113-42D2-9090-46720B1C3014} - http://mail.spray.se (file missing) (HKCU) O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.spray.se O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204 O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://spaces.msn.com//PhotoUpload/MsnPUpld.cab O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1128448510097 O20 - Winlogon Notify: igfxcui - C:\WINDOWS\SYSTEM32\igfxsrvc.dll O20 - Winlogon Notify: IntelWireless - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\LgNotify.dll O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccProxy.exe O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe O23 - Service: DLBTCustomerConnect - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\DLBTserv.exe O23 - Service: dlbt_device - Dell - C:\WINDOWS\system32\dlbtcoms.exe O23 - Service: EvtEng - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe O23 - Service: iPod Service (iPodService) - Apple Computer, Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe O23 - Service: ISSvc (ISSVC) - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\ISSVC.exe O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect-tjänst (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe O23 - Service: NICCONFIGSVC - Dell Inc. - C:\Program\Dell\NICCONFIGSVC\NICCONFIGSVC.exe O23 - Service: RegSrvc - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe O23 - Service: Spectrum24 Event Monitor (S24EventMonitor) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe O23 - Service: SAVScan - Symantec Corporation - C:\Program\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\Program\DELADE~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe O23 - Service: Symantec SPBBCSvc (SPBBCSvc) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe O23 - Service: WLANKEEPER - Intel® Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe [/log] Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 verkar som du till ock med kan hjälpa en blind att se :-) hur ser det ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 På vilket sätt upplever du att datorn skulle vara kapad, för jag kan inte se något otrevligt i loggen? Det är normalt att man har flera svchost.exe, det är en Windows-fil som hjälper andra program med en del vanliga funktioner. ccapp.exe hör till Norton antivirus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 datorn är seg& hänger sej stup i ett! dessutom så tickar cpr%upp till 99ibland utan att jag rör datorn & inga program på! jag kan röra muspekaren hela tiden men det händer ingenting då jag försöker trycka.då får jag stänga av strömmen! det är en bärbar om det kanske betyder något! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Ta upp Aktivitetshanteraren, fliken Processer, sortera på CPU tid genom att klicka på rubriken CPU 2 gånger. Sedan när CPU% går upp mot 99 så ser du efter vilken/vilka processer som har högst CPU-värde. Du har många processer/program igång. Du skulle kunna stänga av en del processer som går igång automatiskt: Start - Kör - msconfig - Autostart-fliken Leta upp de rader som innehåller dessa sökvägar och filnamn: C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe C:\Program\CyberLink\PowerDVD\DVDLauncher.exe C:\Program\DELADE~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe C:\Program\Dell Photo AIO Printer 922\dlbtbmgr.exe" C:\Program\Winamp\winampa.exe C:\Program\QuickTime\qttask.exe Och avbocka dem. De processerna är inte nödvändiga utan fungerar som snabbstart för en del program. Om du vill veta vad de gör så kan du slå upp filnamnen (t ex igfxtray.exe) på den här sidan: http://www.bleepingcomputer.com/startups/ Du har MSN Toolbar (verktygsrad) och dess sökfunktion för din dator kan jag tänka mig tar en del kraft från datorn. Du har både Windows Messenger och MSN Messenger igång, om du inte använder Windows Messenger så kan du stänga av att den ska autostarta så här: Start - Program - Windows Messenger, starta programmet sedan Tools - Options - Preferences (på svenska kanske Verktyg - Alternativ - ?) och där avbocka Run this program when Windows starts (Kör när Windows startar?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 Ok jag tog bort msm på autostart! det var den enda jag vågade! sen har jag tagit bort vinamp på (lägg till& ta bort pogram) tyckte problemet började när det blev nedladdat)men såg dessutom att dc++ tog 4447 mb är det normalt? vet du något bra pogram att ladda ner för att se filmer på nu när vinamp är borta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynäsarn Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Du kan ju testa att ladda hem Media player classic: http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm [inlägget ändrat 2005-10-23 23:32:33 av Brynäsarn] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Det är inte farligt att avbocka något från msconfig. Om du saknar något så är det bara att sätta dit bocken igen. Mina förslag gällde automatiska uppdateringsfunktioner, automatisk start av Winamp och QuickTime, samt att få ikoner vid klockan för sådant som man kan komma åt via någon meny (t ex ikon för din Dell-printer). Jag har för mig att jag har sett någon tråd där man kom fram till att för DC++ inräknades de filer som man hade utdelat, så det skulle vara orsaken till att det tar så stor plats enligt Lägg till och ta bort program. Några andra saker att kolla som kan ge seg dator, förutom vad som tar CPU, är ont om plats på hårddisken och ont om minne. Hårddiskutrymme kollar du genom att högerklicka på C:, välja Egenskaper och på fliken Allmänt se efter hur mycket som är ledigt. Minnesanvändning på fliken Prestanda i Aktivitetshanteraren. Skriv ner värdena under Fysiskt minne och Allokerat minne, en gång när datorn känns väldigt seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted October 24, 2005 Author Share Posted October 24, 2005 Tack ska du ha för allt! jag tror det har blivit bättre nu! ifall det återkommer tar jag kontakt med dej igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Tack för alla poäng! :) Hoppas att datorn fortsätter att sköta sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
liam Posted November 12, 2005 Author Share Posted November 12, 2005 Tja bruden! har nya problem me datorn ! känner att det inte står rätt till behöver din hjälp att kolla igen, vlill att vi gör en koll till, och jag har hört att dissfragmentera är bra, jag vill kunna göra det också! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 Visst kan jag titta på en HijackThis-logg igen om du vill. Defragmentera gör man så här: I Utforskaren /Den här datorn högerklicka på din disk (C:), välj Egenskaper, Verktyg - Defragmentera nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.