Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPS-navigator till USA-resa, vilken?


kissinger

Rekommendera Poster

Nästa sommar ska det resas till USA. Tänkte att det är läge att skaffa GPS-navigator inför detta. Tyvärr har jag noll koll. Vad ska man tänka på?

 

Hårdvara, mjukvara, kartor? PDA eller AllInOne? Hur få tag på USA-kartor? Dyrt? Är det någon mening med att vänta med köp tills vi kommer till USA? Skillnad på kartor, hur mycket info som finns på? Kan man uppdatera kartorna med nyare info? Användargränssnitt? Lagringsmedia? Batteritid?

 

Kom med tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den i USA. Ett skäl är att priserna faller hela tiden.

Ett annat är att produkter för den lokala marknaden alltid är billigare.

De är ju inte special som tas hem i liten upplaga.

 

Jag har själv åkt i en Volvo med GPS.

Hade vi följt instruktionerna när vi körde genom ett mindre samhälle hade vi kört rakt ner i en sjö.

Ingen stor miss bara ca 500meter och några vägkorsningar till vägkorsningen vi skulle ta till höger i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Köp den i USA men tänk på att köpa en som du kan komplettera med Europakartor när du kommer hem.

---/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag var i USA i sommar med en GPS. Hade inte gått annars. Att köpa något där skulle jag inte rekomendera. De flesta butiker håller hutlösa priser. Det är endast vissa speciella butiker som man aldrig hittar till som har normala priser. Var tvungen att köpa en laddare till min Laptop på de flesta butikerna ville dom ha ca 1500 kr för en laddare.

 

Här hemma kostar den inte ett öre över 200, Men jag lyckades hitta en för 650 så jag var rätt nöjd ändå.

 

Tillbaka till saken....

Jag anvdände mig av en vanlig Laptop med en GPS (Finns att köpa på Classe för 700) ----------------------. Programvaran heter "Microsoft Streets and Trips" (Om du bara skall under 30 dagar kan du ladda hem ett demo från Microsoft som fungerar i 30 dagar) Då slipper du köpa det.

 

Om du nu vill vara ärlig så finns det även att köpa men då får du beställa det från USA. Det kostar ca 80$ inkl GPS mottagare att köpa den i USA (+ frakt)

 

Annars kan du beställa att få en GPS i bilen du hyr. Det går ju oxå. Men lite svårare att planera vägen i förväg.

 

 

Editerat av Moderator eftersom IDG vill att inga olagligheter diskuteras i Eforum. Se reglerna punkt 8:

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

Cecilia - Moderator för GPS

 

[inlägget ändrat 2005-11-08 13:32:39 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag är nog också inne på att handla hemma.

 

Laptop + GPS-mottagare är ju en lösning. Men det hade varit skönt att slippa släpa med laptoppen. Tänkte dessutom ha den i handen på långpromenader i städer. Så just nu lutar jag åt en PDA, antagligen med inbyggd GPS-mottagare.

 

Microsoft Street and Trips var ju intressant. Men såvitt jag förstår så snurrar den inte på en PDA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptop + GPS-mottagare

GPS + mobiltelefon ?

 

http://www.tomtom.com/products/features.php?ID=69&Language=1

 

Bara att ladda (köpa) de kartor du behöver.

 

 

Liten, lätt, men kanske lite begränsad batteritid. fast om du kör bill har du alltid tillgång till ström.

 

fast har du en PDA är den kanske att föredra med sitt troligen större bildyta.

 

Men det handlar väl inte så mycket om vilken GPS det är, det är väl snarare vilken typ av system du önskar och vilka kartor du behöver.

 

Edit: mmh, sidan jag länkade till hade visst inga USA-kartor men det borde gå att få fram.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 12:51:02 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänk efter vilken GPS du behöver.

Priset i US är 1/2 av vad det är i Skandinavien

 

Själv har jag köpt en på nätet för 1400 kr.

Med den kan jag navigera var jag än befinner mig och den har jag alltid i fickan .

 

 

Börja med den enklaste, utan kartor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att handla hemma fast du köper från USA det blir nog lite billigare. I programmet "Microsoft streets and trips" så kan du exportera kartor över till en PDA. Men man gör själva rutten i datorn.

 

Dessutom kan man ta fram både hotell, matställen, sevärdheter samt mycket mer i det programmet. Dessutom var det väldigt trevligt med en stor skärm att jobba med när man satt i bilen och körde. Inga problem att lägga om rutten under färd. Samt ett gränssnitt som man är van vid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Tänk på att du alltid måste ha en "vanlig" karta med dig

- En GPS är ett bra hjälpmedel och bör betraktas som ett KOMPLEMENT

 

Det finns 3 typer av GPS:

 

A. Bas

A.a. Bas + karta

A.a.a. Bas + karta + nödsändare + ..... +

 

 

# Anser att kartfunktionen (kartan) bör finnas i GPS-mottagaren redan vi köp, om det skall fungera korrekt #

 

 

I US är man 6 månader före med GPS tekniken.

Det tar ca 6 månader innan den senaste tekniken når Europa

 

Samtliga mina bekanta har köpt sin GPS i US eller på nätet.

De är nöjda med sitt köp.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-08 19:44:38 av landmyr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...