Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Verisa

MSN i skolan???

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle gärna vilja köra MSN i skolan men administratören har spärrat så att man inte kan installera något på datorerna. Finns det något sätt att gå runt detta så att man kan köra ändå utan att behöva installera? Köra från skiva? köra från internet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag skulle nog tippa (om teknikerna på skolan varit smarta) att den sajten är spärrad.

- viken tur att våran it-avdelning är tämligen inkompetent då.

stort tack Tophe! :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk spärrar sällan sånt. De flesta administratörer har inget emot att folk utnyttjar datorerna till sånt. Men när folk installerar jox så kan de paja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Folk spärrar sällan sånt. De flesta administratörer har inget emot att folk utnyttjar datorerna till sånt.

Konstigt. Skolans datorer skall väl ändå inte vara till för chatt. Fast vad vet jag, det kanske är just det som håller ungarna i schack idag. Det här med undervisning hör väl till det förflutna antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Konstigt. Skolans datorer skall väl ändå inte vara till för chatt.
Kanske inte, men ibland går man till överdrifter. Jag kommer ihåg min gymnasietid där de spärrade hotmail.com eftersom de tydligen tyckte att det var fult att maila från skolan. Alla andra kända tjänster (typ Yahoo) var inte blockerade. Som tur var så gick det bra att använda sig av proxys...

Jag förstår fortfarande inte hur de tänkte, eller varför Hotmail inte var OK...

---

Sen tycker jag att chatt inte alltid är av ondo, även om det sker på en skola. Varför skulle man inte kunna fördriva raster och liknande med, om man så vill, chatt?

På min "tid" och skola så hände det ibland att man hade gigantiska hål i schemat (2-3 timmar), och ibland fanns inget vettigt att göra. Då tycker jag att det är oväsentligt om en elev chattar eller spelar biljard (eller något annat spel).

Minnen....

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2005-10-19 03:55:56 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På min "tid" och skola så hände det ibland att man hade gigantiska hål i schemat (2-3 timmar), och ibland fanns inget vettigt att göra. Då tycker jag att det är oväsentligt om en elev chattar eller spelar biljard (eller något annat spel).

Minnen....

Sä där sitter du och chattar skit med en kompis på din lediga tid, helt ok.

Men samtidigt står någon annan på kö för att göra skoluppgifter och behöver en dator.

Hur bra är det då att uppta en av skolans datorer till "chatt med kompis"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sä där sitter du och chattar skit med en kompis på din lediga tid, helt ok.

Men samtidigt står någon annan på kö för att göra skoluppgifter och behöver en dator.

Hur bra är det då att uppta en av skolans datorer till "chatt med kompis"?

Men herre Gud! Oj vad komplicerat DET blev att lösa då! "Regel: Skolarbete går FÖRE!" .. Frihet under ansvar, helt enkelt.

O angående att även Hotmail var spärrat i skolan. Mmm :) .. minnen :D .. men det var som sagt länge sen, i Internets beggynelse, typ ..

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Eminos. Skolarbete var faktiskt prioriterat och man var tvungen att lämna ifrån sig datorn om det var uppenbart att man inte sysslade med något vettigt. Att det sedan inte alltid hände är en annan sak (man kunde ju både göra skolarbete och chatta).

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen tycker jag att chatt inte alltid är av ondo,

Tja, tittar man på den riktning som många tonåringars skriftspråk drar åt (det räcker att gå till Spel-forum härinne) så är jag inte så säker. De tycks behandla all skriven media som om det vore ett chattforum likt Lunar. Ondo? Kanske inte. Men inte är det helt av godo heller.

Nu vet jag inte hur datatillgängligheten ser ut idag i gymnasieskolorna, men på min tid fanns datorer enbart tillgängliga på lektionstid i klassrum och det var det jag syftade på. När det gäller burkar på allmäna utrymmen så skall självklart dessa prioriteras för dem som behöver använda dem för skoländamål.

Sedan kan jag förstå att man inte vill tillåta en virusspridare som MSN på ett nätverk där man inte kan garanteras att användarna följer försiktighetsprincipen vid användandet (det ser man ju bara på "vuxna" företagsanställda att det tycks vara väldigt svårt att lära sig)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tja, tittar man på den riktning som många tonåringars skriftspråk drar åt (det räcker att gå till Spel-forum härinne) så är jag inte så säker. De tycks behandla all skriven media som om det vore ett chattforum likt Lunar. Ondo? Kanske inte. Men inte är det helt av godo heller.

Att många ungdomar idag behandlar skriftspråket på ett sådant nonchalant sätt är, förstås, inte bra. Det kanske har att göra med att den svenska skolan verkar ha blivit världsbäst på att producera odugliga avgångselever - att döma av det som rapporteras i massmedia.

För mig är det fullständigt obegripligt varför skolresultatet försämrats under de senare åren (källa: massmedia, som man kanske inte alltid ska tro på), samt varför det verkar ha blivit så förbannat svårt att i grundskolan uppnå ett godkänt resultat i kärnämnena.

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant att skolresultaten försämras. Jag är lärare, och ser det ganska tydligt. Det beror på att det är en massa postmodernister som bestämmer hur skolsystemet ska se ut. Sen tror jag det har att göra med allt eländigt mediabrus i vårt samhälle, folk är helt enkelt sönderstressade. Konstigt att inte fler blir galna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
i Internets beggynelse, typ ..

Det var lång tid mellan internets begynnelse och hotmails födelse så på den tiden behövde man knappast spärra tjänsten :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...för det är ju naturligtvis så att antingen pysslar man med skolarbete til 100% ELLER så gör man det inte alls? ;)

Men visst, funkar det hos er så är det ju kanonbra. När du sitter och gör annat på skolan, hur vet de som kikar in i datorrummet att den dator du sitter vid egentligen är ledig fast det inte ser så ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För mig är det fullständigt obegripligt varför skolresultatet försämrats under de senare åren

Nu skrev du ju att källan var massmedia, men ändå: Hur kommer man fram till att skolresultatet försämrats? Det är ju inte som att väga folk på en våg direkt... Hur mäter man kunskapsnivå egentligen och jämför den med tidigare år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur mäter man kunskapsnivå egentligen och jämför den med tidigare år?

Symptomen märks lite överallt, både i statistik om hur många som lämnar gymnasieskolan utan högskolebehörighet, resultat på högskoleprov, hur nya studenter klarar sig på högskoleutbildningar osv osv.

Det är naturligtvis möjligt att det är tillfälligheter i samtliga fall och det finns naturligtvis undantag där man håller minst lika hög klass nu som för säg 20 år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även HoTMaiL (stavades så på den tiden) fanns några år innan Microsoft upptäckte och köpte dem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite vetenskapligt lagd av mig som jag är så är jag alltid rätt skeptiskt till saker som inte går att mäta på ett ordentligt sätt. Klimatet går åt det ena hållet eller det andra, kunskapsnivån går hit eller dit, ja du förstår säkert.

Hur vet man att det verkligen ÄR på det ena eller andra sättet och att det inte är den kärvare arbetsmarknaden som får fler att söka sig till högskolan och som gör att fler inte tar sig igenom.

Hmmm, det är väl omöjligt att svara på men man kan ju alltid ställa fråga i alla fall ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer jag inte ihåg när alla linjer i gymnasiskolan blev 3-åriga och skulle ge högskolebehörighet, men innan dess så var det ju faktiskt så att mindre än hälften av en årskurs hade högskolebehörighet.

När det gäller resultatet på högskoleprovet så kan det ju bero på att många fler gör provet, det är inte bara de som saknar lite för att komma in på utbildningar som kräver höga betyg längre. Stod i någon tidning tidigare i år att gymnasieelever i årskurs 2 och 3 gick igenom provet, för fick de då bra resultat så kunde de slappa i skolan sedan. Så det har nog blivit andra grupper som gör högskoleprovet.

Högskoleutbildningar som brukar klaga på elevernas förkunskaper, som de tekniska, klagade redan på 70-talet att det bara blev sämre och sämre. Men om man ökar intagningen från kanske 500 elever om året på 60-talet på KTH till dagens siffra (1500? bara på civilingenjörsprogrammen) så får man ju inte längre bara de 500 som är bäst i matematik, man får då faktiskt många som har ett något sämre resultat, det ligger så att säga i sakens natur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu skrev du ju att källan var massmedia, men ändå: Hur kommer man fram till att skolresultatet försämrats?
Genom att räkna hur stor del av eleverna idag inte får godkänt resultat i kärnämnena (svenska, matematik, engelska).

Jag tror dock att jag vet vad du menar. Ett G behöver inte indikera kunskapsnivån om t ex kursinnehållet ändrats osv...

_________

[inlägget ändrat 2005-10-19 18:36:10 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror dock att jag vet vad du menar. Ett G behöver inte indikera kunskapsnivån om t ex kursinnehållet ändrats osv...

Precis.

Jag har en stark känsla av att den lilla detaljen lätt glöms bort, man stirrar sig blind på några siffror - "statistik" - och konstaterar att det går utför vad gäller kunskapsnivå.

Cecilia beskrev det rätt väl här tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...