Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia comhem vilket Nätverkskort?


Cris

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa comhem internet uppkoppling men då måste man ha ett nätverkskort.

 

telia erbjuder ett för 225kr tänkte komma undan billigare eller köpa lite bättre pryl för samma pengar.

 

Vad måste man ha för Nätvk för att det ska funka?

 

Är helt pantad när det gäller Nätverkskort

Vad ska jag absolut inte ha vad kostar det är 225 kr billigt (hjälper inte om man inte har spec iof)

 

ethernet, combo = kinesiska,,,Hjälp!

 

(försöker undvika Telia utsugarna så mycket som möjligt, Men fast uppkoppling skulle inte skada)

 

 

Hoppas någon kan hjälpa mig

 

 

Cris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag igen hitta följande:

 

"För att kunna använda modemet behöver Du ett nätverkskort (Ethernet 10 Base-T)"

 

ethernet 10Mbit? Base T ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

225 kr är väl ett okej pris för ett nätverkskort, det finns billigare typ 100-125 kr, men de billigaste korten har ofta inte drivrutiner för win2k t.ex.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett nätverkskort med följande spec:

 

Ethernet 10/100Mbit TX - från ex. Skribofont - köp det billigaste (typ 150 spänn) så har du ett mkt snabbare (för framtiden ;) å bättre nätverkskort än vad Telia förmodligen erbjuder dig. (även om det inte spelar nå'n väsentlig roll till ditt kabelmodem)

 

/Weyland

 

* 10BaseT *

 

10=10mbit - finns även 100mbit - hastighet

 

T=Twisted (pair) - sladden/anslutning (TP) - heter TX vid 100mbit (100BaseTX)

 

Rätta mig gärna - upptäckte att jag glömt bort allt det här med COAX (Base2?) å annat skumt.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Varför köpa billigt skräp ??? Investera i ett 3Com-kort gärna då ett 10/100Mbits (som föregående "talare"), okej att du får lägga ut lite extra men du har ett kort som alltid kommer att fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigt skräp???

Jag har kört med noname 10/100 nätverkskort i 3 år nu och inga problem (har dock råkat ut för ett felaktigt 3com (som jag fick ubytt)) .

Visst 3com är bra men olyckor händer alla kort. Så att det "alltid" skulle fungera (för att det är 3com?) är bara skitsnack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...är man datorkunnig och vet vad man ska göra när kortet inte svarar eller vad man ska göra när man får en konflikt så är ett NoName ypperligt.

 

Min tanke är den att är man inte datorkunning, d.v.s. lite mer än "vanliga" användare så kan det ställa till problem med NoName.

 

Min slutsats är: är du kunnig så KÖP ETT NONAME-KORT !!! De är billigare och fungerar lika bra när du väl har fått det att fungerar ordentligt. 3Com kan en vanlig användare sätta i och få igång själv, endast i undantagsfall blir det konflikter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all hjälp. Vad jag förstår är det ett Noname som gäller i så fall.

 

Jag har frågat på tre Dataaffärer och dom tar 150kr för ett kort med samma specs som telias dessutom är telias Nätk inte något märkes kort av hög kaliber.

 

(kan ha fel om telias men ändå)

 

 

148kr eller 225 kr hmmm....sjänka pengar till telia som redan suger ut pengar som en jättelik vampyr......eller köpa ett kort som kanske ger lite problem när man installerar....

 

Har en hel dator med noname produkter.

Varför besudla den med ett "fint" kort?

 

Varför frågade jag överhuvudtaget... allt blir så klart för mig nu..

 

ok, nu får det räcka med allt flumm från mig.

 

 

än en gång:

 

SNÄLLA MÄNNISKOR,

TACK FÖR ALL HJÄLP

 

 

Cris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Mest för att blanda mig i så rekommenderar Jag ett D-Link DFE530TX (10/100), det är mycket billigare än 3com-kort och krånglar egenligen lika lite som 3com's kort. Enligt min mening är det att överdiva lite för en hemanvändare att slänga ut hundratals kronor för ett nätverkskort, 3comkorten har normalt lite bättre prestanda, men sånt märks knappast på en 'bredbands'-anslutning.

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...