Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning på sidan?


Make

Rekommendera Poster

Hej.

Jag undrar vilken upplösning jag ska köra med på hemsidan? och kan man ställa in så att sidan ska anpassa sig till användarens upplösning.

Håller på med denna http://n.1asphost.com/Vinnaren/Serie%20A%20nya/

men den blir inte bra, knapparna syns inte i andra upplösningar. jag har gjort sidan i 4frames. Är det kanske bättre att bara ha en sida som man har en ruta i mitten??

Hur ska jag göra för att de flesta kan se den?

 

Tacksa för all hjälp jag kan få

 

[inlägget ändrat 2005-10-16 17:22:09 av Make]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen 800x600 fungerar på 99.9% av alla surfare. Sedan kan det tyckas lite futtigt om man skall ha mycket grafik och knappar osv, jag brukar själv designa för 1024x768 som kan ses av strax över 60% av alla surfare.

 

Frames möjliggör att du sätter t ex en ruta i mitten med fast storlek och variabel storlek på ramarna runt om, men det är lite omständigt. Ett enkelt sätt är att göra allt i en tabell som du sätter fast bredd på och göra den centrerad i mitten. Om användaren har jättehög upplösning så får h*n mycket tomt till höger och vänster, om användaren har lägre upplösning så blir det mindre marginal.

 

 

- devilwithin

---

It´s not nerdy to wish for a BFG10k for xmas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ett felmeddelande - 404 Page not found.

 

Kanske ingen bra ide att ha mellanslag i url:en :)

 

Men rent generellt - Jag tycker inte man ska "designa" för någon speciell storlek. Du vet ju ändå inte hur stort webläsarfönstret är hos de som kollar på websidorna. Hur många pixlar man har på skärmen är tämligen ointressant tycker jag.

 

Ett sätt att göra det på är att använda "%" i ställer för "px" som storlek. T ex så blir bredden på en tabell kanske "60%" istället för "500px".

 

Detsamma gäller för storlek på text.

 

Grafiska bilder gör sig ju bäst i sin naturliga storlek så bygger man sin design väldigt mycket på färdiga bilder så får man problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med det tänkandet är att man då förlorar kontrollen över textens utseende. Text som ser skitbra uppspaltad ut i 800x600 blir kanske inte liiika fint uppspaltad i 1600x1200 :/ Och bilderna blir ju inte större för att man ökat teckenstorleken.

 

Men visst, teoretiskt sett har du rätt, det är bättre att använda relativa storlekar, nackdelen är att det blir bökigare och svåröverblickbar design.

 

- devilwithin

---

It´s not nerdy to wish for a BFG10k for xmas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text som ser skitbra uppspaltad ut i 800x600 blir kanske inte liiika fint uppspaltad i 1600x1200 :/

 

Inga problem. Då sätter man bredden med enheten "pt".

 

Sen är det ju inget som hindrar att man blandar olika storlekar. Kanske någon textkolumn måste få en fix storlek men det hindrar ju inte att man distribuerar ut resten av grejorna till något mer än en liten ruta mitt på skärmen.

 

Men visst, teoretiskt sett har du rätt, det är bättre att använda relativa storlekar, nackdelen är att det blir bökigare och svåröverblickbar design.

 

Nej nej, ingen teori alls, det funkar i praktiken, faktiskt :)

 

Bökigt och svåröverblickbart? Nej inte alls. Jag tycker det är _enklare_ att INTE hålla på och "pixelanpassa" allt. Men det är nog en vanesak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bökigt och svåröverblickbart? Nej inte alls. Jag tycker det är _enklare_ att INTE hålla på och "pixelanpassa" allt. Men det är nog en vanesak.

 

Sant, det är nog en vanesak. Har försökt mig på det ett antal gånger, varje gång får jag ge upp för att bilder ställer hinder i vägen. har du en 80x100 pixlar jpeg som skall passas in i texten så blir det stor skillnad om användaren har 800x600 och 1280x1024 t ex. Textens storlek ändras, men jpegen är ju fortfarande 80x100.

 

- devilwithin

---

It´s not nerdy to wish for a BFG10k for xmas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sitter med 1600x1200 pixlar på skärmen så är det mycket mycket sällsynt att mitt webläsarfönster är i helskärmsläge. Det täcker vanligtvis 1/2 eller 2/3 av bredden vilket ger runt 800-1000 pixlars bredd.

 

Om man kodar med s k flytande layout lämnar man en del möjligheter till läsaren. Blir raderna för långa kan man ju helt enkelt minska bredden på fönstret. Har man kodat med en fix storlek finns inte den möjligheten. Trivs man med långa rader krymper man storleken på texten och drar ut fönstret så mycket det går.

 

Valfrihet är bra :)

 

Dessutom finns en bra finess i CSS: max-width. Om nu bara världens vanligaste webläsare implementerade den så.........

 

En del sorts bilder går dock bra att låta webläsaren skala om, man märker ändå inte kantigheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del sorts bilder går dock bra att låta webläsaren skala om, man märker ändå inte kantigheten.

 

Mjo, men det är inte ofta jpeg blir bra när man skalar om dem i webbläsaren. Annars ger jag dig rätt i sak. Dags att ge procenten en chans till ;)

 

 

- devilwithin

---

It´s not nerdy to wish for a BFG10k for xmas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag har gjort en meny i programmet DHTML Menu Studio, frågan är då hur jag bäst gör så att den ligger kvar på samma plats i de olika upplösningarna?

I lager så flyttas den, i ny ram så försvinner den för vissa usel ide, någon annat förslag, som är enkelt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning om vad DHTML Menu Studio är och vad för slags saker den åstadkommer.

 

Man kan positionera saker dels absolut (ett visst avstånd från kanterna på fönstret" eller relativt något annat element. Detta styrs i CSS genom "position:relative".

 

Om menyn du gjort positioneras absolut kan det kanske gå att fixa genom att i omslutande element lägga till stilen "position:relative".

 

Jag har ingen aning om du tycker detta är självklart eller låter helt obegripligt så du får väl höra av dig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hande tänkt något enkelt sätt som man kunde ställa in/göra i Fronte Page eller Dreamweaver. Tabell brukar väll gå att använda till mycket, går det tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut.

 

Men utan att ha en aning om hur det som Menu Studio är tänkt att klistras in i koden blir det svårt att ge annat än generella råd... :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har provat tabell, funkar rätt så bra, men varför går menyn utanför?, det gör den inte i programmet?

[inlägget ändrat 2005-10-17 23:09:01 av Make]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha mer hjälp får du lov att visa vad du har gjort.

 

Lägg upp sidan nånstans så man kan titta på den. Annars blir det bara en gissningslek...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har testat nu.

 

I FireFox 1.06 fungerar det alldeles utmärkt såvitt jag kan se.

 

I Explorer fungerar det också utmärkt - men bara så länge sidans bredd inte överstiger webläsarfönstrets bredd. Så fort det dyker upp en horisiontell scrollbar i Explorer börjar saker hoppa till höger och vänster när man ställer markören över de olika menyalternativen.

 

Dessutom verkar det som om de alternativ som INTE har någon undermeny är de som ställer till det.

 

Stämmer det med vad du ser?

 

När jag klickar på en länk står det "A full version of the product would..." - är det en demo av nåt slag? Kanske det är ett problem med demoversionen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag provar i upplösningen 1280x1024 så går den utanför rutan under, när jag provar 1024x768 så går den inanför, borde kunna göra så att den ligger på samma plats hela tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad går innanför och utanför vad??????????

 

Vad är det som ska ligga på samma plats hela tiden???????????

 

Kan du kommentera det som jag skrev klockan 8:54, jag måste få veta om jag ens förstår problemet annars är det lönlöst att fortsätta.

 

Är det raden med menyknappar vi pratar om?

 

Jag tror du ska strunta i olika upplösningar på skärmen, det är inte relevant. Det enda som spelar roll är hur stort webläsarfönstret är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill att menyn ska ligga på samma plats oavsett storlek. Nu fluttar den på sig, jag vill låsa den, så att den inte går utanför ramen under, så att den ligger jämns med ramen, inget hck in, utan på samma plats hela tiden. hoppas du förstår nu ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...