Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4:3-bild till 16:9?


[Esc]

Rekommendera Poster

Har spelat in en analog tv-sändning på datorn, och har en 4:3-bild på mpeg-filmen.

 

Finns det något program där man kan "klippa" om 4:3-bilden (letterbox) till 16:9-format för bränning på dvd?

 

Lägger denna fråga i tv-kort, då ju filmen är isnpelad mha. tv-kort, men den kanske platsar bättre i hemmabio, eller cd/dvd-bränning. Inget forum känns riktigt rätt.

 

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-10-15 23:09:20 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte göra om mina hemvideor till 16:9. Jag använde Ulead VideoStudio 9 och resultatet blev inte bra. Det som hände är att programmet lade till svarta rutor på sidorna och det är ju inte särskilt snyggt.

 

Nu vet du i alla fall vad du inte ska göra.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla seriösa videredigeringsprogram kan klippa bort en viss del och spara resten.

 

Men när man kolla på film brukar man kunna ställa om TV till t ex Zoom 16:9, det borde funka bra i ditt fall?

 

[Edit]Vad jag menar är att du inte ska koda om filmerna, lita på att folk med widescreen-TV kan knapparna på sinn fjärrkontroll och fixar det själva. Precis samma sak händer ju varenda gång man kolla på en film på TV som är "letterboxed".

 

[inlägget ändrat 2005-10-16 00:40:19 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som ska ha den... Skulle spela in 2 filmer igår, och då fick den ena gå med en analg signal in i tv-kortet.

 

 

Jag skulle bra gärna vilja koda om den till riktig 16:9. Kan någon bara tipsa om vilket program jag ska använda.

På min gamal dator hade jag Pinancle Studio 7, den ville inte ens läsa in mpeg filmen. På den andra har jag Intervideo-program, men hittar ingen inställning.

Virtualdub vill inte läsa in mpeg-filen... Hmmm?

 

Någon idé någon?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtualdub vill inte läsa in mpeg-filen.

Testa VirtualDubMod. Den är bättre på att hantera MPEG.

 

Inte att jag har någon aning om VDubMod kan lösa ditt problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte en hel del av bildtytan försvinna om du klipper om det från 4:3 till 16:9. Oftast klipps väl om 16:9 till 4:3 vid TV-sändningar (då det flesta materialet är inspelat i 16:9). Där försvinner en del av bildytan. Att senare klippa det igen (det försvinner bildyta igen) känns onödigt.

 

Det är dock möjligt att jag missförstått vad du vill göra. Fel tid på dygnet för mig.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om filmen var "letterboxed" i 4:3-sändningen. Om man då klipper bort de svarta kanterna förlorar man ju bara "svart".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualDub-MPEG2 fungerar bra med MPEG2-filmer.

 

Om TV:n har en "zoom 16:9" (så heter det på våran i alla fall) kan ju TV:n zooma in bilden åt dig och du slipper koda om hela filmen. Om du kodar om hela filmen så blir det samma resultat, samma informationsmängd som mappas till en större del av bildrutan.

 

Men kanske en omkodning skulle kunna ge bättre resultat trots att man kodar om den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en letterboxed film

 

Ska jag bränna ut den på dvd idag så får jag ju en 4:3-bild som jag får zooma i "höjdled", om den stretchas till wide vilket min tv klarar av utmärkt, det jag skulle vilja är ju om det går att klippa på de svara letterbox-balkarna och koda om filmen i 16:9-format. Allt för att slippa fippla med zoomlägen på fjärrkontrollen. Men visst funkar inte det så får det bli på detta viset.

 

Visar man en letterboxed 4:3-signal i 4:3-format på en 16:9 får man ju svarta balkar både uppe/nere och på sidorna.

 

Grrr, gillar inte 4:3-formatet

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar man en letterboxed 4:3-signal i 4:3-format på en 16:9 får man ju svarta balkar både uppe/nere och på sidorna.

 

Jo, men då finns (på vår apparat i alla fall) en zoom 16:9 som stretchar bilden i både höjd och bredd så bilden fyller ut hela skärman.

 

Jag är rätt säker på att VirtualDub kan klippa (croppa) bilden så som du vill.

 

Hmmm, men du kanske ska ha resultatet i MPEG2? Prova i så fall t ex Tmpgenc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om filmen var "letterboxed" i 4:3-sändningen. Om man då klipper bort de svarta kanterna förlorar man ju bara "svart".
A ha, då är det en helt annan sak förstås.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men då finns (på vår apparat i alla fall) en zoom 16:9 som stretchar bilden i både höjd och bredd så bilden fyller ut hela skärman

Jo, det kan min tv också, men det var den manövern jag vill slippa. Om det går, så skulle jag vilja klippa blakarna och skapa en anamorfisk 16:9-bild.

 

Men hur med VirtualDub(Mod)? Å andra sidan vill den bara spara som avi, vilket iofs funkar, men blir omständigt, jag får ju konvertera tillbaka när jag skapar dvd:n

 

Min TMPgenc mpeg-trialperiod har gått ut. Hur gör man då? Finns det någon motsvarande freeware? Har ingen gjort något liknande?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan min tv också, men det var den manövern jag vill slippa. Om det går, så skulle jag vilja klippa blakarna och skapa en anamorfisk 16:9-bild.

 

OK, jag förstår.

 

Å andra sidan vill den bara spara som avi, vilket iofs funkar, men blir omständigt, jag får ju konvertera tillbaka när jag skapar dvd:n

 

Jo så är det. VirtualDub kan vi nog glömma för detta ändamål...

 

Min TMPgenc mpeg-trialperiod har gått ut. Hur gör man då?

 

Jag har för mig att det finns en något gammal version som är gratis? Hmmm, hittar den inte just nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova att ladda hem flaskmpeg när jag kommer hem

http://flaskmpeg.sourceforge.net/

 

Den översta bilden "Cropping with the video panel" verkar lovande :)

 

Sen kanske man behöver detta program också http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/showsoftware_flask_resize_calc_100.html

 

jag återkommer i tråden om hur det går

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick faktiskt med Flaskmpeg, men tyvärr blev bilden väldigt pixlig, det beror antagligen på förstoringen, och undrar om inte tv'n är bättre på zoom-manövern än Flaskmpeg.

 

Flaskmpeg kan skapa en avi-fil, eller en Mpeg1 (.m1v). Jag provade lite olika varianter men den det blev till slut var en avi-fil (okomprimierad). Men då blev ursprungsfilen (mpeg) på 2,37 GB till 82(!) GB ".avi"

 

Nåja, nu vet jag i varje fall.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, har du konverterat från MPEG2 till MPEG1? Det är nog bättre att hålla sig till MPEG2 hela tiden...

 

Jaja, det verkar i alla fall betydligt enklare att trycka på en knapp på fjärren ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men jag ville ju prova först "om det gick", även om det här har tagit betydligt mera tid och energi än att trycka på en knapp på fjärren ;););)

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...