Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga för den kunnige


mr_pow

Rekommendera Poster

Hej, noterade att det finns många kunniga här. Har funderat över den här frågan ett tag nu:

 

Jag har tänkt starta ett företag på internet som säljer småfilmer online. Hur som helst, för att försäkra mig mot bedrägeri har jag tänkt skriva ett avtal med den person jag köper filmen av för att försäkra mig om att denne inte säljer en film han inte har tillåtelse att sälja. I avtalet vill jag att denna person garanterar att han har tillåtelse att sälja filmen. Men, om personen i fråga ändå säljer en film han inte har tillåtelse att sälja, vilken jag sedan säljer vidare till kunderna.. Har jag gjort någonting olagligt då?

 

Oerhört tacksam för svar! / Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jämförelse:

Du vill sälja bilar på nätet. Du köper bilarna från en person som intygar att han har rätt sälja bilarna (=han äger bilen).

Men han äger inte bilen.

Om du borde insett detta döms du för häleri, förlorar bilen, och kan dessutom dömas till skadestånd till den rätmätige bilägaren.

Om du inte borde insett detta, tex köpt bilen begangnad på hos en välkänd bilfirma typ Volvo, så kan du hävda god tro. Dvs du döms inte för häleri men förlorar bilen, den återgår idag till den riktige ägaren. Du kan dock kräva bilhandlaren på vad du betalat.

 

Redan det faktum att du frågar här på eforum om konsekvenserna vid försäljning av filmerna tyder på att du inte är helt säker på att säljaren har rätt sälja filmen.

Vilket innebär "att du borde insett, kanske tom redan insett detta"

 

Vad rör det sig om för filmer, natur, sport, hemkörd porrfilm eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra att sälja bilar över internet med att sälja filmer i "pay per view" Eftersom filmerna inte är någonting fysiskt är det inte häleri.

 

Det jag är på väg att göra är att sälja hemmagjorda erotiska filmer. Jag tror det finns en stor riska att många försöker utnyttja mig genom att ladda hem andras filmer (som det finns tusentals av på diverse nerladdningssiter) och sedan sälja dem vidare till mig. Hur kan jag försäkra mig från sådant bedrägeri?

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är INTE jurist men det låter väl rimmligt att du först fastställer säljarens identitet och sedan skriver ett avtal med denne. Avtalet låter du givitvis en jurist granska.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...