Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Låna" trådlös uppkoppling? risker?


pm_lee50

Rekommendera Poster

Hej. Nån i mitt hus har em trådlösuppkoppling som sänder ut.

Vet inte vem det är.

Men jag kan surfa genom den uppkopplingen på min bärbara!!?

Behöver ingen inloggning, anv. namn eller lösenord, utan det är bara att ansluta.

 

Är det lagligt att göra detta? Hur kommer det sig att man kan göra så här?

Om jag "lånar" uppkopplingen, finns det några risker åt andra hållet?

Att personen tar sig in i min bärbara etc.

 

Jag har inget utdelat i nätverket och XPs brandvägg är på.

 

Jag använder detta bara ibland för att slösurfa i soffan. Inget olagligt som fildelning eller sånt, utan bara slösurfning.

 

Är det bara surfa på eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan surfa genom den uppkopplingen på min bärbara!!?

Ja

 

Är det lagligt att göra detta?

Sannolikt inte

 

Om jag "lånar" uppkopplingen, finns det några risker åt andra hållet?

Att personen tar sig in i min bärbara etc.

Ser att du har ett hotmail-konto, jag skulle förmodligen tömma och sen stänga ner det åt dig om du kollade det genom att låna bandbredd av mig. Det finns oftast fler praktiska saker man kan passa på att straffa dig med.

 

Varför inte skaffa en egen accesspunkt?

Antar att du inte tycker det är ok att låna grannens bil utan att fråga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte är samma lag som bestämmer om man får koppla in sig på grannens teleanslutning och ringa så det hamnar på hans räkning.

 

Det låter ju ganska rimligt att det skulle vara någon sådan lag som reglerar detta. Ponera att din granne råkar ha ett abonemang där han betalar per nedladdad megabyte. Då kan du ställa till det rätt rejält för honom.

 

Och kan din dator prata med hans nätverk, så kan hans nätverk prata med din dator. Nu har du ju inga utdelade resurser. Men hade du haft det så hade han nog ganska enkelt kunnat komma åt din hårddisk och härja. Helt beroende på vilka lösenord etc du använder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heheh, jo det är väl sant.

Men det är ju inte som om jag hackade mig in, jag har inte knäckt ett enda anv namn eller lösenord, bara letat reda på en uppkoppling.

 

Om man inte vill få sitt internet snyltat då sätter man väl nån inloggning och spärr?

 

Du frågade om jag lånar grannens bil utan att fråga. Grannen låser och larmar sin bil, vilket internet samariten borde göra med i så fall :)

 

Men det finns vissa risker med att jag i min tur kan få mailen kollad etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågade om jag lånar grannens bil utan att fråga. Grannen låser och larmar sin bil, vilket internet samariten borde göra med i så fall :)

Men om grannen glömt låsa bilen anser du att det är ok att låna den när du känner för det?

Antar att du då också tycker det är ok att smita in och låna saker i grannens hus om han har dörren olåst?

 

Men det finns vissa risker med att jag i min tur kan få mailen kollad etc?

Rent hypotetiskt skulle jag kunna sätta upp ett helt öppet nät idag, bara på kul. Det enda jag skulle göra med det skulle vara att strypa trafiken (vill inte låna ut för mycket bandbredd) och sniffa lösenord.

Rätt användbart faktiskt, folk lånar bandbredd och skickar sen kontonamn och lösenord till sitt jobbs mailserver (samma kontonamn och lösen de loggar in med såklart), man får namn och lösenord till ftp-servrar man inte ska ha tillgång till, namn och lösenord till butiker på nätet så att man kan ändra/ta bort/lägga till saker när någon beställer en ny dator.

 

Vad förväntar du dig? Att du ska vara helt osynlig när du snyltar på andra? Glöm det.

[inlägget ändrat 2005-10-14 10:41:20 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har varit uppe till diskussion tidigare, se t ex dessa trådar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=745920

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=665906

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=745864

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar inte vara en helt lysande ide att låna grannens internet.

Sjävlklart tar jag grannens bil om han inte låser! Har lånat den 3ggr senaste året! :) skoja bara :)

 

Jag kan ju påpeka att jag inte gör detta för att snåla.

Jag har ett eget 8mit adsl telia abonnemang som jag betalar för.

 

Det är när min far bor hos mig ibland ett par dagar som han ibland vill surfa lite samtidigt som jag.

 

Fast ni har helt rätt. Man ska inte göra så. Och med tanke på ev. egna risker, ska jag inte göra det mer.

 

Jag ville bara höra mig för lite för jag tyckte det var så osanolikt att nån bara släpper in folk på sitt bredband.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju påpeka att jag inte gör detta för att snåla.

Kruxet är att du ju inte vet om grannen sitter på ett abonnemang där han betalar för trafikmängd, så det hjälper ju inte att du inte vill snåla.

Dessutom kan du ju som sagt inte vara helt säker på varför nätet är öppet, även om chansen inte är stor kan det mycket väl vara en honeypot.

 

Jag har ett eget 8mit adsl telia abonnemang som jag betalar för.

...

Det är när min far bor hos mig ibland ett par dagar som han ibland vill surfa lite samtidigt som jag.

En router med accesspunkt kostar strax under 500 spänn, kanske kan farsan tycka att det är värt att dela på kostnaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent hypotetiskt skulle jag kunna sätta upp ett helt öppet nät idag, bara på kul. Det enda jag skulle göra med det skulle vara att strypa trafiken (vill inte låna ut för mycket bandbredd) och sniffa lösenord.

Jag gör det sedan fem veckor. Har haft 62 anslutningar och lagrat 97MB data.

 

Nu använder jag det inte till något fult utan jag blev lite "inspirerad" av de diskussioner som vi haft här på Eforum och ville ta reda på hur många snyltare det finns.

 

Så för den som vill dela med sig av kontonamn och lösenord till sin e-post så är det bara att ta med sig den bärbara, adressen står i min presentation och nätet heter "bimbo":)

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant om du kunde berätta lite vad du har sett folk göra!

 

Loggar de in på sin internetbank över någon annans okrypterade nät? Kollar de eposten eller är de bara där en kort stund "för skojs skull"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant om du kunde berätta lite vad du har sett folk göra!

 

Surfning och e-post. Jag sitter inte och tittar på data som de skickat. Jag kollar mest trafikstatistik typ: återkommer samma Mac adress, hur länge varar varje uppkoppling och hur mycket för man över (upp/ned). Flera av uppkopplingarna är uppenbarligen från folk i grannskapet då samma Mac återkommer med jämna mellanrum (jag skrev att jag haft 62 anslutningar, det skall vara 62 unika anslutningar)

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så borde det ju vara samma regler som gäller för andra okrypterade radioutsändningar som t.ex. polisradio.

Detta är helt lagligt att lyssna på så då borde det också vara helt lagligt att ansluta sig till en öppen oskyddad trådlös accesspunkt då det också handlar om radioutsändning fast data istället för tal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så SYS64738 och det är väl ungefär det som framkommit i de trådar som berört ämnet här på Eforum. Rättsläget är dock ej helt klart.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så borde det ju vara samma regler som gäller för andra okrypterade radioutsändningar som t.ex. polisradio.

Detta är helt lagligt att lyssna på så då borde det också vara helt lagligt att ansluta sig till en öppen oskyddad trådlös accesspunkt då det också handlar om radioutsändning fast data istället för tal.

 

Visst kan man tycka att du kan få lyssna av okrypterad datatrafik precis som du kan lyssna på polisradion, men försök sända på polisradion så får du se hur lagligt det är.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man tycka att du kan få lyssna av okrypterad datatrafik precis som du kan lyssna på polisradion, men försök sända på polisradion så får du se hur lagligt det är.

Det är inte alls samma sak, du måste ha licens för att få inneha utrustning som kan sända på de frekvenser som blåljusmyndigheterna använder.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om det är lagligt eller inte att "låna/Stjäla" bandbredd som någon annan har betalt för beroende på om ägaren av accessen står högre eller lägre på inlärningskurvan (den som vi alla står någonstans på) är ganska akademisk.

Frågan om innehavaren har som avsikt att dela med sig eller inte är mer relevant.

 

Jag tycker att jämförelsen med din trådlösa telefon är mer riktig, om jag av en slump upptäcker att min trådlösa telefon inte kopplar upp sig mot min basstation utan mot min grannes (kanske du själv) är det OK att ringa då?

 

Jag kanske är tillräckligt teknisk kunnig att trimma in min telefon till att just koppla upp sig mot någon annans basstation om min granne inte har kunskapen nog att upptäcka eller blockera detta, är det hans ansvar att kunna detta eller är det min moral som skall stoppa?

Är det olagligt föresten eller bara omoraliskt?

 

Om en gammal gumma fått en dator av sina barn för att kunna skriva e-post och kanske lite brev till sina barnbarn, hon har inte kunskaper nog att ens veta hur man öppnar utforskaren eller ens vet vad det är och hon har visserligen bredband men hon vet inte riktigt skillnad på det än på en telefon så hon sitter uppkopplad hela dagarna i väntan på mail, brandväggen har hon inte heller så om jag har kunskap att ta mig in i hennes dator och mellanlagra filmer och andra filer jag laddat ner, är det också OK, hon har ju inte blockerat möjligheten, jag utnyttjar ju bara en öppen resurs?

 

Jag anser att dom som kan tekniken inte skall kunna utnyttja dom som inte kan, sedan kommer frågorna bl.a. hit på eforum med ”varför går mitt bredband så trögt” och svaret är det sitter tre andra och surfar på din lina.

 

Jämförelsen med polisradion var föresten inte min utan SYS64738’s.

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så borde det ju vara samma regler som gäller för andra okrypterade radioutsändningar som t.ex. polisradio.

Visst är det så, välkommen till och lyssna på mitt nät, sänder du en byte tänker jag jaga dig :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att dom som kan tekniken inte skall kunna utnyttja dom som inte kan, sedan kommer frågorna bl.a. hit på eforum med ”varför går mitt bredband så trögt” och svaret är det sitter tre andra och surfar på din lina.

Jag håller med dig men det påverkar ju inte hur till vida det är lagligt eller ej. När jag för en tid sedan kollade upp det så tydde allt på att det inte var olagligt så länge nätet är oskyddat. Finns inget fall i hela Sverige som har gått till åtal och än mindre finns det någon dom. Vi har diskuterat frågan så många gånger på Eforum så jag tycker att det räcker för mig.

Det är mer konstruktivt att propagera för att alla skall säkra sina trådlösa nät.

 

 

Jämförelsen med polisradion var föresten inte min utan SYS64738’s.

Oj då missförstod jag dig, sorry

 

Visst kan man tycka att du kan få lyssna av okrypterad datatrafik precis som du kan lyssna på polisradion, men försök sända på polisradion så får du se hur lagligt det är.

Tunna/

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, välkommen till och lyssna på mitt nät, sänder du en byte tänker jag jaga dig :-)

Lär väl bli svårt då jag antar att du har WPA påslaget och SSID Broadcast avslaget. Dessutom är du säkert så gemen att du filtrerar MAC adresser och med jämna mellanrum kollar dina trafikloggar:)

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

[Edit: glömde en :)]

[inlägget ändrat 2005-10-14 18:06:05 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då missförstod jag dig, sorry

 

Ingen fara, mitt inlägg blev föresten fränare och längre än vad jag tänkt mig när jag skrev.

Jag har bara lite starka känslor emot sånt som jag anser vara utnyttjande av folks oförstånd.:)

 

Jag har sett och varit med i tidigare diskutioner i ämnet och du kan ha helt rätt i att det inte är prövat om det är lagligt eller ej, min "point" är att det i alla fall är omoraliskt.

 

Däremot så kan man med fördel försöka ta kontakt med ägaren av accesspunkten och fråga om man får vara med och dela på bandbredden.

Kan man komma överäns så är det ju inga problem.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl bli svårt då jag antar att du har WPA påslaget och SSID Broadcast avslaget.

Nejdå, bara på de AP:s som är på insidan av nätet.

 

Dessutom är du säkert så gemen att du filtrerar MAC adresser

Nä, det bryr jag mig inte om, det ger ändå inget ökat skydd.

 

Edit: Det är lite som med mina domäner, de mest attraktiva fångar jag allt till. Jag får minst ett mail i veckan med lösenord och användarnamn till allsköns tjänster när någon knappat in en fejkad mailadress för att slippa få spam (han/hon slipper också få orderbekräftelser, nya lösenord och annat men det är inte mitt problem).

[inlägget ändrat 2005-10-14 18:10:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, bara på de AP:s som är på insidan av nätet.

Bjussar du förbipaserande på lite internet acces? Det var snällt:)

 

Nä, det bryr jag mig inte om, det ger ändå inget ökat skydd.

Förvisso inte men jag tycker att varje liten sak man kan göra för att djävlas men en finnig fjortis med lapptop är lite kuligt:)

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...