Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SD Memory Card


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en Canon PowerShot S2 IS. Den verkar bra bortsett från att det till den bara fanns med ett Canon SD Memory Card SDC - 16M med beteckningen N118 R05233WR.

 

Jag antar att det betyder att det bara rymmer 16 MB. Finns det olika varianter av SD-kort eller kan jag köpa ett kort med större kapacitet från vilken tillverkare som helst som tex Corsair, HP, Kingstone, Lexar, Sandisk eller Viking?

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så ska det fungera med SD-kort från andra tillverkare. Men om du är osäker så ta med dig kortet/kameran när du ska köpa nytt.

 

Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det är ett SD kort.

 

SD är ju en standard om en tillverkare gör kort som inte fungerar med andra läsare än sina egna har de ju hittat på en ny standard...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du är osäker så ta med dig kortet/kameran när du ska köpa nytt.

 

Hmm, litet knepigt om man ska beställa det via nätet :-)

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det är ett SD kort. SD är ju en standard om en tillverkare gör kort som inte fungerar med andra läsare än sina egna har de ju hittat på en ny standard...

 

Det verkar åtminstone finnas två standarder. Dustin har två typer av SD-kort på sin webbplats: SECURE DIGITAL (SD) och MINI SD.

 

/Rolf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, här kommer förtydliganden:

- du har som sagt vanligt SD-kort till din kamera, och alla sådana passar. Man kan även använda mini-SD då det följer med adapter, men det är rätt onödigt att välja.

 

MEN!!! Problemet är att det har funnits vissa kompabilitetsproblem mellan vissa kameror och vissa minneskort. Vad det beror på vete gudarna, det bara är så. Därfär är det säkrast att köpa stora märken - SanDisk, Panasonic t ex funkar alltid. Kingston har jag läst någonstans har haft problem med vissa märken, och sk OEM kan ju vara osäkert.

 

Så rådet är: om du vill vara säker på funktionen, köp SanDisk ellerkolla först på nätet om folk skrivit om kompabilitetsproblem.

 

Mvh Leo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det har funnits vissa kompabilitetsproblem mellan vissa kameror och vissa minneskort.

Inte vanligt men visst det har förekommit. Oftast så löser man det genom att formatera om kortet. Hittar inte kameran kortet så får man formatera i en separat minneskortsläsare (eller mobilen, handdatorn, annan kamera)

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så löser man det genom att formatera om kortet.

 

Hmmm, jag brukar alltid tömma kort genom att formatera dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag brukar alltid tömma kort genom att formatera dem.

 

Visst är en formatering en radering och en felkontroll men ofta (dock ej alltid) så löser det också problemet med trillskande SD - kort som från fabrik är formaterade så att de inte passar i just den kamera, eller vad du nu kan vara, som jag vill använda det i.

-nisse

 

[God kväll föresten lizardKng:))

 

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag formaterar om korten är att det går snabbast - bara någon sekund. Sen tror jag inte heller att det skadar så valet är enkelt :)

 

[God kväll föresten lizardKngSkoj)

 

Tack detsamma, NWM!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...