Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt uttal...


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Om det finns någon språkvetare här så kan h*n säkert korrigera mig om jag har fel nu...

 

Jamska (Jämtland) har såvitt jag vet ett eget sätt att även skriva på. D v s Jamska är inte bara en dialekt med annat uttal, det skrivs också på ett speciellt sätt.

 

Men kanske Jamska inte är en dialekt utan ett språk?

 

Språkvetare till din tjänst!

 

Jag tolkar informationen på susning.nu som att det inte finns en fastslagen stavningsordbok. Det verkar som om stavningsregler har slagits fast av något som heter "Akademien för Jamska", men de kallar informationen för en vägledning, inte regler.

 

Så vitt jag vet räknas jamska som ett språk och inte som en dialekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet räknas jamska som ett språk och inte som en dialekt.

 

OK.

 

Men vad är egentligen skillnaden mellan en dialekt och ett språk?

 

Börjar det som en dialekt för att sedan bli ett eget språk när det divergerar alltför mycket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är egentligen skillnaden mellan en dialekt och ett språk?

 

Som så ofta när det gäller språkvetenskap beror det på vad som jämförs. Man kan tänka på olika typer av skillnader:

 

1. Geografiskt avstånd

2. Nationsgränser

3. Faktiska skillnader

 

Jamska vill jag räkna som ett språk i kraft av 3, eftersom det skiljer sig mycket vad gäller såväl grammatik som vokabulär. Enligt 1 och 2 räknas det däremot som en dialekt; Jämtland är en del av Sverige, och många dialekter ligger längre bort från "rikssvenskbältet" Svealand utan att räknas som språk.

 

Samma resonemang gör att meänkieli (tornedalsfinska) och samiska räknas som egna språk, eftersom de utgör en del av språkträdets finsk-ugriska gren.

 

Skånska och gotländska vill jag dock räkna som dialekter. Frågar man en skåning eller en gut (fast boende gotlänning i minst tredje generationer) kanske de dock inte håller med.

 

Slutsats som tidigare sagts -- det beror på!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med intressanta och upplysande inlägg från Peter C så har jag en fråga som inte har med den nordiska diskussionen här att göra. Denna i egenskap av icke-lingvist men väldigt fascinerad över språk

 

Frågan jag har är hur mycket västvärldens lingvister är insatta i de enormt många skillnader i språk/dialekter som existerar i stamkulturer, såsom i många afrikanska, eller sydostasiatiska regioner?

 

Följdfrågan, som jag är mer intresserad av, är hur nära relaterade dessa stamspråk är med varandra och om många av dessa skall ses som dialekter eller separata språk (med tanke på de närliggande avstånden).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt rätt mycket forskning kring stam- och byspråk i de afrikanska länderna. Den stora frågan är förstås när ett språk blir ett språk och hur man skiljer på dialekt och språk. Avstånd har inget med saken att göra, eftersom två stammar i närliggande områden kanske inte alls förstår varandra, medan man förstår en dialekt i ett område väldigt långt borta. Det är omöjligt att säga hur många språk det finns idag, eftersom definitionen inte är exakt, så man räknar allt som oftast de officiella språk ett land har. I Sverige är det ju som bekant svenska, finska, jiddisch, romani och samiska som är de officiella språken.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite skumt att jiddisch är ett officiellt minioritetsspråk? Bor det nån här som pratar det? Vore det inte rimligare att tex serbokroatiska, makedonska eller arabiska fanns som minioritetspråk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige är det ju som bekant svenska, finska, jiddisch, romani och samiska som är de officiella språken.

 

Samt meänkieli (tornedalsfinska), som också är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...