Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En användare flera e-postadresser


Dollarone

Rekommendera Poster

Hej igen, jag har ytterligare en fråga!

Jag har en användare som är assistent för två kontor och desutom agerar i egenskap av sig själv. Hon skall skicka e-post ifrån goteborg@foretaget.se, stockholm@foretaget.se samt fornamn.efternamn@foretaget.se. Detta går ju genom att välja från i Outlook och skicka från en "delad mapp" Vilket ´redan här kan vara lite bökigt och omständigt.

 

Skall man dessutom skicka kopplade e-post i Word eller Outlook så går det inte att välja avsändare.

 

Om man som de tidigare haft flera smtp/pop konton upplagda i Outlook går det att välja vilket som är standardkontot och på så vis komma runt detta.

 

Är det någon klurig som har en enkel lösning på detta i Exchange? Välja avsändare enkelt både vid e-post från Outlook och vid kopplade e-postmeddelanden?

 

Extremt tacksam för snabba svar!

 

Bästa hälsningar

 

Oskar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att fixa detta är att se till att det finns mailboxar för alla adresser personen ska använda och sen skapa en profil för varje användare på den dator som personen sitter på, när respektive avsändare skall användas så använder man den profil som är primär för respektive brevlåda.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag brukar lösa problemet genom att skapa "fuskkonton" i Outlook. Jag har alltså mitt Exchange-konto som standard och lägger till ett POP3-konto med *den adress som jag istället vill ha* som avsändare. Ställ in SMTP att gå via din server (vilket antingen kräver att du kan autentisera eller, om du går via ip, att du har rätt klientadress). Du får därmed en liten dropdown-ruta i Outlook, och när jag måste skicka med en annan avsändare än den jag har som standard väljer jag det POP-konto som motsvarar adressen. Simpelt, enkelt, lite småknöligt om man byter lösenord ofta, men funkar.

 

Kan vara en fördel att ställa in Outlook att inte försöka hämta hem epost via POP3-kontot, så slipper du potentiellt trassel. Titta på Verktyg -> Skicka/ta emot -> Inställningar för Skicka/ta emot (eller vad det nu heter på svenska) -> Definiera grupper. Redigera gruppen till att bara skicka mha POP3-kontot (klicka på Ändra, markera POP3-kontot och resten torde vara självförklarande).

 

Magnus lösning funkar ju också, och är väl i särklass smidigast om du behöver göra många utskick ganska sällan (dvs så att det är "värt" att stänga ned Outlook och byta profil). För mig som ideligen behöver skicka med annan avsändare funkar pop3-tricket bättre.

 

Lycka till!

 

// Johan

 

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...