Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Energi -> Materia

simme_90

Rekommendera Poster

Jomenvisst, det är det de experimenterar med på CERN om jag minns rätt (eller slås bara atomerna sönder där?)

Atomer accelereras upp till ofantliga hastigheter och fås sedan att krocka. I smällen bildas ett antal kortlivade, instabila partiklar. Men nu blir jag dock osäker, som jag redan antytt, om det bara är delar av atomernas innersta sig fria eller om det är partiklar som bildas av den enorma energin i smällen?

Nåja, visst, det kan ske, men det krävs väldigt stora energimängder.

Och vad är ljus? Ena stunden en partikel, andra en våg, aldrig går det att konstruera ett experiment som samtidigt påvisar både närvaron av en massa och vågs egenskaper.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2005-10-10 15:58:22 av Monshi]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jomenvisst, det är det de experimenterar med på CERN om jag minns rätt (eller slås bara atomerna sönder där?)

Jo, det är ex. genom att kollidera elektroner och positroner som subatomiska partiklar skapas ur den frigjorda energin.

Som jag har förstått det så går det dock (ännu) inte att bevara den skapade materian, pga. att anti-materia slår sig samman med denna och upplöser den till energi igen. Det är väl just bl.a detta som det forskas i, att med ex. magnetiska fält försöka binda anti-materian och därmed lämna den nyskapade materian "ifred".

Så mycket mer känner jag inte till, men det är ett spännande och inspirerande vetenskapsområde måste jag säga.

Länk till inlägg
Så mycket mer känner jag inte till, men det är ett spännande och inspirerande vetenskapsområde måste jag säga.
Spännande ja, ända tills de på CERN säger Ooops! Det blev en liten sol här... hmm den växer...

°±°

Länk till inlägg
Spännande ja, ända tills de på CERN säger Ooops! Det blev en liten sol här... hmm den växer

Hehe, jo, men den som inget vågar gör inga framsteg.

[inlägget ändrat 2005-10-10 17:37:29 av Anjuna Moon]

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...