Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skickar man hela mappar via Internet !


Å.L

Rekommendera Poster

Hej alla glada användare av forumet !

 

Jag undrar om någon har ett bra tips på hur man skickar hela mappar över internet från egen dator till en mottagares dator, finns den möjligheten och hur gör man ?? aktuell mapp är på 4 Mb och innehåller

en mängd undermappar.

 

Man vill ju inte öppna datorn för mycket mot internet, dessutom vill

jag inte ha mappen liggande tillgänglig för allmänheten utan endast

för avsedd mottagare.

Har egen hemsida på Passagen men där går inte att lägga ut mappar i alla fall inte med FTP Explorer.

 

Är mycket tacksam för tips Hälsning Å.L.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lägga ut det så att en polare kan ladda hem det, men kanske inte på en hemsida så här HTTP File Server ett litet nätt program som jag kan rekommendera:

http://www.rejetto.com/sw/

 

Enkelt litet program som gör det möjligt att ansluta till din dator med en webbläsare och ladda hem det som du lagt upp. Du lägger helt enkelt till de mappar du vill att HFS ska visa och ser även till att anrop på port 80 kan nå HFS, dvs ställ in brandvägg/router att slöppa igenom dessa anrop.

 

Fast - då ska sägas, att HFS agerar som en webb-serverm dvs enskilda filer kan laddas ned, inte bibliotek. Enklast då är att paketera ihop det somn din kompis vill ha till en zip-fil exempelvis eller istället för HFS använda en liten FTP-server som då kompisen kan ansluta till.

 

Fast enklast - packa ihop till en zip-fil, skicka upp denna till passagen och ge din kompis en direklänk till filen. Då är det inte sannolikt att någon annan "råkar" ladda hem materialet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag undrar om någon har ett bra tips på hur man skickar hela mappar över internet från egen dator till en mottagares dator, finns den möjligheten och hur gör man ??

 

Det är möjligt, men du måste packa ihop mappen (zippa) först innan du kan skicka den. Jag har inte lyckats skicka en hel mapp utan att packa den först.

 

--> MSN är väl rätt vanligt.

--> Epost om användaren inte har för lågt i tak där.

--> Sedan finns FTP, men då måste ett FTP-program vara installerat i mottagarens dator för att det ska funka.

 

Till sist finns det här:

http://www.yousendit.com/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren Monshi och Stefan !

 

Intressanta svar, ska analysera och prova dessa alternativ !

 

Hälsning Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Winzip installerat så är detta väldigt enkelt.

 

Du högerklickar på mappen och väljer Winzip >> Add to winzip >>

så sparas den som Mappnamnet.zip

 

Högerklicka sedan på zipfilen o välj "skicka till" >> Epostmottagare. Klart

 

Har själv använt detta flera ggr.

 

Mottagaren måste i detta fall ha Winzip på sin burk, annars så får du göra en exe-fil (create self-extractor)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-09 17:06:03 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret Bo !

 

Jag har ett annat Zip program och provade det här alternativet men jag stötte på ett problem och det är att en DLL fil saknas.

 

Vet ej hur jag ska greja det, dessutom är filen på 3 Mb och det kanske är lite stort för att kunna skicka som E-post ??

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 MB - skicka ett mail och fråga din kompis. Jag har inga problem, inte på något av mina konton.

 

Om din polar behöver lite utrymme så kan han få ett GMAIL konto av mig...

 

http://www.gmail.com

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?????????????????????????

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktat till UFF !

 

Du verkar vara en kaxig djävel, varför är du så dum att du svarar på inlägg du tycker är dumma och inte orkar med !!!!!!!!!!!!!!

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog ett självporträtt - det skulle förklara språket

:)

 

[inlägget ändrat 2005-10-09 23:16:14 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte spela någon roll vilket program man använder för zipfiler, men om det saknas en DLL-fil verkar ju nåt vara knas med just ditt program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi och tack för erbjudandet !

 

Jag ska kolla ditt alternativ också, har en del att göra nu !

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo nämner något om självöppnande filer (create self-extractor), vet inget om hur man gör detta, är det avanserat eller kan du Bo eller någon annan förklara hur man gör ?

 

Det här kan vara bra att veta i många sammanhang !

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inget om hur man gör detta, är det avanserat eller kan du Bo eller någon annan förklara hur man gör ?

Vanligtvis är det ett tilläggsprogram eller ett menyalternativ i programmet som gör arkivet som ska packas upp.

 

Rent allmänt är det oftast en dum idé eftersom de flesta (förhoppningsvis) har en rätt skeptisk inställning till exekverbara filer som bilagor i mail (eller som distribueras på något annat sätt). Det tillför dessutom ingenting när varenda dator kan öppna zip-filer (till skillnad från exe-filer som bara fungear på den plattform de är gjorda).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, stöd för zip-kodade filer finns i Windows, så att öppna den bör inte vara något problem.

 

Om nu du kan skapa zip-filer... Winzip kostar ju pengar - vilka gratisalternativ finns det? Som kan zip-koda alltså, menar inte WinRar eller dylika verktyg.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo nämner något om självöppnande filer (create self-extractor), vet inget om hur man gör detta, är det avanserat eller kan du Bo eller någon annan förklara hur man gör ?

 

Ok!

Först så zippar du mappen enl. mitt förra inlägg

Spar den som exempelvis mapp.zip

 

När detta är gjort så högerklickar du på den packade filen (mapp.zip)

Då finns alternativet Create self-extractor (.Exe)

 

Om en sådan mapp sedan skickas med epost så behöver mottagaren ej ha något uppackningsprogram på sin burk.

 

Mottagaren behöver bara dubbelklicka på mappen och får då upp alternativet : Unzip to folder och kan själv ange var den ska sparas.

 

Hela mappstrukturen behålls som den var från början.

Allt ovan förutsätter att du har Winzip installerat.

 

Du kan f.ö. kolla hur det funkar då jag har en sådan zipfil på denna sida

http://hem.passagen.se/bosson/disk/

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-10 09:32:44 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det verkar ju enkelt, får nog skaffa Win zip, har Win rar nu men kan inte se att självuppackningsalternativet finns med där.

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det är ganska enkelt!

 

Sedan kan man ju testa hur det funkar genom att skicka en sådan fil till sin egen mailadress, och sedan packa upp den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

En lösning skulle kunna att vara att installera icq på båda datorerna

(inte msn, trillian eller nått sånt för de kan bara skicka en fil åt gången)

 

*Se till så att båda är online

och att du öppnat brandväggen. (vet du hur man öppnar speciella portar så är det bara att ställa in samma portar på brandväggen och i icq under advanced preferences)

 

Sen högerklickar man på mappen och trycker send to user (vet inte om det heter exakt så men alternativet att skicka till en icqkompis finns i menyn som dyker upp).

 

När du skickar måste din kompis ta emot innom någon minut för att streamningen ska starta.

 

Lycka till.

/JEtmoon

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för ert angagemang i min fråga !

 

För min egen del är jag mest attraherad av det självuppackande alternativet och att lägga ut filen på hemsideplatsen där den kan hämtas

på en direktlänk, ska försöka mig på det här alternativet och återkommer med resultatet efter att jag provat, men det tar nog några dagar.

 

Det är säkert inte bara jag själv som har nytta av den här diskusionen, tror många är intresserad och hittar nyttiga och användbara funktioner,

trevligt att så många är alerta och vill svara på frågorna i forumet !!!!!

 

Med bästa hälsningar: Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med allas er hjälp har jag nu hittat ett bra sätt att skicka mappar över Internet via min hemsida på Passagen, dessa mappar öppnas med en direktlänk och är alltså inte tillgänglig för allmänheten.

 

Jag komprimerade huvudmappen som innehåller en stor mängd undermappar och länkar mellan sidorna i dom olika undermapparna, har kontrollerat så länkar och allt fungerar på en annan dator efter att ha skickats över Internet och allt fungerar.

 

Hittills har jag inte lyckats med självöppnande fil komprimerad med "WinZip" men det har ingen betydelse, jag använder "WinRar" och lägger med en "WinRar" fil mottagaren kan öppna den aktuella mappen med.

 

Det här är en teknik som är värd att rekommendera för alla som har en egen hemsida eller hemsideutrymme och vill skicka något lite då och då

över Internet, Zippa mappen till en enda fil då fungerar det.

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...