Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plasma TV som bildskärm


Fishbone

Rekommendera Poster

Har en Philips Plasma 37PF9975, hur får jag denna att fungera som bildskärm till min bärbara dator? Det är tydligen inte bara att koppla in sladden! Krävs det drivrutiner eller fungerar det helt enkelt inte? Har undersökt på Philips support men får inget svar. Tacksam för tips!

MVH

MH

 

[inlägget ändrat 2005-10-08 17:48:21 av Fishbone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kontakter på din bärbara?

Enligt Philips faktablad så har TVn DVI-i & S-VHS anslutningar, så du måste använda någon av dessa.

 

Vilken kvallite och upplösning anväder du på din bärbara?

Plasma skärmen har dessa data...

Skärmupplösning : 1024 x 1024i

 

Bildskärmsupplösningar som stöds

Datorformat : 640 x 480, 60 Hz, 800 x 600, 60 Hz

Videoformat : 1920 x 1080i - 2 Fh, 640 x 480i - 1 Fh, 640 x 480 bpkt - 2 Fh, 720 x 576i - 1 Fh, 720 x 576 bpkt - 2 Fh

 

--------------------------

Själv har jag en 32" LCD-TV av märket Lumatron.

Den har VGA & DVI för anlutning av dator.

Har provat att koppla min HemPC till VGA kontakten och fick en upplösning på 1024x768, har tyvärr ingen DVI utgång på datorn.

-------------------------

 

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2005-10-08 19:59:09 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en liten fotnot: Om den bärbara inte har DVI inbyggd så kanske det kan finnas en dockningsstation att köpra, den kan ha DVI fastän laptopen i sig inte har det.

 

Att köra med S-VHS känns inte som nån tilltalande lösning... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra med S-VHS känns inte som nån tilltalande lösning...

Håller fullständigt med dig.

 

Min HemPC har en 17"W med upplösning 1440x900, när jag kopplade in den på 32" LCD-TVn via VGA blev upplösningen "bara" 1024x768.

För att få bättre upplösning (1366x768) måste jag ansluta via DVI, men den upplösningen kan inte grafikkortet leverera (1360x768 är närmast).

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få bättre upplösning (1366x768) måste jag ansluta via DVI, men den upplösningen kan inte grafikkortet leverera (1360x768 är närmast).

Oj, sex pixlar fel. Fungerar det inte då? Klarar inte skärmen av den upplösningen eller ser det helt enkelt illa ut?

 

Och kan inte PowerStrip "fixa" upplösningen?

http://www.google.se/search?q=PowerStrip

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, sex pixlar fel. Fungerar det inte då? Klarar inte skärmen av den upplösningen eller ser det helt enkelt illa ut?

Förlåt att man skriver om något man inte begriper än :-)

Allvarligt talat/skrivet har jag inte provat DVI anslutningen än eftersom HemPC saknar denna.

Utgick från fakta bladet för TV.

 

Följande upplösningar kan TVn visa:

 640x400 70Hz
640x480 60-75Hz
720x400 70Hz
800x600 56-75Hz
1024x768 60-75Hz*
1280x720 60Hz
1280x768 60Hz
1366x768 60Hz

Som jag skrev tidigare har endast testat en upplösning * via VGA anslutning.

Vad gäller grafikkortets upplösning måste jag nog minnas fel, för kollar jag nu utan att ha TVn ansluten har jag följande upplösningar att välja på från grafikkortet:

 800x600 (32 bitar) 60Hz
1024x768 (32 bitar) 60Hz
1152x864 (32 bitar) 60Hz
1280x768 (32 bitar) 60Hz
1440x900 (32 bitar) 60Hz **

Finns fler med sämre färgdjup/upplösning.

** Är den upplösning jag använder nu på den inbyggda TFT-skärmen.

 

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du ju ett alternativ som finns på båda!

Såg det först nu när du påpekade det.

Men som sagt 1024x768 var vad jag fick max via VGA anslutningen, de bättre upplösningarna får man antagligen med DVI anslutning.

 

Skall nämna att kvaliten på bilden via VGA inte var dålig, mycket bättre än via S-VHS.

 

Har läst lite i PChemmas bilaga Dator som hemmabio #5, 2005.

Är bra sugen på att bygga en "multimediaPC" får ta detta i en annan tråd framöver.

 

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, S-video innebär väl cirka 600 linjerr (?) "upplösning" (ivartfall inte mer än 700 linjer)

 

Samt en viss blödning av färger. Såklart då att VGA ger bättre bild med alla sina ledare i kabeln. S-video har ju bara fyra (två signaler)

 

Men VGA-kontakten borde stöda högre upplösningar. Eller du menar kanske att monitorn, eller TVn kanske det var, vägra ta emot högre upplösning via VGA-kontakt?

 

...och SVHS är en standard för inspelning på video band. S-video är något helt annat, det är en signalstandard fäör överföring av signal.

 

Och ja, egentligen finns det väl inte heller något som heter VGA-kontakt...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VGA-kontakten borde stöda högre upplösningar. Eller du menar kanske att monitorn, eller TVn kanske det var, vägra ta emot högre upplösning via VGA-kontakt?

LCD-TVn tog emot högre upplösning än 1024x768 men då fick inte bilden plats, den blev för stor.

 

...och SVHS är en standard för inspelning på video band. S-video är något helt annat, det är en signalstandard fäör överföring av signal.

 

Och ja, egentligen finns det väl inte heller något som heter VGA-kontakt...

Läste bara innantill vad som stod i bruksanvisningen till TVn.

VGA-ingång = PC input, VGA kontakt = HD15F

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD-TVn tog emot högre upplösning än 1024x768 men då fick inte bilden plats, den blev för stor.

mmh, inte så praktiskt....

 

Men det vore konstigt om den betedde sig annorlunda över DVI tycker jag.

 

Nästan så att du får lov att testa...

 

...för jag vill veta :)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan så att du får lov att testa

Det kan du vara säker på att jag kommer att göra, men det går inte med nuvarande datorn :-(

Skall bygga mig en PC i en Bearbone låda eller liknande som skall användas istället för VHS video och Philips DVD-R 70an.

Håller på att kolla vad Dustin kan erbjuda, kommer troligvis att använda MS WINDOWS XP MEDIA CENTER 2005 SVE som os.

 

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nästan vara omöjligt att få 1366x768 på en 32" LCD (med denna upplösning). Det gäller att både skärmen rapporterar rätt EDID till datorn, samt att grafikkortet klara av att skicka 1366x768 (vilket brukar var knepigt då 1366 ej är jämnt delbart med 8).

 

Kan du få 1360x768 så är det nog där du får stanna (du kommer iofs att få 3 pixelkolumner på varje sida som du inte utnyttjar)

 

Primär anslutning

DVI (eller HDMI med DVI-adapter om tv:n klarar detta)

VGA

 

s-video duger bara till lågupplöst tv via tv-out. Inte att "jobba vid"

komposit duger troligtvis bara till spel

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vil ju ha en upplösning med pixelmappning 1:1 på en LCD. Alternativet är 1360x768 med 3 oanvända pixelkolumner på varje sida

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VGA-kontakten borde stöda högre upplösningar. Eller du menar kanske att monitorn, eller TVn kanske det var, vägra ta emot högre upplösning via VGA-kontakt?

 

Hänger på vilket EDID skärmen skickar till datorn.

Är man riktigt modig kan man "flasha" om själv... undras dock om det går på garantin om något går snett... ?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...