Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle PCTV 200e


Geo

Rekommendera Poster

Köpte detta häromdagen och tänkte se på TV via bärabara datorn. Men, se antennen räckte tydligen inte till. Jag fick bara in ett antal radiostationer och det var inte intressant. Vad gör man då? Det följde med några klämmor som man skall sättas fast på USBkabeln. Men klämmorna är svåra att öppna och jag vill ju inte riskera att de går sönder. Någon som provat? Eller någon som har annat tips om hur jag kommer åt TVkanalerna?

/Geo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller någon som har annat tips om hur jag kommer åt TVkanalerna?

Tja vad sägs om en antenn. Något sämmre än en någorlunda bra bordsantenn funkar väldigt sällan.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden till forumet för TV-kort.

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte också en sådan härom dagen. inte fått in ett skit. Även testat med en aktiv inomhusantenn modell vassare från Vivanco. Hjälpte inte heller... Var i kontakt med supporten idag och fick detta svar (som inte heller hjälpt):

 

[log]Here is the workaround:

 

PCTV 200e is a mobile product. This means that for an optimal reception of DVB-T channels with the integrated antenna, you have to be in a location with a minimum of disturbance on the DVB-T signal.

If you are located in a house or in a building, we recommend you to first start to scan channels using the roof antenna.

If you are located in a building, you should first check if TNT is available from your roof antenna (for example, using a DVB-T adapter for your TV set). It is important for a good DVB-T reception to amplifie the signal after each splitter. If you live in a house, in theory, you should not encounter any reception problem.

 

 

Important: Windows XP Service Pack 2 (or higher) is mandatory for a good configuration of PCTV 200e. If Windows XP is not installed , the channel scan will not work at all. We also recommend you to mount the ferrites as described in the printed flyer.

 

 

Connect your antenna to PCTV 200e, and start the « MediaCenter Settings» application.

From the left section, click on « Channels », then on « Scan » and finally on « Pinnacle PCTV 200e (USB).2 :DVBT Tuner ».

From the right section, select « Optimal Quality » from « Scan mode». The channel scan will take more time than with the other modes, but you will be sure to receive all the DVB-T channels.

Select your country in « Country».

Uncheck the option « Enable the Antenna Power Supply». This setting is only necessary when using the Hirshmann active antenna included with PCTV 200e.

Then start the channel scan with the lower right button « Scan».

Only check « Pinnacle PCTV 200e (USB).2 :DVBT Tuner ».

Don't check « Internet radio channels », you can do it later.

Don't check also « Additional Scan », « Automatic Assign… » and « Create new My Favorites lists… ».

Click on « Start» to start the channel scan process.

 

The channel scan is now started. The selected scan mode is long, so don't hesitate to switch to a different task during the scan process.

 

Once the channel scan will be finished, check if the number of channels found is correct, according to your country.

 

Click on « Apply» and then on « Close».

Start « MediaCenter » and check that you access to the channels.

Now that the tuner is configured, you can determine the best position for the Hirshmann active antenna :

 

Close the « MediaCenter » application.

Disconnect the roof antenna from PCTV 200e.

Insert the Hirshmann active antenna to the 200e connector (please refer to the manual for more information..

Start the « MediaCenter Settings» application.

From the left section, go to « Channels » and « Calibrate » and then click on « Pinnacle PCTV 200e(USB).2 :DVBTTuner ».

The list of channels found during the previous scan will be displayed in the right section. You will also find a preview window and the signal level indicators: the first indicator is called « Signal Intensity» and the second indicator « Signal Quality».

To get an optimal reception, the signal intensity has to be at least at 15% min, 17% would be decent and 25% perfect.

Check the option « Antenna Power Supply»: a red light will will be turned ON, on the tuner.

Click on a channel and move your antenna (on XYZ axis) until the signal intensity will reach 15% min..

Click on « Apply » once your antenna is corrrectly oriented.

[/log]

Får du det att funka så säg till! :thumbsup:

 

 

Mvh

Yeppe - Med Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min i ett halvår: USB-antennen som kom med paketet funkar rätt bra på Vaion på jobbet (!) men inte hemma - antar att signalen är för svag. Funkar inte alls med vanlig antenn eftersom min kabelleverantör har conax encoding, vilket verkar vara helt omöjligt att koppla med PCTV. Det är allstså inte bara plug&play såsom någon hos Pinnacle lär tycka.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har du möjligen också omhem som kabelleverantör? I så fall lär det inte hjälpa mig att köpa en utomhusanten till min Pinnacle.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte alls med vanlig antenn eftersom min kabelleverantör har conax encoding,

 

ehhe, är det inte ett kort för marksänd digitalTV, dvs DVB-T? Vad har din kabeloperatör med saken att göra. Du kan ALDRIG ta emot kabelTV kanaler (DVB-C) med ett kort för DVB-T.

 

En egen bordsantenn är det som gäller, om nu signalen är stark nog.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är klart att du har rätt om kabelTVn. Jag har dessutom bara varit intresserad av 'gratiskanalerna'. Men okunnig som jag är nappade jag på Knaps inlägg.

 

Så, om jag bara får in radiokanalerna nu, behöver jag kanske en bra utomhusantenn typ 'Digiality DA-5000 utomhusantenn'(enligt annonsen 'en smidig slimmad utomhusantenn för marksänd digital-tv eller DAB radio. Passar även för båt, husvagn och platser med lite sämre mottagningsförhållande'?

 

/geo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

 

Någon som lyckats få igång en Channel Scan och hittat kanaler med detta kort? Allt ser bra ut på min laptop och sitter bredvide kaknästornet (Synes genom fönstret) men inga kanaler hittas.

Kollade med pinnacle men inget direkt bra svar mer än stäng ner allt på maskinen när man scannar.

 

Frågan är om detta kort är något att ha, mycket meckel för lite tv :/

 

/tord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar kanaler om jag åker ut med bilen på öppet fält, men inte hemma :thumbsdown: (har enl. Teracom full mottagning där). Kan dock inte titta på TV då det laggar.

 

Har fått min utbytt 2ggr, men det har inte hjälpt. Tänker skaffa en annan typ nu.

 

Om man har en analog+digital mottagare till datorn, då bör man väl kunna koppla in en antenn från kabel-tv:n?

 

 

Mvh

Yeppe - Utan digital-TV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en analog+digital mottagare till datorn, då bör man väl kunna koppla in en antenn från kabel-tv:n?

 

Analoga kort kan ta emot analoga kanaler från antenn eller kabel. Digitala kort klarar dock bara en "dialekt", dvs antingen satellit, mark (antenn) eller kabel.

 

DVB-S, DVB-T och DVB-C benämns de olika.

 

Jag hittar kanaler om jag åker ut med bilen på öppet fält, men inte hemma

En bättre antenn eller ett kort som klarar svagare signaler låter som en lösning på det problemet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bättre antenn eller ett kort som klarar svagare signaler låter som en lösning på det problemet.

 

Nej... Inte antenn iaf. Har testat aktiva inom- och utomhusantenner. Inte bara där jag bor, tuan lite var stans. Även om Boxer funkar så går inte Pinnacle-grejen det...

 

Ett annat kort skulle ev. vara lösningen, som du säger. Är som sagt sugen på en som jag även kan koppla till kabel-TV nätet samt digital-TV med liten antenn då man är på vift. Har du tips på en extern sådan som kopplas till USB eller PC-card -plats? Har en 2,0 GHz med 1Gb RAM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick den nu att fungera.. Jag står ute på gärdet med direkt synlig kontakt med kaknäs tornet. Nu hittar den en hel drös kanaler.

Så fort man kommer ifrån kaknästornet så slutar den fungera.

:thumbsdown:

Nope det blir inte annat än att lämna tillbaka denna. Intgen vidare bra produkt.

Skall kolla vidare med pinnacle men men

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist...

 

Något att rekommendera - nej tyvärr inte så jag skriker istället:

NÅGON MED ETT DVB-T KORT SOM ÄR NÖJD MED SITT KORT och kan rekommendera det?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vågar mig på en rekommendation det vet jag inte riktigt men jag är rätt så nöjd med mitt Twinhan DVB-T PCI. Kör det med en bordsantenn och det fungerar helt utan störningar. Köpte kortet för drygt ett år sedan och då var programvaran väldigt "tveksam" (körde ProgDVB istället) men nu har det fått lite stil även på mjukvaran.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått ett hybrid-kort, Pinnacle 310e.

 

Har analog kabel-TV hemma och får in allt som finns av det okodade utbudet. Funkar OK! Pinnacles programvara kan vara lite buggig dock. Kanaler försvinner eller dubbleras ibland, utan att jag bett om det. Fjärren funkar inte ännu, men jag hoppas hitta en lösning där.

 

Någon som känner till någon alternativ programvara för att titta på TV? Rent teoretiskt så bör väl en programvara kunna göra det möjligt att se på kodade kanaler utan ytterligare hårdvara?

 

Mvh Yeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar de marksända digitala kanalerna så är: http://www.progdvb.com/

ett bra program. Om du vill diskutera hur man kan titta på betalkanalerna utan att betala så är det en sak som vi inte diskuterar på eforum utan jag rekomenderar dig istället http://www.comhit.net/

 

Vad gäller de analogakanalerna så är: http://deinterlace.sourceforge.net/ ett bra program.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

ProgDVB funkar inte eftersom jag i dagsläget enbart kör analoga kabel-TV nätet. DScaler funkar bra förutom ljudet, det funkar inte alls. Grymt fin bild däremot!

 

Har du fler program att tipsa om?

 

Angående min fjärrkontroll så börjar jag bli frustrerad. Testade idag maskineriet på min andra dator, och fjärren funkade direkt! Vad sjutton ska jag prova nu, där det inte funkar? Har testat allt(?). Ominstallation, bytt USB-portar, startat om programmet, inget störande i närheten osv. Gått igenom felsökningsguiden på Pinnacles hemsida också.

 

Som ni kanske vet vi det här laget så hade jag en Pinnacle 200e tidigare, samma fjärr, och den funkade direkt till den datorn där det nu strular.

 

Minsta lilla tips mottages varmt!

 

Yeppe - Utan fjärr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DScaler funkar bra förutom ljudet, det funkar inte alls.

I DScaler går att välja vilken källa som ska användas för ljudet. Troligtvis där "felet" ligger. Menyn Settings -> Audio Mixer.

Om inte det hjälper - återkom. DScaler är ett suveränt program!

 

Fast, mmh, det där är ett kort som ansluts via USB... fungerar DScaler med dessa? Jo, ja, visst ja, det går att ta emot signalen via DirectShow. (med interna kort "skiter" DScaler i eventuell drivrutin och pratar direkt med TV-chipet på TV-kortet)

 

Angående min fjärrkontroll så börjar jag bli frustrerad.

Jag förstår dig. Du verkar ha testat allt!

Vad jag spontant kan tänka mig är att det finns kvar en komponent av installationen av Pinnacle 200e-kortet och denna komponent stör denna funktion, dvs fjärrkontrollen.

 

osäker, men kanske programmet Nasty File Remover (NFR) kan hjälpa dig? Det programmet kan söka igenom datorn efter drivrutiner/filer tillhörande en viss tillverkare och radera dessa.

 

Notera dock (fast jag är lite osäker eftersom det är ett USB-kort) så kan DSCaler när det är igång ibland blockera eventuell fjärrkontroll när det är igång. Detta gäller dock främst vid interna kort och direktaccess till TV-chipet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag får inte igång ljudet på DScaler.

 

Testade däremot ett annat program som verkar vara vettigt, Chris-TV

http://www.chris-tv.com/

 

Där fick jag igång ljudet efter lite trasslande. Valde en inställning: "Rendera ljudet från ljudinspelningskällan (gäller vissa USB-kort)".

 

Vet dock inte om jag ska satsa på Chris TV. Idag är det analog kabel-TV, men i framtiden (frågan är när) så blir det digitalt. Då har jag lagt ut pengar på ett program som inte fungerar längre.

 

Funkar DScaler med digital-TV också? Ser inte ut så?

 

Angående fjärren så har jag varit i kontakt med Pinnacles support. Ska skicka en diagnostik-fil till dem.

 

Mvh Yeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dscaler och USB är för mig obekant mark.

 

Vet ej hur datorn hanterar strömmen av data från USB men i sig borde DScaler kunna ta hand om data-strömmen via DirectShow. Om man vinner något på det vet jag dock inte då strömmen mycket väl redan kan vara "deinterlaced" vilket annars är DScalers stora styrka. Det och suverän hantering av TV-chipet på TV-kortet. Utav någon anledning, vad gäller integrerade kort, ger Dscaler ofta en markant bättre bild än vad drivrutin+annan programvara ger.

 

Ljudet i Dscaler borde du finna på vad ljudkortet oftast kallar Line-in eller Analog-mix.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...