Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte få igång XP installationen


jcv

Rekommendera Poster

Jag skulle lägga in xp på en ny dator med sata-disk.

Kom till en blå ruta där det stod att den inte hittar hdd.

Sen slocknar den, efter det gårdet inte att starta datorn så jag kan lägga in drivrutinerna till sata.

Det händer absolut ingenting, kommer inte till bios och skärmen är helt svart.

 

J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarufel efterssom du inte kommer till BIOS.

 

Prova att dra ur stickproppen till datorn i en minut (minst 10 sek). Ibland behöver moderkortet starta om. Annars är det bara att koppla ur en sak i taget och försöka starta datorn.

 

Moderkort, RAM, grafikkort och Nätdel är allt som behövs för datorn ska "fungera" och BIOS ska starta (Skärmen behövs också om du ska kunna se att datorn startar). Hårddiskar, tgb, mus, ljudkort behövs inte.

 

Om allt annat är urkopplat och det ändå inte fungerar är det fel på något av Moderkort, RAM, grafikkort och Nätdel. Ofta beror det då på att grafikkortet eller RAM-minnet sitter snett eller på att nätdelen är trasig.

 

Men som sagt, prova med en rejäl omstart där datorn är strömlös i minst 10 sek.

 

-----------------------------------------

 

Har hänt att strömsladden sitter snett, att strömbrytaren på baksidan är av eller att proppen har gått.

 

Yngste sonen kanske har skruvat ner ljuset på skärmen. Två skärmar blev svarta för mig samma vecka. Då fattade jag och skruvade upp ljuset på dem. Tänk vad pinsamt att lämna in på reklamation för att sonen vridit ner ljuset

 

:-)

 

[inlägget ändrat 2005-10-06 00:21:36 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Edit: Läste inte frågan nog noggrant så svaret är inte relevant, låter det ligga kvar ändå när jag ändå gjort mig omaket att skriva det]

 

 

Nja så illa som softstate skriver är det nog dessbättre inte. Det är ett "normalt" problem som uppstår ganska ofta vid installation av SATA (och SCSI) diskar. Problemet är inte disken i sig utan kontrollern som skall styra disken. XP har helt enkelt ingen inbyggd drivrutin till den.

 

Så till lösningen, med ditt moderkort (eller eventuellt din "lösa" SATA kontroller) så har du förhoppningsvis fått en diskett med drivrutinen till SATA kontrollern.

 

Det är dock vanligt att tillverkaren inte skickar med drivrutinen på en disket utan istället har istället lagt den på CD skivan som du fick med. Du får då ta och tillverka en egen diskett genom att lägga över drivrutinen från CD skivan till diskett.

 

Hittar du inte disketten eller CD skivan så brukar drivrutinen gå att ladda hem

från tillverkarens webbplats.

 

Ganska tidigt under installationen av XP så har du möjligheten att trycka F6 och på så vis får du möjlighet att installera drivrutinen från disketten.

 

Maratonmannen har i ett av sina eminenta inlägg bifogat en bild som beskriver var i installationsprocessen som du skall trycka F6, inlägget hittar du här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=614937#614941

 

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

[inlägget ändrat 2005-10-06 01:37:24 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...