Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jävla carparkvägverkspolisskit


Cechise

Rekommendera Poster

Jag parkerar alltid på gatan utanför min flickvän när jag är där. Det har alltid gått bra och det står alltid en massa bilar där eftersom gästparkeringen bara rymmer 3st (och folk parkerar som puckon så det bara får plats 2).

 

Men idag så idag har jag plötsligt fått en p-böter. Överträdelse enligt punkt 26("på sträcka med förbud att parkera") heter det. Eftersom jag aldrig sett nån sån skylt blir jag fundersam och förbannad.

Så jag börjar åka upp efter gatan och mycket riktigt sitter det en skylt lång långt(så långt upp man aldrig åker ifall man parkerar längst ner) upp där det står att man bara får stå där 5min mellan 7-12 på onsdagar.

ALLA andra dagar är lungt men mellan 7-12 på onsdagar då ska man jävlar i mig passa sig.

Va fan är det för jävla skylt. Vad ska dom göra MITT PÅ GATAN som är så viktigt mellan 7-12 på onsdagar!!! Å kom inte å säg att det är sophämtning. Husen har en separat sopstation där det finns gott om plats och svängrum (som dessutom inte påverkas av att man inte får parkera på gatan). Det måste ju va enbart för att samla p-lappar!!

 

350 SPÄNN ÅT HELVETE FÖR ATT DOM INTE KAN SKYLTA/PLOCKA BORT SKYLTAR ORDENTLIGT

 

Edit:

Åså fick jag 800kr fortkörningsböter igår också! 9km/h för fort på 90 väg.. FAAAAAAAN! :-(

 

 

[bild bifogad 2005-10-05 16:59:24 av Cechise]

[inlägget ändrat 2005-10-05 17:00:25 av Cechise]

758132_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Brukar inte dessa tider används för underhåll av gatan?

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så långt upp man aldrig åker ifall man parkerar längst ner)

Dålig skyltning har väl folk kunnat få sina böte rivna för. Fast då får du ju bestrida den och ta upp det i en prövning. Frågan är dock om man skulle orka gå igenom det enbart för 350:- (vilket väl är det de räknar med och drar in mängder med halvberättigade böter på)

 

Stoppförbud skall väl förresten markeras även på trottoaren med helgul markering, eller är det bara på speciella platser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte också att det lät som en helt vanlig städdags-skyltning.

Det trista med sådana är att det vanligtvis är då de lappar bilar, alldeles oavsett om de tänker sopa, skotta eller göra absolut ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig skyltning har väl folk kunnat få sina böte rivna för.

 

Ja fast det är väl snarare när skylten sitter för högt tex eller skymd bakom ett träd. Jag fick p-böter en gång på en gata där det definitivt inte fanns nån skylt så jag blev vansinnig och åkte till polisen, som hade skrivit ut boten, och där sa dom bara att det räcker att det är skyltat på infarterna till staden för att man ska veta att det måste vara en utmärkt p-plats för att man ska få stå där.

Inte ens mitt argument att jag aldrig varit utanför staden hjälpte ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då får du ju bestrida den och ta upp det i en prövning.

Jag tror inte att någon någonsin lyckats få en CarPark-bot avskriven, inte ens när de varit totalt felaktiga och lokalpressen gjort artiklar om det. Det händer helt enkelt inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke är det nog ingen CarPark-bot. Stod en skyld att området övervakades av CarPark men den här verkar vara utfärdad av kommunen. Kommunen som fö går back en massa pengar varje år på sina lapplisor.

 

Jag kan förstå att det ändå kan vara bra att ha dem, speciellt inne i centrum så folk inte parkerar hur som helst, men uppe i ett bostadsområde där det enda alternativet är att parkera på gatan och där det dessutom inte står speciellt mycket bilar parkerade känns för mig som slöseri med arbetskraft och allas pengar.

 

Får la ta å bestrida det här litegrann ändå. Kan ju funka om man har tur. Har ändå ganska gott om tid över nu när jag är "mellan två jobb"

 

Edit:

"mellan två jobb"... vem försöker jag lura. Jag är så jävla arbetslös som man kan bli :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-05 19:57:07 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska P-regler är obegripliga och onödiga.

För det första är det inte därför carpark har som policy att aldrig ändra en bot och för det andra är det enda som är onödigt jämfört med resten av världen att man måste parkera i körriktningen (och att man inte kan använda varningsblinkersen för att felparkera lagligt på franskt sätt :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använda varningsblinkersen för att felparkera lagligt på franskt sätt

 

Det blir dessutom väldigt vackert om natten :) När jag var å hängde kring Rice University parkerade alla på så sätt efter vägkanten inne på campusområdet. Fantastisk syn på natten med kilometerlånga rader av bilar som stod å blinkade rött och orange :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var glad över fortkörningsbötern, sådana är alltför sällsynta. Jag fick min första på 1200 kr efter 15 år av rutinmässig fortkörning. Fast då körde jag nog fortare än dig och på en 50-väg (dock endast 72 km/tim när han klockade, puh...)

 

Men P-böter det är allt för vanligt. Flera tusen varje år blir det och ofta är det omedvetet som i ditt fall. Nästa onsdag får du ta med en svart sopsäck till skylten.

 

Dock är p-böter en viktig del av kommunens ekonomi. Malmö Stad brukar använda pengarna till förbättringar av parker eller liknande, så man får njuta lite extra av alla nya skulpturer, blommor, träd och buskar.

 

Gräm dig inte så mycket, det finns de som betalar 350 kr varje månad för en parkeringsplats.

 

-----------------------------------------

 

Fler poliser tack!

Jag lovar att det går att köra i 70 mot nyrött förbi alla trafikljusen i Malmö efter varandra utan att få en enda böter. Det borde ta 4 timmar eller så, men 2 timmar utan att betala P-avgiften i centrum, det klarar man inte.

 

Är det då inte allvarligare att köra som en idiot än att parkera fel? Vi skulle ha fler Poliser och färre P-lisor för det är inte Polisen utan P-lisa från Carpark som satt P-boten på din bil.

 

[inlägget ändrat 2005-10-05 23:04:18 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu var det inte CarPark ändå. Det var kommunens egna lappare.

 

Dock är p-böter en viktig del av kommunens ekonomi. Malmö Stad brukar använda pengarna till förbättringar av parker eller liknande, så man får njuta lite extra av alla nya skulpturer, blommor, träd och buskar.

Så fungerar det så vitt jag vet inte här. Kommunen backar hundratusentals kronor varje år på att hålla lapplisorna på gatorna men fortsätter ändå. Jag tror man skulle kunna göra sig av med många av dem. När det var parkeringsvaktsstrejk tex märkte man inte direkt nån skillnad. Folk parkerade som vanligt ändå (fast betalade väl kanske inte avgiften i lika stor utsträckning)

 

Jag är helt för att ha parkeringsvakter inne i centrum osv så folk inte parkerar som idioter och betalar avgiften men dom kan gott ta bort dom från bostadsområden som saknar andra parkeringsalternativ än gatan.

 

 

Gräm dig inte så mycket

Brukar inte gräma mig så mycket eftersom jag ganska regelbundet får parkeringsböter och oftast förtjänar dem också. Men den här känns så jävla onödig och irriterande. Det var så uppenbart att dom visste att det var just onsdag mellan 7-12 och att dom visste att ingen som parkerade där skulle komma ihåg eller veta om det. Var ju inte bara min bil som var lappad direkt. Hälften av alla bilar som stod där hade en lapp på rutan när jag kom ut klockan 2 den andra hälften hade väl redan åkt iväg med sina lappar antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag börjar åka upp efter gatan och mycket riktigt sitter det en skylt lång långt(så långt upp man aldrig åker ifall man parkerar längst ner) upp där det står att man bara får stå där 5min mellan 7-12 på onsdagar.

 

Skyltning gäller ju vanligtvis från en korsning till nästa. Ellr frpn början av gatan eller så.

 

Fast man måste ju kolla hela gatan, liksom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åså fick jag 800kr fortkörningsböter igår också! 9km/h för fort på 90 väg.. FAAAAAAAN! :-(

 

Ta det lugnt så kostar det inget.

 

Ska jag säga som fick min senaste bot i våras ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datumparkering är både dumt och onödigt. Till exempel. Det där med körriktningen ännu dummare och onödigare. Att man får en böteslapp om man inte står med alla fyra hjulen inom rutan är bara larvigt. Att snart sagt alla P-platser i tätort kostar högar med mynt att betala för är opraktiskt samt dumt och onödigt, eftersom det inbjuder till öveträdelse - har man inte några rullar friska växelmynt från Myntverket i bagaget blir det gärna så att man chansar istället för att försöka gå och växla, och ju mer brått man har, desto större chans att det sitter en lapp när man kommer tillbaka.

 

Jag bor i ett annat EU-land, där folk minsann kan ta sig många friheter i trafiken. Men parkeringen fungerar alldeles utmärkt trots att det inte finns någon sådan skog av regler som i Sverige. P-automater är t ex ovanliga - även inne i innerstaden är de flesta p-rutorna vid vägkanten avgiftsfria, och ingen blir lappad om man råkat hamna lite utanför rutan (däremot kan man då få bilen påkörd av förbipasserande lastbil istället, men då får man skylla sig själv). Dessutom finns det gott om P-hus med rimliga taxor.

 

Kaos och anarki råder inte alls, inte minst eftersom de värsta syndarna helt sonika får sina bilar bortbogserade. Visst förekommer det där med varningsblinkers, men det är sällan de blir stående. Folk sköter trots allt saker och ting riktigt hyfsat på egen hand.

 

Jag var i Sverige nyligen och höll på att få nippran på att behöva mata alla dessa P-automater med stålar, där jag till råga på allt måste försöka komma på i förväg hur länge jag ska stå, och sen springa ut och lägga i eller flytta bilen om det gick åt mer tid än jag hade trott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där jag till råga på allt måste försöka komma på i förväg hur länge jag ska stå, och sen springa ut och lägga i eller flytta bilen om det gick åt mer tid än jag hade trott.

Ja, det är lite jobbigt. Därför brukar jag undvika de parkeringarna och istället parkera i parkeringshus där man får en biljet istället, och kan stanna hur länge man vill (d.v.s. betalning sker när man ska åka ut).

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datumparkering är både dumt och onödigt.

och ganska marginellt, jag tror inte att jag någonsin behövt bry mig (under mina 15 år med körkort). Är det en helsvensk grej förresten?

 

Att man får en böteslapp om man inte står med alla fyra hjulen inom rutan är bara larvigt.

Men rätt logiskt, rutan är trots allt där man ska stå.

 

Att snart sagt alla P-platser i tätort kostar högar med mynt att betala för är opraktiskt samt dumt och onödigt

Vilket knappast har med några parkeringsregler att göra utan med att den tätort du syftar på tydligen ännu inte börjat med 80-talets stora fluga - kort.

 

Jag bor i ett annat EU-land, där folk minsann kan ta sig många friheter i trafiken.

"Parkeringsh-veten" finns i princip i alla EU-länder (och USA), det är mest en fråga om vad problemen består av.

 

Kaos och anarki råder inte alls

Är det någon som påstått det?

 

Visst förekommer det där med varningsblinkers, men det är sällan de blir stående.

Jag ser det som en bra sak, det var inte ett klagomål. Om man bara ska göra ett kort ärende så tycker jag det är utmärkt att kunna ställa sig med blinkersen på sålänge man inte står i vägen.

 

Jag var i Sverige nyligen och höll på att få nippran på att behöva mata alla dessa P-automater med stålar

Jösses, enda stället jag betalar med mynt är där man kan stå en dag för en tia.

[inlägget ändrat 2005-10-07 07:17:01 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

össes, enda stället jag betalar med mynt är där man kan stå en dag för en tia

 

 

Ja oftats betalar man med kort, men har haft problem med att det dragits dygnsparkeringsavgift istället för timavgift och sedan haft ett helsike att få rätt.

 

Inte roligt det heller.

 

Och då kanske sedlar eller mynt är bättre.

 

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2005-10-07 07:47:02 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får la ta å bestrida det här litegrann ändå. Kan ju funka om man har tur. Har ändå ganska gott om tid över nu när jag är "mellan två jobb"

 

Tänk på att dokumentera all tid och alla pengar som du lägger ner på detta ärende. För om du får rätt i din sak och de menar att det är fellappat så är det bara till att skicka in en faktura på tiden, porto m.m.

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte också att det lät som en helt vanlig städdags-skyltning.

Det trista med sådana är att det vanligtvis är då de lappar bilar, alldeles oavsett om de tänker sopa, skotta eller göra absolut ingenting.

 

Självklart måste de lappa oavsett om de tänker göra något eller inte annars skulle ju respeken för skylten vara noll och det skulle vara fullproppat med bilar de gånger de faktiskt ska göra något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det handlade om gatuparkering=kommunal mark så är det kommunen och inte CarPark.

CarPark övervakar bara privata parkeringar.

 

Själv bor man på ett så litet ställe att det inet verkar finnas någon parkeringsövervakning alls. Är ett stoppförbud aldeles här utanför och för någon vecka sedan såg jag en bil som ställt sig MOT körriktningen, med mer än halva bilen uppe på trottoaren där stoppförbud råder.

 

Kommunen målade trottoarkanten gul för några veckor sedan men det har inte minskat stoppandet. Det är en Bankomat aldeles före en korsning och folk vill ställa bilen brevid bankomaten när de hämtar pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste de lappa oavsett om de tänker göra något eller inte annars skulle ju respeken för skylten vara noll och det skulle vara fullproppat med bilar de gånger de faktiskt ska göra något.

Tycker inte det är så självklart. På vår gata använder de städdagen till annat än lappning två gånger om året. Ena gången är när det är dags att sopa upp sand andra gången är när det är lövsopning.

 

De kunde precis lika gärna skylta om städning två veckor i förväg och berätta att de som trots det står där kommer att bli bortforslade och låta folk parkera som vanligt alla andra halvdagar som idag är "städdagar" helt i onödan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att den bara används 2ggr om året är det naturligtvis hela förbudet helt meningslöst och då bör man istället som i många andra städer sätta upp rejäla tillfälliga skyltar om förbudet.

 

När vi ändå pratar parkering, läste för en tid sedan att det finns funderingar på att införa det som i England kallas Clamping, dvs att man låser fast en stor klump på bilen så den inte går att flytta. Sen får man pröjsa för att få bilen upplåst så man kan komam iväg.

 

Att det är ett jobbigt straff inser jag men har svårt att se psykologin: du får inte parkera här men vi låser fast den så den måste stå där ännu längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå pratar parkering, läste för en tid sedan att det finns funderingar på att införa det som i England kallas Clamping,

Finns nästan överallt nuförtiden, personligen saknar jag det inte i Sverige utan ser det som ett mycket större problem att byråkratkvarnar är så sega att det i praktiken är omöjligt att forsla bort en felparkerad bil om den inte står trafikfarligt.

 

Det har hänt några gånger att biltjuvar (eller andra som valt att dumpa sin bil) ställt en bil så att den helt enkelt står i vägen. Resultatet brukar bli att den hinner få ett tre böteslappar (en per städdag, det visar hur ofta de kollar p-avgifter annars). När man ringer polisen och frågar om de vet om att den står där (det kan ju vara någon som saknar sin stula bil) brukar det oftast låta ungefär så här:

 

"- Jo, den är belagd med körförbud(*) pga obetald skatt och att den är oförsäkrad

-Okey? Kommer den bara att stå där då?

-Jo, eftersom den inte är trafikfarlig så är det kommunens sak att forsla bort den och de brukar inte göra det förrän de vet att de kan få betalt så den kan nog bli stående ett tag".

*) heter något annat på riktigt men jag kommer inte ihåg termen.

 

Efter en tid brukar bilarna försvinna, vet inte hur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...