Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa datorpaket för runt 5000:- ???


RayIV

Rekommendera Poster

Tänkte hjälpa familjen att hitta ett hyffsat bra datorpaket för runt 5000:- Skärm måste inte ingå då vi har en 19" skärm som ännu funkar.

 

Har letat runt lite men det verkar vara stora skillnader, vore glad om någon med lite koll på datorer kunde ge något förslag på ett bra paket, och förklara vad som är bra med just den datorn.

 

Tack för hjälpen

 

/Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det tycke och smak som avgör men det jag tycker att man skall undvika är alla "kjedjor" typ: Elgiganten, OnOFF, Expert ...

 

Själv så skulle jag kanske överväga denna men lägga till lite mer minne så att du får 512Mb http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10161

 

Annars är Dell skapliga tycker jag.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell burken som Brynäsaren länkar till ryms i budget även med lite extra minne (så att det blir 512Mb), verkar vara ett klart bra val tycker jag. Kanske komplettera med en DVD brännare om man tycker att man berhöver och det gör nog de flesta.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Bosse komplett.se burken som du länkar till är mycket prestanda per krona.

 

Nackdelen är att alla inte gillar att bygga själv, vilket jag personligen tycker är synd. Man kan kakla om badrummet, montera IKEA möbler, sy i dragkedjor i byxor och laga bearnaisesås, allt detta mycket svårare än att bygga sig en dator. Jag tycker att det här förhållandet är lite konstigt och kan bara förklara det med någon missriktad respekt för allt vad datorer heter. Om frågeställaren ser mitt inlägg som propaganda för att bygga själv så har han helt rätt:)

 

För att summera det här paketet.

+ Mycket bra prestanda.

+ Bra uppgraderingsmöjligheter.

+ Prisvärt.

+ Hela datorn behöver inte skicka in om något krånglar vilket gör att man oftast blir av med datorn under en kortare tid.

 

- Kan vara lite bullrigare än vissa märkesdatorer.

- Man måste bygga den själv, tar ett par timmar första gången.

- Om den krånglar så måste man göra felsökningen själv, men Eforum finns ju!

 

Den Dell datorn som Janne G http://www.dell.se/tv (och tidigare Brynäsaren innan han redigerade sitt inlägg) är inte heller dum om du beställer den med lite mer minne. Det är dessutom extrapris på den just nu.

 

För att summera Dell datorn.

+ Tillräckliga prestanda för surfning, e-post, ordbehandling.

+ Dell datorer brukar vara välbyggda och relativt tysta.

+ Bekvämt, du kan få datorn hem till dörren och behöver i stort sett bara stoppa i sladden och köra.

+ Går datorn sönder så är det bara att skicka in den till Dell.

 

- Inget vidare grafikkort, glöm i stort sett spel.

- Kommer att blir dyr att uppgradera om du vill köra Vista på den.

- Går inte att uppgradera lika lätt som hemmabygget.

- Betydligt sämre prestanda än hemmabygget.

- Man måste skicka in hela datorn om den krånglar.

 

 

Vilken du skall välja är så klart en smaksak, det viktigaste tycker jag är att du undviker datorer från den typ av kedjor som jag nämnde i mitt första inlägg då de nästan alltid är vad man på ren svenska kallar skit.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för eran hjälp, det lutar åt att försöka få ihop en dator i delar, det måste väl vara det som kallas vuxenpussel? Skall försöka hitta en kompis som kan hjälpa till med det bara, vågar inte klanta till det själv :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...