Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
[SH]

Fejkat Nordea-spam

Rekommendera Poster

[SH]

Detta slank precis igenom mitt spamfilter:

Från: nordea@nordea.se (dredd@aaronkwok.net)

Ämne: InternetBank NORDEA sakerhetssystem

Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan

säkerhets nivå av era online-betalingarna.

Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-se .com

Observera att jag har lagt in ett mellanslag i adressen på slutet för att ingen ska klicka på den omedvetet.

Vid första snabba kollen av rubriken trodde jag att Nordea skickat till något gammalt kundregister då jag har varit kund hos dem. Vid en närmre granskning föll det hela snabbare än ett korthus vid orkanvindar... Om man nu ska lura bankkunder kan man väl åtminstone försöka få till ett korrekt språk...

[sH]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hakinger

Ser ut som dom använt ett halvtaskigt översättningsprogram.

När man kör en whis på IP-numret så får man fram:

Name: ns.thundernet.co.kr

IP Address: 218.38.30.243

Network: APNIC4

Registrant : Hwang Deock Hyeong

Registrant Address : nowon-gu, Seoul 6-1102, Dongsin A.P.T, wolgye1-dong

Registrant Zip Code : 139051

Administrative Contact(AC): Hwang Deock Hyeong

AC E-Mail : dokong@chollian.net

AC Phone Number : 016-771-2000

Registered Date : 2002. 09. 06

Last updated Date : 2003. 08. 25

Expiration Date : 2007. 09. 06

Publishes : Y

Authorized Agency : Gabia, Inc.(http://www.gabia.co.kr)

[inlägget ändrat 2005-10-03 22:28:33 av Pentti H]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Det hela är så sagolikt korkat att man anar en slags taiwanesisk Jönssonligan bakom. Rolling On The Floor Laughing....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A.C.Magic

Det var min första tanke.

Jag testade ett sådant program idag. Big Bang översätts till stor smäll vilket är i och för sig korrekt.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Nånting asiatiskt var det, så din magkänsla var rätt :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Observera att jag har lagt in ett mellanslag i adressen på slutet för att ingen ska klicka på den omedvetet.

För kännedom så kommer man till fejk-sidan fast du separerat .com :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Det märks att dom här nötterna inte vet mycket om det svenska banksystemet. Det enda dom kan få fram med den här fiskningen är väl den personliga koden så dom kommer åt den förenklade inloggningen. Men där kan man ju inte göra mycket annat än att flytta pengar mellan sina egna konton och kolla saldo.

Annars använder man ju engångskoder eller kortläsare när man loggar in, och det har dom inte mycket nytta av.

Eller finns det andra risker tro?

*edit*

Intressant att när man gör en login på den fejkade sidan, en fejklogin naturligtvis, så kommer man till https://gfs.nb.se/bin2/gfskod

Vilket är den riktiga nordeasidan. Fast man får aktivera javascript då först för att det ska funka.

[inlägget ändrat 2005-10-03 22:45:34 av Pentti H]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[SH]

Idag var det med på Ekots ekonominyheter ca 7:35 på P1. Fast där hade de inte så stor koll på hur allvarligt det var - det lät som om det var otroligt allvarligt...

[sH]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

En andra våg som nått mig, en annan avsändare ivartfall:

From: nordea@nordea.se <toffer@sammimail.com>

Received: from sammimail.com (sammimail-com.mr.outblaze.com [208.36.123.75])

Samma meddelande som redan återgivits i övrigt.

Nåja, inget jag går på men sörjer lite att min mailadress är yi cyberrymden och riskerar att bli nedspammad i framtiden. Hur fick de tag på denna adress? Läcker Nordea?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
frippe64
Det märks att dom här nötterna inte vet mycket om det svenska banksystemet. Det enda dom kan få fram med den här fiskningen är väl den personliga koden så dom kommer åt den förenklade inloggningen. Men där kan man ju inte göra mycket annat än att flytta pengar mellan sina egna konton och kolla saldo.

Annars använder man ju engångskoder eller kortläsare när man loggar in, och det har dom inte mycket nytta av.

Eller finns det andra risker tro?

Enligt uppgift ska man bli uppmanad att ange två engångskoder, personlig kod och personnummer. Då får dom tillräckligt med information för att flytta pengar till andra än egna konton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Hur fick de tag på denna adress? Läcker Nordea?

Tror inte det, jag är kund hos Nordea men fick inget mejl.

Kollade med några kompisar som också är kunder, dom har inte heller fått nåt.

Det är nog vanlig spamlista dom fått tag på eftersom det är så många människor som inte är Nordeakunder som fått mailet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Ja, adressen jag fick det på är samma som jag har här och jag undrar, när jag tänker efter, om jag vertligen givit denna adress till Nordea. Har nog gett dem en mer "personlig" adress om jag givit dem någon (osäker på det får kolla mailarkivet hemma).

På denna adress dyker det upp att par skräpmail per dag, misstänker att @home har något spam-filter som tar bort en del.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joakimj
Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter

i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande

autentifisering

Haha. Är det någon dyslektiker från bibeln som skrivit mailet?

Folk som går på det här borde inte ansvara för pengar ändå. De borde omyndigförklaras och låsas in.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Folk som går på det här borde inte ansvara för pengar ändå. De borde omyndigförklaras och låsas in.

Alla är inte lika duktiga, smarta, har hög IQ, intresserade av IT eller smarta ubermench som du och jag ;)

Det är så enkelt för oss datornördar att döma eftersom vi sitter i en position där vi enkelt oftast kan avgöra vad som är bluff eller inte eftersom bluffarna avviker från det vi är vana vid. Detta beror på att vi väljer att avsätta mer tid till att lära oss saker och ting inom detta område. Det kräver lite tid och engagemang att hålla koll på utvecklingen inom detta område. Dom väljer att göra nånting annat med sina liv.

Dom oinitierade läser artiklar och notiser om bedrägerier i tidningarna. Eftersom dom inte är intresserade så fastnar bara hotet eller bilden om hotet i deras sinnen. Dom sätter sig inte in i tekniken bakom bedrägerierna.

Sen när det kommer ett mejl som ser varnar för hemskheter så har dom bara bilden av hotet framför sig och reagerar med ryggmärgen. En ganska enkel psykologisk ekvation. Människan som grupp är väldigt enkel att räkna ut, och detta är precis det som svindlarna vet. Det kommer alltid att finnas områden där alla inte kan allt och där det är lätt att lura dom som inte hänger med.

Så vi kanske inte ska sitta så högt upp på våra höga hästar.

Vad vi vet så kan det vara så att inte en enda människa har gått på den här bluffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joakimj
Alla är inte lika duktiga, smarta, har hög IQ, intresserade av IT eller smarta ubermench som du och jag ;)

Det är så enkelt för oss datornördar att döma eftersom vi sitter i en position där vi enkelt oftast kan avgöra vad som är bluff eller inte eftersom bluffarna avviker från det vi är vana vid.

Självklart är det inte alla som är så fantastiska som du och jag, men detta handlar inte endast om teknik och IT.

Får jag ett meddelande där det står: "Ärande kunden, vill Er skicka sig in i stekvändaren på bank..." så hade jag blivit väldigt tveksam, oavsett media, t ex ett vanligt brev.

Sen kan jag förstå att internet är ett väldigt luddigt och skrämmande ställe för många, där man har blivit skrämd av alla säkerhetsluckor, elaka personer osv. Men vad fan, det måste väl finnas gränser? ;)

--

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
frippe64
Haha. Är det någon dyslektiker från bibeln som skrivit mailet?

Vilken avig inställning du har till dina medmänniskor!!!

Nej, det är troligen inte någon dyslektiker som skrivit, utan någon som inte kan svenska.

För övrigt förstår jag inte varför 74-årige Nils, som av banken, m.h.a. avgifter, tvingas utföra sina bankärenden på internet, ska låsas in...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen
Nej, det är troligen inte någon dyslektiker som skrivit, utan någon som inte kan svenska.

Alla känner vi väl någon som skriver konstigt, utan mellanrum, inga punkter, felstavningar med mera? Jag brukar i förbigående på ett fint sätt tipsa om F7 för stavningskontroll... Eller lite mer avancerat: Markera att stavningskontroll ska utföras automatiskt innan mejlet skickas iväg med Outlook Express, e-postprogrammet som de flesta faktiskt använder.

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster
Troligast är väl ändå som tidigare nämnts att det är en automatgenererad översättning från ett annat språk.

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joakimj
Troligast är väl ändå som tidigare nämnts att det är en automatgenererad översättning från ett annat språk.

Ja, det ser ut som det, om man kollar på meningsbyggnad och böjningar på ord. Därav min stekvändare-kommentar. ;)

--

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NovaLand

Men lol... Jag kunde inte ens läsa det utan att bli yr i huvudet av alla språkfel =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

IDG har uppe nyheten om händelsen:

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/04/20051004072338_CS/20051004072338_CS.dbp.asp

Att utskicket är skrivet på så pass dålig svenska gör förhoppningsvis mottagaren vaksam och avskräcker från att gå in på hemsidan och lämna ifrån sig uppgifter om personlig kod och personnummer.

- Vi har inte fått några uppgifter om att folk som har lämnat ifrån sig uppgifter, men om så har skett så uppmanar vi dessa att höra av sig till oss. Om det är någon som förlorat pengar på grund av obehörigt utnyttjande så kommer vi att ersätta kunden, fortsätter Boo Ehlin.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...