Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BX440 / I815E


Tomas Wetterlund

Rekommendera Poster

Tomas Wetterlund

Jag ska uppgradera min dator litegrann och undrar om man ska välja ett moderkort baserat på BX440-kretsen eller I815E-kretsen.

Jag ska köpa en PIII 650 eller 700 (100 MHz mot minnet) och vill behålla mitt 128 MB PC100 minne. Troligen kommer jag klocka upp busshastigheten (säger man så?) till 133 MHz, om det går.

 

Jag kommer troligen inte att uppdatera moderkort eller processor på ett bra tag och då är det nog dags för ett nytt moderkort till PIV eller något.

 

BX440 kortet jag har kollat på är Asus CUBX och jag har sneglat åt MSIs MS-6337. Jag har ett Riva TNT2 Ultra kort och det bör väl klara av att köras lite snabbare om man klockar ett BX440 till 133 MHz, eller?

 

mvh Tomas V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Enligt mig så tillhör ASUS CUBX de bästa moderkorten någonsin , tillsammans med ABIT BX6.2, BF6 och ASUS T2P4.

Det är inte säkert att ett TNT2-kort klarar 89MHz AGP-frekvens (133-buss asså), men 124-buss borde inte vara några problem.

Ett litet tips bara... peta inte ens med en pinne på i815 korten, det verkar bara vara problem med dem, både prestanda och stabilitets.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog satsa på ett 815E kort.

 

Dels för att du slipper ev. problem med minnet när du klockar upp processorn med 133Mhz bussen (6.5x133), då du kan välja att köra minnet i 100Mhz, och för att kortet har en AGP 4x buss. Vilket är lite mer framtidsäkert.

Du slipper också oroa dig för att ditt grafikkort inte kommer att funka med den högre busshastigheten.

 

Visst är ett BX kort snabbare men inte tillräckligt för att övertala mig att välja ett(har läst otaliga benchmark tester).

 

Varför inte ett VIA 133A kort?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Wetterlund

Okej, tack för tippsen.

 

Faktum kvarstår att i815E-kort är ca 500 kr dyrare. Det man kan fråga sig är om det är värt det...

 

Man slipper oroa sig för överklockningsproblem vilket i mitt fall väger väldigt tungt och stabiliteten ska inte vara något problem enligt Tom's Hardware Guide.

 

Men i testet av Asus CUBX får man veta att man ska kunna koppla in åtta ide-enheter, p g a fyra ide-bussar. Jag undrar nu om så verkligen är fallet (alltså om man kan koppla in åtta ide-enheter samtidigt), annars köper jag nog ett i815E-kort...

 

mvh Tomas V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Ja det går utmärkt att köra med 8 IDE enheter samtidigt.

2 st UDMA 66 och 2 UDMA 33.

Jag har "lekt" med både i815 och Via 133 pro och tycker fortfarande inte att BX-chippet är överträffat.

Visserligen så får man inte 4xAGP men enligt mina erfarenheter så är iaf ett BX-kort med 2xAGP snabbare är ett VIA/i815 kort med 4xAGP.

 

Det ENDA som egentligen överklockas när man kör ett BX-kort i 133-buss är ju AGP-porten, PCI-bussen kan man ju köra i busshastigheten/4=33MHz.

Och om man har ett nyare GeForce så är inte 89MHz AGP hastighet något problem, mitt ASUS 6800 klarar t.o.m 100MHz (150MHz-buss) i 2xAGP MED sideband addressing (!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...