Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator i betong..??


Magnus.J

Rekommendera Poster

Satt och funderade på hur det skulle vara att gjuta in datorn i betong och kom fram till att det skulle vara ganska smart eftersom: Det skulle ta lång tid för datorn att bli varm vilket resulterar i att man inte skulle beföva ha några fläktar som låter..

 

Nu är det säkert massor med folk som har fullt med nackdelar men jag har tänkt på det mesta (tror jag).. Hårddisken Stoppar man i en låda eller nås sånt eller så låter man dom vara utanför, likadant med cdläsarna och kontakterna på baksidan av datorn låter man vara som dom är. Man kan säga att man bara gjuter in moderkortet. En stor nackdel är att när datorn väl blir varm så tar det länge att kyla av den, om man inte sätter lite is på den.

 

detta var säkert en dum ide men det skulle vara kul och höra vad ni har att säga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu?

 

Vad skulle kyla datorn, när den är helt inkapslad i betong?

 

Den skulle ju snarare överhettas ganska så fort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Undrar hur många hundra kilo betong du skulle behöva för att datorn skulle hålla sig någorlunda kall efter några timmars användande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betong isolerar efter som det är trögt att värma upp. Bland annat. Det har dessutom ingen vidare värmeledningsförmåga, dvs det absorberar inte energi/värme speciellt snabbt.

 

Så som redan sagts skulle nog din datorn smälta ganska omedelbart.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menade jag inte att man skulle ha nån värsting dator utan bara nån kass dator ex en 500mhz:are

 

Frippe: den skulle inte ha nån kylning, betongen skulle få ta upp värmen, sen skulle man väl kunna kyla betongen på nåt vis också

 

Höganäs: har redan skrivit en sån tråd men då var det ett kylskåp det handlade om, men då var det kondens och sånt

 

Monchi: som sagt skulle de inte vara nån värsting dator precis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, då är det väl bara att testa...

 

Men jag skulle nog helst se till att leda ut värmen på något sätt. Testa att gjut in en glödlampa på, låt oss säga, 20 eller 40 Watt. Tror nog att dte blir riktigt riktigt varmt därinne väldigt fort. Nu minns jag inte hur mycket en PII@500 Mhz drar, men det borde vara däromkring.

 

Sedan till det rent elektiska. Är betong en total isolator, dvs leder absolut ingen ström? Om den är torr borde den vara det, men jag vet ärligt talat inte.

 

Och sedan blir datorn ganska tung... Fast - har det inte funnits en länk här på Eforum om just en dator i betong??

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja a, då får man väl testa när man får en dator över

 

Dedär med glödlampan förstod jag inte riktigt, varför skulle man vilja få mer värme än det redan blir??

 

Fast - har det inte funnits en länk här på Eforum om just en dator i betong??

 

Skulle gärna vilja ha den länken

 

kom på att tänka på en sak, ett problem är hur man får ström till datorn man kan ju inte gjuta in ett nätagg i betong eftersom dom brukar ha fläkt så det är nog inte så bra om man gjuter in den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att detta bara är ett hypotetiskt resonemang.

För vad i hela världen finns det för poäng med att gjuta in en P3:a i betong? Det finns ju redan så mycket bra tyst kylning.

 

Dessutom finns det väl knappast någon som skaffar en betongdator som knappt klarar att driva XP?

 

 

Vad är poängen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tophe poängen är att se om det skulle fungera och hur den skulle fungera men det skulle inte vara effektivt att gjuta in den eftrsom den skulle bli enormt tung

 

Det finns ju redan så mycket bra tyst kylning

 

det är inte det lättaste att hitta kylning till en slot 1 om man nu inte vill ha beg. saker

 

Dessutom finns det väl knappast någon som skaffar en betongdator som knappt klarar att driva XP

 

Det skulle väl knappt vara nån som skulle skaffa en "betongdator" som skulle kunna driva xp heller

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-30 13:19:07 av Magnus.J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte det lättaste att hitta kylning till en slot 1 om man nu inte vill ha beg. saker

 

Det är lättare att modifiera om en nyare processorkylare till din slot 1 än att gjuta en >100kg kilo tung betongklump och dessutom så kommer vattnet att förstöra moderkortet innan betongen är helt fuktfri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att modifiera om en nyare processorkylare till din slot 1

 

Kan hända, men jag har då aldrig ens sett nåt som skulle kunna passa. Man kan göra en egen som passar men det var inte det jag var ute efter, det jag var ute efter var att se om och hur datorn skulle fungera

 

och dessutom så kommer vattnet att förstöra moderkortet innan betongen är helt fuktfri

 

Man är nog inte så dum så att man startar datorn innan man är säker på att det är helt torrt, om det nu var så du menade

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...