Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hyresrättslag


Kalinka

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vad har värden för skyldigheter vad gäller min lägenhets säkerhet? Det har visst visat sig att alla mina grannar kan komma in till mig med sin nyckel - jag vill typ stämma dem eller nåt!

 

TACK*1000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har som hyresgäst alltid rätt att byta låscylinder till ytterdörren utan värdens samtycke eller vetskap. Så länge du hyr en lgh eller lokal så är det bara du som har rätt att inneha nyckel dit. Din försäkring gäller inte om dörren öppnas med nyckel och din hyresvärd bör inte ha någon huvudnyckel.

 

Mitt råd är att du byter låscylinder oavsett vilket. Det kan ju hända att förra hyresgästen gjort en kopia av nyckeln och en sådan kanske grannen har?

 

Tala med försäkringsbolaget (hemförsäkring) de brukar vara intresserade av att hjälpa dig låsa dörren.

 

Oval cylinder?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=A5A1B6B54372476C98F8AC9081E069A4376339&CatPath=0q121q180q498&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=6493749#N0q121q180q498

 

Ta loss cylindern när någon annan är hemma och kila ner till låssmeden så får du en likadan. En rund ASSA cylinder kostar ca 1000 kr och en oval kostar mellan 100 och 400 kr.

 

Du bör inte ha Alfa classic otan hellre Alfa ANS eller annan cylinder med borrskydd. http://www.kaba.se/products/pages/prodalfa.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

hur blir det om det sker en vattenläcka i lägenheten vars hyresgäst, utan att informera fastighetsägaran, bytt låscylider på, ingen är hemma och går inte att nås på telefon och man måste in i lägenheten för att stoppa läckan? får hyresvärden ändå stå för alla utgifter som vattenläckan medför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste väl alltid se till att hyresvärden kan komma in i lägenheten om det behövs?

 

Förra lägenheten vi bodde i hade ingen huvudnyckel eller liknande. Antingen fick vi vara hemma och släppa in hyresvärden eller så fick vi placera en nyckel i en "tub" i dörren som hyresvärden hade tillgång till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...