Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ta del av shares i SBS


Plutonium

Rekommendera Poster

Jag har ett kontor med två datorer. En Windows 2003 SBS (engelsk version) som kör i princip allt default (utom Exshange) och som är domänkontrollant, router, webserver, mailserver (MDaemon) etc. Alla dessa routing-funktioner m.m. fungerar utmärkt.

 

Den andra är en XP (svensk version) som ansluter till internet genom servern. SBS är nyligen installerat och konfigurerat.

 

Problemet jag har är att jag med XP:n inte kan koma åt utddelade mappar på servern. När jag letar i Mina Nätverksplatser/Hela nätverket/Microsoft Windows-nätverk så hittar jag min domän där, men när jag klickar på den får jag svaret

 

"[domännamnet] är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. [] Nätverkssökvägen kan inte hittas."

 

Men jag har loggat in på domänen (med ett behörigt konto) och även undersökt rättigheterna för mapparna. Och från andra hållet är det inga problem (dvs att bläddra i XP:ns utdelade mappar via servern). Har även kollat att jag har ställt in i Nätverksinställningar att jag delar ut filer och skrivare.

 

Datorena verkar ju kunna se varandra (via TCP/IP eller?) Däremot verkar de ha komunikationsproblem. Vet inte vad jag ska ta mig till. Har sökt i hjälpen men inte hittat något...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att servern får agera dns-server för klientdatorerna. Annars får de problem att hitta varandra. Severn bör helst vara dhcp-server också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapar detta problem som att XP-datorn inte kan browsa domänen den ligger i? Den kan ju fortfarande logga in på domänen. Och domännamnet ligger under Microsoft Windows-nätverk, men det går som sagt inte att browsa i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat inställningarna på klientdatorn så att den först och främst använder servern som dns. Servern kör DNS-tjänsterna. Fungerar fortfarande inte...

 

Varför ska den vara DHCP-server? Jag har en klientdator, och den har jag fasta inställningar på.

 

F.Ö. så såg jag att den tjänsten redan var startad, och det fungerade som sagt inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...