Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matematik; hur många?


annaenglund70

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu skulle jag bli glad om någon kunde svara på hur jag ska räkna ut dessa uppgifter?

 

 

 

1. I en dansskola finns 500 elever, där hälften är pojkar och hälften flickor. Det skall väljas ut ett par för att representera dansskolan i en tävling. Hur många olika par har läraren att välja på, om ett par skall bestå av en flicka och en pojke?

 

 

2. Dansskolan undervisar bl. a. i vals, rumba och tango, och 50 elever lär sig alla tre. 200 elever lär sig tango, 130 lär sig rumba och 280 lär sig vals. 100 av tangoeleverna och 80 av rumbaeleverna dansar också vals. 80 rumbaelever dansar också tango.

 

a)Hur många elever dansar varken vals, rumba eller tango?

b)Hur många elever dansar tango men inte vals och rumba?

c)Hur många elever lär sig precis två av de tre danserna

 

 

 

Tack, tack!

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ledtråd: Läraren plockar första flickan, hur många pojkar finns det att välja på, dvs hur många möjliga par med denna flicka? Sedan med nästa flicka, hur många pojkar finns det kvar nu? Osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Japp, det är riktigt.

Det finns 250 flickor, alltså 250 sätt att välja ut en flicka. För varje vald flicka finns det 250 pojkar att välja på. Totalt 250*250 par. Det går också att tänka på lite mindre abstrakt sätt. Flickorna ställer sig i en (stor) ring och pojkarna i annan ring utanför flickorna. Där får du 250 par direkt. Sedan kan pojkringen vrida sig ett hack åt gången, som i någon folkdans, och för varje förflyttning får du 250 nya par. När pojkarna så småningom återvänder till den flicka de började med har dom flyttat sig 250 gånger. Återigen 250 * 250 par.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan vra ett tal mycket mer än 250*250 . om hon först väljer en flika så det finns 250 ! för pojkar (fakultet) som är mycket stor tal.

 

[inlägget ändrat 2005-09-28 21:11:43 av mamoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att hon väljer först en flicka som Cecilia har skrivit.

Det jag vill säga är att till example om du vill ställa 5 personer i en kö så du kan ställa dem på 120 olika sätt 5!=120. så från 250 olika personer du kan välje på 250!.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är riktigt att du kan rada upp 5 personer på 5!=5*4*3*2*1=120 olika sätt. Du gör då 5 val. 1:a personen kan väljas på 5 sätt, person 2 på 4 sätt osv. Men som jag förstod uppgiften skulle det bara göras två val, en flicka och en pojke. I det fallet gälller att flickan och pojken vardera kan väljas på 250 olika sätt, samt att de bägge valen är oberoende av varandra. Antalet möjliga val blir då 250*250.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt 500 elever. 200 tango, 130 rumba och 280 vals. Några av dessa är i fler än en klass. 50 stycken är i alla. Dessa 50 måste tas bort från de uppgifter seom ges om bara två danser. Jag bifogar en bild som illustrerar. Ringarna är en grupp elever med givet antal. Från bilden borde du kunna hitta svaren på frågorna. Tänk på att det totalt är 500 elever och de som inte dansar inte finns på bilden.

 

edit: fick inte riktigt till det med bilden.

 

50 dansar allt.

50 dansar vals och tango.

30 dansar rumba och tango.

30 dansar vals och rumba.

 

Mvh

/Vanja

 

[inlägget ändrat 2005-09-29 15:59:11 av Vanjis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...