Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
goat63

Happauge Win TV-PVR- 350

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köppte häromdagen ett Happauge Win TV-PVR- 350. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det kortet och vet hur jag ska göra för att ta in VHS- film in till hårddisken? Jag kan inte hitta någon bruksanvisning på svenska någonstans och den engelska förstår jag helt enkelt inte.

Jag har kommit så långt att jag har installerat kortet i datorn. Kopplat antennsladdarna. Får in TV-kanalerna med ljud och allt. FM-mottagaren fungerar också utan några problem. Men jag hittar ingenstans om hur jag ska göra för att ta ner VHS- film till hårddisken?

Kan någon något om denna sak. Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något Hauppage kort har jag inte, men ett snabbt svar kanske kan glädja/hjälpa dig ändå.

Jag antar att kortet har s-video och/eller komposit ingångar (ja det har det:

http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr350_datasheet.htm )

Undersök vad din video kan sända ut, troligen är det bara komposit. Om den klarar s-video är det vad du ska använda.

Skaffa sedan kabel för valt format, om det inte följde med kortet, och missa inte att även föra över ljudet. Ser ut som om kortet har RCA in för ljudet.

Sedan ska det bara vara att ställa in kortet att ta signalen från s-video eller komposit.

...och enligt konsumentköplagen kan en vara betraktas som felaktig om det ej finns en korrekt dokumentation... men hoppas att vi lyckas lösa detta ändå.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst, kortet har både s- video input, TV connector in, A/V output connector (vad det nu är???), audio input/ line in samt FM och remote control/ ir.

Det följde även med några sladdar. Den ena har en scart kontakt i ena enden och i den andra så vet jag inte vad det heter, kanske det är den som är A/V output connector?! I samma ende så finns det även kontakt för ljud.

Kan det vara så att det är scarten som skall in i VHS-bandspelaren och den andra änden in i A/V output connector samt audio input?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla videon till S-Video ingången:

Välj S-Videoingången som källa/source innan du spelar in.

Det finns en pytteliten knapp mellan kanal upp och kanal ner på WinTV -fönstret. Den väljer vilken ingång du ska spela in från (se bifogad bild).

[bild bifogad 2005-09-28 14:54:00 av softstate]

755577_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A/V output connector

Kortet har även en utsignal som du kan koppla direkt till TVn. Det är vad denna är tillför.

Som sagt, koppla till s-video (rund kontakt, fyra ledare/pinnar) om det går, annars komposit (RCA-kontakt, vanligtvis gul). Samt ljudet till "adio input".

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, ska se om jag fattat rätt.

Den kabeln som har en scart kontakt i ena enden och i den andra så vet jag inte vad det heter, kanske det är den som är A/V output connector?! I samma ende så finns det även kontakt för ljud. Är det den kabeln som skall användas till den utsignal som du nämnde? kortet har även en utsignal som du kan koppla direkt till TVn. Det är vad denna är tillför, är det rätt uppfattat?

Och i så fall måste jag köpa en förlängningsladd, s-video med audio och med scart i andra änden, till videon?

Är det så jag ska koppla sladdarna mellan PC och video?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga utan att veta hur det ser ut.

men se bild, det kanske hjälper.

Antar dock att SCART-kabeln är för ut-signal?

/T

[bild bifogad 2005-09-28 15:43:51 av Monshi]

[bild bifogad 2005-09-28 15:45:51 av Monshi]

755607_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du, du antar dock att SCART-kabeln är för ut-signal? Menar du då för att kunna kolla på TV'n det du spelar upp på datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en av funktionerna som gör det där kortet intressant, nämligen att det har TV-ut signal, att det kan visa film på TVn utan att man behöver gå genom grafikkortets eventuella TV-ut.

Fast det är inte omöjligt att SCARTen kan användas för intag av signal också. Hur ser den ut i "andra" änden? Hur lång är den?

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså det är en scart i ena änden och i andra änden så är det 2 kontakter, en för audio, är det RCA det? Samt så är det en konstig kontakt med 9 stift i, passar i uttaget på TV-kortet brevid s-video uttaget. Kabeln är 1,4 m lång. Tyvärr har jag ingen bild att bifoga.

-Kan man tänka sig att detta kort då skulle kunna ersätta en massa digitalboxar om jag nu vill ha TV i flera rum? Jag menasr att om jag kan splitta upp den utgången, förstår du vad jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men, mmh, en akronym för dig f'låt, RTFM...

Ta en titt på min bild. Om den passar i kontakten för s-video/komposit in så kan den användas för in signal. Annars är den för ut-kontakten.

-Kan man tänka sig att detta kort då skulle kunna ersätta en massa digitalboxar om jag nu vill ha TV i flera rum? Jag menasr att om jag kan splitta upp den utgången, förstår du vad jag menar?

Nja, det är ju inget digitalkort. Det ser enbart den kanal som den tar emot från din digitalbox (om den är ansluten till TV-kortet). Och s-video/komposit är inte direkt lämpligt att dela. Varje gång du delar en kabel halverar du signalstyrkan. En s-video kabel sägs ha en maxläng på 15 meter, om du halverar styrkan genom att dela den blir maxlängden i teorin 7.5 meter osv..

Om du vill sända ut det du tar emot på digitalboxen till flera TV-apparater är det nog en RF.modul som krävs på boxen, dvs en modul som kan sända kanelen vidare över antennkabel.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den bilden som du bifogat så finns det totalt 7 st in/ utgångar. På mitt kort finns det bara 6 st. På din bild, den kontakten längst ut, bredvid ”remote control/ IR”, den kontakten saknas helt på mitt kort?!

Mitt kort heter enligt faktura/ kvitto: Happauge Win TV PVR- 350 Scart. Talar vi om samma kort?

In/ utgångarna på mitt kort heter från vänster,

1. IR.

2. LINE IN. ( 3,5 mm stereopropp hona)

3. VID/AUD. ( Rund 9 polig) A/V output connector

4. S- VID IN.

5. TV.

6. FM.

Det finns inget som heter s- video/ komposit på mitt kort, inget med komposit alls?!

Det som du skriver, s- video/ komposit in, är det samma som det som står på mitt kort men bara, s- vid in?

Är s- video samma sak som komposit?!

De 2 sladdarna som bifogas passar endast i ”VID/ AUD”, den runda 9 poliga A/V output connector kontakten.

Det här är inga lätta saker för en som jag som bara är amatör vill jag lova...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På den bilden som du bifogat så finns det totalt 7 st in/ utgångar.

nja, det sista du ser är nog bara ett "hål"...

Talar vi om samma kort?

ja det gör vi.

Det som du skriver, s- video/ komposit in, är det samma som det som står på mitt kort men bara, s- vid in?

Tror nog det. Hittar på denna sidan:

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040425_WinTV-PVR-350.php?page=2

att SCART-kontakten är för ut-signal samt att s-video kontakten har stöd för komposit in. Exakt hur du ska koppla för komposit vet jag dock inte, men på bilden över kortet och vad som följde med så finns en liten s-video->RCA adapter, dvs s-video->komposit, som gör det möjligt att ansluta RCA, dvs komposit, till s-video ingången.

Är s- video samma sak som komposit?!

Nej. S-video delar upp video-signalen i luminans och krominans, dvs ljusmängd och färgmängd. Komposit sänder allt över en ledare vilket ger lite sämre kvalitet.

S-video och komposit är signalstandarder. s-video-kontakten är rund och har fyra ledare. Komposit nyttjar RCA-kontakter, samma som för ljud.

Så - åter -

1: ta reda på vad din video klarar av att sända ut och köp kabel om det ej följde med kortet.

2: Anslut videokabeln mellan videon ut (SCART?) och kortets s-video in

3: Anslut ljud till line-in på TV-kortet.

4: Ställ in mjukvaran.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Monshi, du skall ha all heder och tack för all hjälp!

Jag har nu köpt kablage, s- video + ljud i ena änden och i andra änden scart. På min video fins det 2 scart uttag så det skall nog funka. Skall testa i kväll och se om det funkar. Annars så får jag väl återkomma till det här forumet.

/goat63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...