Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad blir den slutliga skillnaden?


Bluegirl

Rekommendera Poster

Med alla avgifter, vad blir skillnaden för ett företag som väljer mellan att anställa någon på heltid respektive deltid?

Beräknad lön för den heltidsanställda 18.000 och deltidsanställda 7.000.

 

/Bluegirl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon menar väl inklusive arbetsgivaravgifter mm. Lönen är ju bara en del.

 

Det lättaste är väl att ställa upp de två fallen som funktioner av tiden där båda är summan av fasta avgifter (per månad) och rörliga avgifter. De rörliga avgifterna kan skrivas som timkostnad*antal timmar (x).

Om du ritar upp de räta linjer som fås från de båda funktionerna (kronor med avseende på timmar) skär de troligtvis varandra i en punkt. Du har alltså en linje för heltid och en linje för deltid.

Denna punkt visar vid hur många timmar per månad brytgränsen går. Dvs hur många timmar per månad som deltid ska arbeta för att bli billigare än heltid, eller vice versa.

 

Eftersom jag inte kan några av siffrorna i huvudet kan jag inte se lösningen framför mig utan bara ge ett verktyg som jag skulle använt.

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Egentligen är det väl kanske lite fånigt att bara räkna på lönekostnader, eftersom det är rätt många andra faktorer som kostar pengar när man har personal. Större företag brukar väl räkna på upp till ungefär 100' extra per person och år i kostnader för inventarier, extra administration, extra lokalhyra och liknande. I det korta perspektivet är väl den typen av kostnader dock i stort oföränderliga, och därför irrelevanta.

 

Vad gäller enbart lönen:

 

Det som tillkommer utöver bruttolönkostnaden är arbetsgivaravgiften om 32,46%. Totalkostnaden blir alltå 23843 respektive 9272, skillnad ungefär 14'. Tillkommer gör också avtalspension och liknande som regleras i kollektivavtal. Räkna med några hundringar i månaden per person för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men att räkna på allt det som kan tänkas finnas vid sidan om gör det bara löjligare, för då skulle man behöva ha information jobbets art för att exempelvis även bedöma in hur mycket upplärning som ska ingå och vem som ska stå för denna. Kräver jobbet kanske en licens så är det billigare med en deltidsanställd än för en heltidsanställd. Sen avgör produktiviteten vad det är som mest lönsamt att tillgodose företaget med. Att räkna på lönekostnader och möjliga tänkta ökade vinster ger ett bra hum om vad den slutliga skillnaden kan tänkas vara utan att gå in och specificera upp jobbet och dess kravspecifikation. Alltså med det underlaget som fanns så kan man väl inget annat göra än att räkna på kostnader och intäkter för den anställde... Det vill säga lön och produktivitet...

 

Lustigt att du specificerar siffror i ena stunden och i den andra stunden skriver "Räkna med några hundringar i månaden..." Tröttnade du?

 

Jag gillar inlägget från "Vanjis", klart och týdligt.

 

[inlägget ändrat 2005-09-27 16:07:00 av knz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...