Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lag fel?


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon lag som förbjuder en person att behålla ett upphittat presentkort?

 

Presentkortet hittades på stáan och värdet är 250 kr. Det var inte jag som hittade det. Men är det förbjudet enl. någon svensk lag att behålla det?

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndförseelse heter det och är straffbart.. klistrar in lite text från polisen:

 

Upphittade föremål

Om du hittar ett föremål och behåller det, är du skyldig att senast inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Om du behåller fyndet utan anmälan kan du dömas för fyndförseelse. Polisen är skyldig att ta emot godset och kan också besluta att omhänderta godset mot upphittarens vilja. Observera att du inte är skyldig att ta hand om hittegods. Hittegods kan du lämna till närmaste polisstation.

 

Hittelön

Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde.

 

När blir upphittaren ägare till hittegodset?

Tidsregeln för när du som upphittare får behålla hittegodset ser ut så här:

 

* Om ägaren inte identifierats tre månader efter det att du anmälde hittegodset till polisen får du göra anspråk på hittegodset.

* Om ägaren identifierats och informerats, men en månad senare fortfarande inte hört av sig till polisen får du göra anspråk på hittegodset.

 

När du tar över ägarskapet på något du hittat har polisen rätt att kräva ersättning för de kostnader polisen haft i samband med fyndet. Exempel på sådana kostnader kan vara kostnad för förvaring av hittegodset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret...fynförseelse alltså. Och man är skyldig att lämna in det till polisen...tack.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju diskuteras hur lätt det är att känna igen sin femhundring eller sitt presentkort. Jag tror att chansen är minimal att någon vänder sig till polisen i hopp om att få tillbaka sitt presentkort. Missförstå mig inte, jag menar inte att man ska behålla upphittade föremål.

 

En gång hittade jag en plånbok när jag skulle betala parkeringsavgiften. Jag gick till polisen för att lämna in den och fick frågan om innehållet vilket jag inte kunde svara på eftersom jag inte öppnat plånboken. När polistjejen öppnade plånboken kunde hon hitta ett visitkort och några mynt. Det var slöseri med både min och polisens tid men jag tycker att jag gjorde rätt i alla fall.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...