Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värde från <input type=image>


Mats B

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem...

 

På en sida loopar jag igenom ett recordset och spottar alla poster i en tabell. Varje rad i tabellen är en egen post med ett eget id. Nu skulle jag vilja ha ett antal bilder på varje rad i tabellen som när man klickar på dem tex raderar den posten ur databasen eller ändrar ett värde för posten.

 

Frågan jag har är bara hur jag kan skicka med id:et på den post som ska påverkas när man klickar på en bild. Jag vill använda input-taggen, dvs <input type="image" src="delete.gif" name="del"> men i den taggen går det väl inte att skicka med value, eller? Går det skulle mitt problem vara löst. Problemet är alltså att veta vilken post som klickats på eftersom jag inte har en radiobutton att markera vilken post som skickas med.

 

Jag vet att det går att lösa genom att inte använda input utan istället en <a href...> runt bilden och skicka med id:et i querystring, men det är det jag helst vill undvika.

 

Någon som har några förslag på hur man kan gå tillväga? Klient-java ska inte användas. Bara server-side skript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

det går att ha value attributet i alla input taggar men om det funkar kan jag inte svara på

 

 

//*'Fantomen'*\cgaj@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag också trott, men jag lyckas inte plocka fram värdet. Har testat alla möjliga kombinationer. Vet du syntaxen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

varför använder du inte name

istället för value.

du borde sätta olika namn på de olika input.image taggarna för att kunna kontrollera dessa

 

 

//*'Fantomen'*\cgaj@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart använder jag mig av name för att kunna skilja bilderna åt och vilken som har klickats på, men problemet är att jag måste skicka med mer information och inte kan lagra all information i name-attributet. Eller hur hade du tänkt dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...