Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopierat med Dvd shrink. Sen då???

mrcreosote

Recommended Posts

Tjena!

Nu har jag kopierat några dvd-filmer med DVD shrink.

Jag valde ut de bitar jag ville ha, tog bort onödiga språk, extramaterial och sånt. Jag har kollat på filmerna med media player så de funkar.

Men hur bränner jag dem? Jag har provat olika brännarprogram, men jag blir inte klok! Man ska visst kunna använda dvd decrypter, men jag får det inte att funka.

I video TS-mappen finns två IFO-filer, fyra VOB-filer och två BUP-filer. Vilka filer är det man bränner?

Kan ingen tipsa om något enkelt dvd-brännar program där det bara är att lägga till filerna, klicka på bränn och sedan är det klart?

Programmen jag har är Sonic MyDVD 4 ( gammal dålig version)

DVD shrink 3.2, och dvd decrypter 3.5.4.0.

Jag har inte de programmen framför mig men nog borde det gå allt.

I alla fall, jag använder dvdcopier fprn Roxio som följde med dvdbrännaren. Där kan man välja som "källa" en s k "dvd folder". Som att bränna en iso-fil ungefär fast filerna ligger redan uppackade.

hmm... en grej slog mig.

När jag rippade med dvd shrink - borde det inte ha skapats ISO-filer också? Varför gjorde det inte det? Är det därför det inte funkar?

En isofil är en hoppackad variant av filerna du ser. Fördelen är att det bara är 1 fil att "släpa runt", nackdelen är att man måste packa upp den för att kunna ändra i den. Som en zip- eller tarfil ungefär.

DVD shrink ska man helst använda tilsammans med Nero, och då kan du kilcka i "Burn with Nero", ladda hem en testversion av Nero så ska du få se hur enkelt det är.

http://www.doom9.org/mpg/dvdshrink31-main.htm

Annars så rippar dui den till iso, och bränner med ditt brännarprogram (Klarar inte ditt brännarprogram iso, är det nog idé att skaffa ett annat...)

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2005-09-26 15:58:40 av [Esc]]

hmmm... jag hade nero ibockat fastän jag inte har Nero.

Går det inte att bränna med andra program då?

Är det det som är felet? Är det därför det inte funkar med DVD descrypter?

Är en ISO-fil alltså IFo, VOb och BUP filerna sammanslagna till en enda fil?

Går det inte att bränna med andra program då?

Jo, fast då måste du skapa en ISO (dvs en image av dvd'n)

Har du Nero, så bränner DvdShrink åt dig med när du klickar på "Backup"

--

[Esc]

tack.

Jag ska nu prova att rippa en annan dvd med dvd shrink och ändra target till iso, så får vi se om det går bättre att bränna sen i dvd decrypter.

Jag tycker som sagt att Neros hemsida verkar lite krånglig, och att det verkar finnas så många olika varianter av Nero med massor av olika funktioner.

Är det Nero reloaded 6 som man ska ha, eller?

Kan man på något sätt slå ihop och skapa en ISO-fil utav alla de andra separata filerna jag redan har: VOB, BUP och IFO ?

[inlägget ändrat 2005-09-28 13:49:37 av mrcreosote]

nu har jag äntligen lyckats rippa och bränna en dvd!

Jag lyckades slå ihop bup, vob och ifo-filerna till en ISo med hjälp av dvd shrink och sedan bränna dem med dvd decrypter!

Tack ska ni ha!

1. Välj Open disc (eller filstruktur med vob/ifo etc.)

2. Om ursprungsskivan är större (DVD-9 Dual Layer) än målskivan (ex.vis DVD±R, visas automatiskt en komprimeringsgrad i %. Står denna på 100% hoppa till steg 4. Annars välj ett av alternativen 3.

3. Välj bort ljudspår, menyer etc. (t.ex. ersätt med stillbider) etc, för att minska komprimeringen (om du inte bränner på DL-skivor)

3. (alternativ) Välj Reauthor och välj bort ev extramatrial om du vill minska innehållet på skivan

4. Klicka på Backup

5. Välj target - dvd-brännare (om du har nero) eller ISO.

6. Backup sker

7. Om du har valt ISO bränn din ISO med lämpligt brännarprogram

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2005-09-29 09:09:41 av [Esc]]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...