Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av bildskärm?


Chenial

Rekommendera Poster

Vi har en multisync LCD-skärm på jobbet och vi är inte överens om huruvida den ska stängas av över nätter/helger eller stå på. Finns inget skärmsläckarprogram, utan bilden är alltid den samma (en grundmatris som förändras vid arbete).

 

Vad säger ni???

 

mvh/

Christina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Problemet med fastbränning finns inte på LCD-skärmar, men nog skulle jag stänga av den under nätterna. Det är väl i alla fall en viss "gångtid" på komponenterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bmhson skriver så har du inte inbränningsproblemet på en TFT men det finns ändå anledning att stänga av den under nätter och helger.

 

För det första så drar den ström helt i onödan (40-50W) men framför allt så slits den. Läste en artikel (hittar inte länken just nu) där man testat hur TFT skärmar försämmras med tiden, efter tre år så hade en TFT förlorat ca 40% av sin ljusstyrka. Kör du din dygnet runt så lär du uppnå den effekten efter bara dryga året.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trodde jag med ända tills dess att jag hade 38 st Samsung-skärmar från Dell med Windowsinloggningen fastbränd.

Det kom nån kille från fabriken i korea och förklarade att under vissa omständigheter kan platta skärmar bränna och att det inte var deras fel.

 

Omständigheterna var följande:

Skärm påslagen utan skärmsläckare aldeles för länge.

 

För att förhindra detta behöver skärmen stängas av ibland. Det räcker inte med att den står på standby, strömmen måste brytas för att kristallerna ska återgå till ursprungsläge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Knose

Jaha, det var ju intressant.

 

Jag nattar alltid min TFT-skärm, likaväl som jag borstar tänderna på kvällarna. Avstängningsknappen sitter ju på framsidan så det är ju inget större besvär. Bara att införa som en vana.

 

[inlägget ändrat 2005-09-26 12:52:39 av bmhson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha "dammsugit" nätet så har jag funnit att det under vissa omstädigheter kan uppstå på vissa TFT -skärmar. Dell har haft problem med det på en notebook modell. Artikeln i Mikrodatorn kan man läsa här: http://surl.se/sch

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärm påslagen utan skärmsläckare aldeles för länge.

 

På tal om skärmsläckare så brukar jag använda alternativet "tom" skärmsläckare i tron om att detta sliter allra minst på skärmen. Någon som vet i fall det ligger någon sanning i det antagandet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara laptops som kan släcka skärmen efter en viss tid? Jag menar inte en skärmsläckare utan att faktiskt släcka skärmen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara laptops som kan släcka skärmen efter en viss tid? Jag menar inte en skärmsläckare utan att faktiskt släcka skärmen...

Nej det kan man väl göra på alla skapligt nya datorer och skärmar. Du gör inställningen under (högerklicka skrivbordet och välj "Properties") "Screen Saver" och sedan "Power".

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lizardKng

Där måste man sätta en viss tid, efter 1 timma o s v. Åtminstone jag pratar om att själv dag för dag bestämma när skärmen ska stängas av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag trodde det bara handlade om att ha den avstängd t ex över natten för då duger det ju bra med att stänga av den efter t ex 20 minuters inaktivitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen lizarsKng

 

Då förutsätter du alltså att man aldrig är borta från datorn på dagen mer än 20 minuter i taget.

 

Frågan gällde väl ursprungligen om man ska stänga av skärmen på sin jobbdator när man går hem. Det kan ju vara olika tider olika dar och man vill kanske inte att skärmen ska stängas av under lunchen eller när man är på ett sammanträde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man ville bestämma själv när skärmen skulle stängas av var inget jag såg skrivet tidigare i tråden, därför kom jag med förslaget att använda denna funktion. Dne är automatisk och fungerar alltså även om man glömmer stänga av den eller om man av någon anledning råkar ut för oförutsedda saker som gör att man inte manuellt kan stänga av den.

 

Jag är ledsen om jag har förutsatt något jag redan från början borde ha insett var ett meningslöst och felaktigt förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen om jag har förutsatt något jag redan från början borde ha insett var ett meningslöst och felaktigt förslag.

 

Nåja så farligt var det väl inte och inte första gången på forumet heller:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man vill kanske inte att skärmen ska stängas av under lunchen eller när man är på ett sammanträde.

Varför inte? Den kommer ju igång så fort man rör musen igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man ville bestämma själv när skärmen skulle stängas av var inget jag såg skrivet tidigare i tråden, därför kom jag med förslaget att använda denna funktion. Dne är automatisk och fungerar alltså även om man glömmer stänga av den

 

Jag använder själv inställningen som en ren försiktighetsåtgärd om ifall att jag skulle glömma att stänga av den. En timme tycker jag är ganska lagom (har liksom inte tid att slöa mer än så om det skall bli falukorv på bordet).

 

Men nu till den knepiga frågan! Om man vill maximera skärmens livslängd hur skall man då göra. Självklart så skall den vara avstängd under natten och lika självklart (tror jag) så stänger man inte av skärmen för att ta sig en fika i fem minuter. Jag tag tror att det sliter lite extra att stänga av och slå på den men hur mycket? Hur länge skall jag vara borta för att stänga av: 5 minuter, 30 minuter, en timme, tre timmar, sex timmar?

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu till den knepiga frågan! Om man vill maximera skärmens livslängd hur skall man då göra.

 

Ja! Vilken bra fråga! Får man ge poäng för frågor? *testar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Ärligt talat vet jag inte, men jag tror att viloläge är ungefär som stand by på TV:n. I så fall är det ju inte riktigt samma sak som att stänga av den med avstängningsknappen, eller?

 

Frågan gällde ju att stänga av jobbdatorn när man går hem för dagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat vet jag inte, men jag tror att viloläge är ungefär som stand by på TV:n. I så fall är det ju inte riktigt samma sak som att stänga av den med avstängningsknappen, eller?

 

Viloläge är inte samma sak som standby på tv:n. Viloäge drar ingen ström alls för datorn och skärm är helt avstängda. Väntläge däremot drar ström eftersom datorn är inaktiv men på g och startar vid musrörelse eller tangentnertryckning.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloäge drar ingen ström alls för datorn och skärm är helt avstängda.

Så är det inte med min skärm i vilket fall, tror att de flesta drar ca 4W i "standby". När min skärm är i "standby" så blinkar en diod ca var 10 sekund men när skrämen är avstängd så är det helt svart.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det inte med min skärm i vilket fall, tror att de flesta drar ca 4W i "standby". När min skärm är i "standby" så blinkar en diod ca var 10 sekund men när skrämen är avstängd så är det helt svart.

 

Trodde att denna lilla diod var försumbar i sammanhanget för skärmen är ju i övrigt helt stängd. Kan denna lilla gröna diod verkligen dra 4w? I så fall är datorn ingen strömförbrukare och skärmen "bara lite" i viloläge.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att denna lilla diod var försumbar i sammanhanget för skärmen är ju i övrigt helt stängd. Kan denna lilla gröna diod verkligen dra 4w?

Nä det är nog inte dioden i sig utan elektronik i skärmen som står för de ca 4 Watten. Kollade lite bland skärmarna hos komplett.se och såg då att 4W nog var en liten överdrift idag (min skärm drar 4W men den har några år på nacken och skall snart bytas ut), typiskt verkar vara 1-2W i "standby".

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typiskt verkar vara 1-2W i "standby".

 

Ok. Billigt sätt att slippa trycka på knappen på skärmen. Jag startar hela datorn inkl skärm från avstängt eller viloläge genom att trycka någonstans på tangentbordet. Det fungerar ju inte om jag har stängt av skärmen helt. Då får jag ju göra ännu en rörelse med armen/handen och trycka på knappen på skärmen... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...