Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kortköp


Marcus_J

Rekommendera Poster

Tjena

 

Slängde en blick på internetbanken efter helgens bravader och funderar på hur lång eftersläpning det är på kortköp, pengar har reserverats men när sker det? Är det direkt typ eller dröjer det flera dagar?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beloppet reserveras i regel omgående när köpet godkänns i kortterminalen (gäller onlineköp)

 

Den slutliga dragningen kan ske redan nästa dag eller i princip hur långt fram i tiden som helst. Har förekommit fall då det tagit många månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Slängde en blick på internetbanken efter helgens bravader och funderar på hur lång eftersläpning det är på kortköp, pengar har reserverats men när sker det? Är det direkt typ eller dröjer det flera dagar?

 

Affärer brukar gå rätt snabbt. I alla fall där jag handlar på stormarknader. Beror väl på när affärerna redovisar och så.

 

Åkte däremot taxi en helg och efter en vecka var fortfarande inte pengarna dragna för taxin. Ringde och förhörde mig. Taxibolaget svarade att det kan ta upp emot en månad innan pengarna dras på mitt konto. De tröstade mig med att det var inget att bekymra sig för.

 

Så efter ytterligare en vecka drogs pengarna från kontot.

Fjortondagar efter att jag åkt taxi, men det kom inte som en överraskning i och med att jag ändå noterat det som ett uttag. Räknade med att de skulle dra pengarna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 22:37:05 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beloppet reserveras i regel omgående när köpet godkänns i kortterminalen (gäller onlineköp)

 

Bra då hoppas jag att det är färdigreserverat för den här gången :)

 

När pengarna verkligen dras spelar mig ingen roll ville bara få ett litet grepp om hur mycket jag jort över med och inga kortköp som jag gjort var registrerade mer än att det var en del reserverat.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gäller att se upp. Lyckades övertrassera mitt ICA Kort en gång (Onlinevarienten som inte ska gå att övertrassera)

 

Det gick till så här:

 

1. Använde kortet för att tanka på ICA bensin och beloppet reserverades.

2. Efter några veckor försvann reserveringen utan att summan drogs.

3. Jag kollade bara saldot och tänkte "bra, har pengar att köpa mat för" och köpte mat.

4. Pengarna drogs

5. Jag kollade saldot -150kr och tänkte "det var ju inte så bra"

 

 

En annan grej med reservationer... OK hade i slutet av 90-talet ett ganska dumt system om man tabkade med kort, de reserverade helt enkelt ett antal hundralappar ovavsett hur mycket man tankat för var ju inte så skoj om man tankat för ett mindre belopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker att det låtet livsfarligt att bara kolla på internetbanken.

 

Behåll kvittona och använd en miniräknare så vet du. Förr eller senare dyker det naturligtvis upp hos banken, men jag skulle aldrig lita på att jag har dom pengar som kontot anger, om det hänger utgifter "i luften".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låtet livsfarligt att bara kolla på internetbanken.

 

Behåll kvittona och använd en miniräknare så vet du. Förr eller senare dyker det naturligtvis upp hos banken, men jag skulle aldrig lita på att jag har dom pengar som kontot anger, om det hänger utgifter "i luften".

 

Jo i princip håller jag med dig, men det var inte så att jag var intresserad av hur mycket pengar jag har på kontot, bara hur mycket jag brände i helgen:) eller givetvis så är det intressant att veta hur mycket pengar man har på kontot men det var inte det jag var mest nyfiken på. :thumbsup:

 

Kvitton hade kanske varit bra att tänka på men om jag hade gjort det så hade jag förmodligen vetat hur mycket det kostade även utan kvitton

:)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
bmhson skrev:

Behåll kvittona och använd en miniräknare så vet du. Förr eller senare dyker det naturligtvis upp hos banken, men jag skulle aldrig lita på att jag har dom pengar som kontot anger, om det hänger utgifter "i luften".

 

Jag brukar skriva upp summan i ett noteringshäfte. Ja, allt skriver jag upp där.

Handlar jag på kortet, så noterar jag det i häftet när jag kommer hem. På så sätt vet jag vad jag själv har, även om internetbanken har något annat.

 

Om nu någon utgift blir "hängande".

Ibland hänger inte internetbanken med.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...