Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radioöverföring av mp3-filer


mibengt

Rekommendera Poster

Skulle vilja veta mer om en produkt som ska kunna överföra dina mp3-filer från spelaren till din hemmabio eller bilstereon exempelvis.

Vilka tillverkar sådana? Nån som vet vart man ska vända sig för en sån produkt.

 

Tack på förhand. /MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett gränsfall för vad som är tillåtet i e-forum. Dessa sändare är olagliga att använda i Sverige. Därför är det svårt att hitta dem i i butiker i Sverige.

Men om vi antar att du tänker använda den utomlands så kan du göra denna sökning i Google: http://www.google.se/search?hl=sv&newwindow=1&q=mp3+radio+fm+transmitter&meta=

 

Där hittar du massor!

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hade inte den blekaste att det var olagligt. Stör det ut de andra kanalerna eller varför är det olagligt? I så fall blir det inget köp. Trodde det var en vanlig pryl bland mp3-folk.

 

Får väl kolla på nån länk om hur lagen ser ut. Blev genast nyfiken.

Tack för svaret iaf

MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stör ut andra kanaler inom 5 meters radie typ, anledningen till att det är olagligt är att man måste ha nån form av tillstånd för att inneha en radiosändare i sverige. Så olagligt är det väl egentligen inte, du måste bara ha tillstånd för det. Dock väldigt tveksamt om det går att få ett tillstånd för att kunna lyssna på mp3or i bilstereon :)

 

Den jag har funkar bra men det är väldigt kort räckvidd och om det är dålig antenn så brusar det mest.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget generellt förbud mot att inneha och använda radiosändare i Sverige. Det är reglerat baserat på frekvensband som används. Vissa frekvensband är öppna, andra kräver tillstånd medan andra är förbjudna att använda (militära mm). Exempel på frekvensband där tillstånd inte krävs är de som används för bluettoth, WLAN, radiostyrning, fjärrstyrning, privatradio. Frekvensbandet 87,5 - 108 MHz används för rundradio i Sverige (och EU). I detta band krävs att man har tillstånd för rundradiosändningar och det tror jag är svårt att få för en privatperson med en mp3-spelare.

Oavsett tillstånd eller ej så måste en eventuell sändare vara godkänd.

 

Läs mera på Post- och Telestyrelsen hemsida: http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=4842

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hade inte den blekaste att det var olagligt. Stör det ut de andra kanalerna eller varför är det olagligt?

Orsaken till att det krävs tillstånd är att t ex i bilen så skulle du kunna störa ut radion i bilarna runt om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jo, det finns ett generellt förbud mot att inneha sändare.

Sedan finns det ett antal uttryckliga fall där det är tillåtet för vem som helst att inneha sändare, vissa frekvensband. Dessa frekvensband används för tillämpningar som mikrovågsugnar, fjärrstyrning av billås, Wlan, Bluetooth osv.

 

Men annars måste man ha tillstånd. Tillstånd för 88-108 MHz får man förstås bara om man ska (och får) sända t.ex närradio.

 

Jag har förresten blivit störd när jag lyssnat på radio i bilen, lite surt faktiskt.

 

Men jag håller med om att det skulle vara ett praktiskt sätt att koppla ihop ljud-apparater

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...