Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bara en nyfiken fråga...

Schtaan

Recommended Posts

Någon som har tillgång till en lösenord lista, alltså vilka lösenord som användarna själva sätter om dom så kan/måste, om ni har ett sånt nätverk.

Frågan dök upp vid fikabord om vilka dom vanliga lösenord som är vanligast. Någon som kan ta fram 100 lösenord???

Det lär väl vara mycket 12345, "hunden", "barnen", telefonnummer, ABCDE, edcvfr, aabbcc, "namnet baklänges"...

Eller??

[inlägget ändrat 2005-09-25 12:00:33 av TonyR]

Har sett många abc123 och 123abc, men även ord som "dödsknark" har förekommit i plural(!) Detta i en miljö med ett antal tusen användarkonton i nätverket.

På jobbet har jag sett ett par listor. Där är husdjurets namn det vanligaste, om inga såna finns så blir det barnen, partnern eller nån idol eller nånting med det som är deras hobby. På såna som måste ändras då och då så blir det ofta årstiden och året.

Själv har jag en 21 tecken långt kemisk beteckning som jag memorerat, jag styckar upp och kombinerar den på olika sätt, ibland slänger jag in lite siffror och andra tecken. Men den som känner till vilket kemiskt ämne jag har kan nog ganska lätt komma in på det mesta som jag använder lösenord till :)

Försöker dock hitta lite längre kemiska beteckningar att memorera.

Jag har funderat ofta på om det egentligen inte borde räcka med en lång mening för att vara säker?

T.ex: "On a cold and grey chicago morning a poor little baby child is born, and his mama cries" 88 tecken blir det och 530bitsnyckel enligt keepass.

Eller ännu hellre en mening som man själv hittat på.

[inlägget ändrat 2005-09-25 12:26:53 av Pentti H]

Men den som känner till vilket kemiskt ämne jag har kan nog ganska lätt komma in på det mesta som jag använder lösenord till :)

Färg? Smak? Lukt? :)

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Färg? Smak? Lukt?

Det är en ingridiens i en industritvål som fanns på 80-talet. Jag har inte sett det ämnet i dagens industritvålar som jag kollat på.

Många använder årstiderna och årtal, ex Sommar05, Vinter05 etc, ok det är lätt att komma ihåg men tyvärr ur säkerhetssynpunkt helt förkastligt och det vara en hel avdelning som använder samma, inte bra.

#Seppo

Ingrid(iens) ;)

hehe jag håller på och blir utsatt för phising :o

Jag kan avslöja att prefixet är det grekiska ordet för flerfaldig följt av en kedja kolväten som repeteras.

Förhoppningsvis förvirrar mina dåliga kunskaper i kemi den kunnige inom ämnet såpass att han/hon inte lyckas räkna ut det :)

Jag vet inte var en sån lista ska komma ifrån, vem kan göra en sån?

Men några godbitar som man råkat ut för:

password

qwerty

abc123

hemlig

sedan är det såklart partnerns namn, husdjurets, barnens, årstid, med eller utan kombination av siffror.

Jag vet inte var en sån lista ska komma ifrån, vem kan göra en sån?

Det finns vissa program fortfarande som har såna listor där man som administratör kan se lösenorden i klartext. Det bästa vore ju att ingen fick se dom. Det finns väl alltid en liten risk att en hackare kan komma åt den listan.

Ifall ett lösenord behöver bytas så borde admin bara ta bort lösenordet så får användaren skapa en ny vid nästa inloggning.

webbaccess.net

jag "råkade" se en lista som det stod alla lösenord på ett företag...

det var tex.

jobbet

jobb

admin

esc

tangentbord

lösenord

password

"inloggningsnamnet"

m.m.

lite onödigt lätta..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...