Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XAVi X8222r och BBB 8/1


Redz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja höra vad folk har haft (eller har) för problem med Bredbandsbolaget och deras XAVi X8222r modem.

 

Modemet är operatörslåst så man kan inte komma åt några inställningar som ett olåst modem annars har (typ öppna portar etc), det enda man kan ställa in är sina loginuppgifter och om modemet ska ställas om till bridge mode.

 

Första veckan jag fick modemet så var det ganska instabilt och jag har därefter kört uteslutande i bridge mode med en DLink DI-804 som PPPoE klient eller med Windows XP som PPPoE klient.

 

Symptomen är att modemet dyker efter ca 55 minuters uppkoppling (verkar styrt efter klockan och inte hur länge jag har varit uppkopplad) därefter är modemet nere i ca 4 minuter. Spelar ingen roll vad jag gör, om jag använder uppkollingen aktivt eller ej.

 

Nu har jag haft detta modemet i 2 veckor med dessa problem och börjar bli j-ligt trött på BBB och deras support. (Min gammla Bostream uppkoppling fungerade helt felfritt.)

 

Är det någon annan som har erfarenhet av XAVi X8222r modem och BBB som har eller har haft problem också? I så fall, vilka problem har ni haft?

 

/Redz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar
PederStockholm

Jag är också gammal Bostream kund, och inte haft några problem alls nästan tidigare, men fick i torsdags Xavi modemet, och mitt liv går åt att sitta och försöka få det att fungera bra! Har en trådlös router Netgear 114P som jag vill få att fungera och enda gången jag får det att fungera är när jag först kopplar in Xavi modemet i ethernet-porten och sedan när internet är igång, så kopplar jag in routern. Men det är inte specielt stabilt och jag har grymt långa svart tider överhuvudtaget vid vanlilgt surfande. Vet inte om det är långsama DNS:er som BBB har.

 

Men snart lämnar jag BBB och hoppas på bättre tur med Comhem 8/1 tjänsten.

 

Bostream-Rest in peace!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redz:

 

Hej !

 

Har i stort sett samma problem som du har , Att det inte går att göra något i stort sett mer än surfa ...

 

Dyker ner efeter en tid som max har jag kunat vara inne som du säger i 55 minuter , sen går det ner några minuter o sen är det bra igen i ung 55min.

 

Har ringt o pratat med dem på BBB Support , Vilket dem säger beror på lite olika från dag till dag verka det .

 

Ialf så bad jag om ett nytt modem som dem skulle sicka (SpeedTouch).

 

Och då lovarde dem att det skulle funkar bättre efter som det är mycket klagomål på XAVi modemt som dem sa i supporten .

 

Ställde jag en fråga varför har dem då dem modem kvar ? om dem nu inte funkar?

 

Väntar med späningn på om det blir en förbättring i veckan när det kommer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med XAVi modemet i router eller bridge läge? Om du inte kör med modemet i bridge läge och din Netgear som PPPoE så kommer det bara bli pankaka av det eftersom du då troligen får dubbla DHCP/DNS, då kan det mycket väl fungera dåligt.

 

Och som sagt, om du kör i bridge mode så är det inte osannolikt att ditt modem också dyker efter 55 minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Supporten har varit varierande, lustigt nog har ingen sagt att det kan vara fel på modemet, utan snarare allting annat runtomkring. Det måste vara välldigt dyrt med all support på defekta modem, men modemen är väl såpass billiga så att det är värt det för alla de som inte klagar.

 

Ska ringa dem idag och begära ett nytt modem, så får jag se vad som händer. Får hoppas att de är snabba med att skicka modemet för det här håller inte, är inne på tredje veckan nu.

 

...får hoppas att det där SpeedTouch modemet är olåst, XAVi modemet hade troligen varit helt OK i router läge om det inte hade varit helt låst. Läser man på XAVis hemsida eller SpeedTouch så har båda modemen alla funktioner man kan tänka sig och även UPnP som "automagiskt" kan öppna portar utan att man behöver bry sig så mycket. Varför de disablar en sådan funktion fattar jag inte.

 

/Redz

 

[inlägget ändrat 2005-09-26 06:36:16 av Redz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en liten kort uppföljning för den som söker igenom forumet efter samma fel.

 

Jag har nu fått ett SpeedTouch 510 (en portars) modem som verkar fungera felfritt i Bridge mode. (Verkar för övrigt vara bättre tillverkningskvalite på detta modemet och är säkert dyrare för BBB.)

 

Den officiella ställningen på BBB är nu att det faktiskt är ett fel i den firmware som finns i XAVi modemen och att det är detta som orsakar probelemen i bridge mode, vilket verkar rimligt, samt att en ny firmware är på gång.

 

Med lite tjat kan man kanske få ett annat modem, men jag tror de väntar med ersättningsmodem tills de vet om ny firmware löser kundens problem eller ej.

 

Den firmware version som jag har i XAVi modemet är, 1.A08B2T13.8222A och det är som sagt en kass firmware.

 

Jag är dock lite fundersam till vad de har för kvalitets kontroll på BBB, för det första så borde deras underleverantör inte släppa så kass FW, vilket BBB borde klaga på, men när BBB väl får en FW/modem uppgradering så borde de testa igenom produkten noga i ett testlabb innan de släpper ut produkten till kunderna. En sådan här miss ser välldigt illa ut för BBB och kostar troligen en heldel i support och modem byten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PederStockholm

Jag hoppas att jag blir glad med ComHem, jag har inget att vinna på ADSL i dagensläge...Då året är 2005 och jag fortfarande max kan få 8Mbit i mitt område. Man kan börja tro att det är området som gud glömde som man bor i, med tanke på hur tekniken går framåt och hastigheten har kunnat ökats under årens lopp. Så jag lever en vecka till med mitt XAVI-modem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har också BBB's Modem av modellen X8222r, och det krånglar som sjutton för mig, tex så fungerar det inte att ha en egen privat server igång med tex RaidenFTPD och inte heller så verkar IDENT porten (113) vara öppen, så jag ringde till BBB och frågade vad jag skulle göra åt saken, och då sa han att jag skulle brygga modemet och sedan skapa en ny anslutning och skriva in anv. och lösen som jag fått från BBB, jag gjorde det där och det funkade inte, det gick inte att hitta fjärrdatorn stod det.

 

Så BBB skickade ett nytt modem, samma problem... fungerade inte heller.

Då sa han att jag hade extrem otur med modemen, så jag fick ytterligare ett nytt modem, som inte fungerade heller. Han sa att om jag körde i bryggat läge så skulle jag inte kunna åt 192.168.1.1 men det kunde jag ändå. Det är också lite skumt... Då sa han att det skulle komma en tekniker och kolla på jacken (?!) Det kan väl inte vara dom som det är fel på... sen skulle han även kolla modemet och kanske min dator.

 

Men dom hade bara tid från 08.00-17.00 på dagarna och jag kommer hem efter 17.00 så det sket sig ju också, eftersom jag har lite problem att kunna åka ifrån mitt jobb då jag jobbar ca 5mil ifrån där jag bor.

 

Så frågan är vad man ska göra??

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en till med BBB och Xavi 8222r som har samma problem som ni andra. Det finns inte så mycket att konfigga i modemet, bara slå av/på DHCP, NAT, FW och ändra lite annat men man kan tex inte vidarebefordra några portar in i nätet.

 

Har pratat med BBB men de säger att de inte skickar ut några andra modem på den tjänsten jag har (8/1mbit/s Skanova) och de tycker jag ska avvakta deras undersökning på varför det blir fel.

 

[inlägget ändrat 2005-10-04 18:53:46 av Snoffy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för FW version i modemet? Är det samma som jag nämner ovan? I så fall kan ni glömma att få bryggat till att fungera och om ni inte bryggar så är det omöjligt att öppna några portar. Ni ska ha uppgraderad firmware.

 

Det XAVi modemet som jag hade kunde man inte komma åt över huvudtaget efter att det satts i bryggat läget. Så när som på att man kunde använda PPPoE på windows för att komma åt nätet. (Genom att hålla inne reset knappen i en 20 sekunder typ, så startar modemet om i factory default läge, om man vill återställa det.)

 

De enda inställningar som fanns i det modemet var inloggnings uppgifter samt om den ska ställas om till bryggat läge. Inget annat.

 

(Tomas, om du kan köra med modemet i default läge, utan bryggning, utan att det är några problem, så när som på portarna, så är det troligen inget fel på telefonjacken.)

 

/Redz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma firmware som du nämner ovan, Redz.

Och det går ju inte att ställa om några portar som sagt. Däremot går det faktiskt att konfigga allt annat som finns i modemet, kolla tex in följande länk http://192.168.1.1/cgi-bin/webcm?getpage=../html/setup/modem.html där ni kan ändra modem setupen.

 

(logga först in som vanligt till modemet och kör sen URLen ovan)

Modemet är egentligen öppet för egen konfiguration, de har bara plockat bort den tjusiga menyn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, intresant, men vad gör dom olika inställningarna????

 

 

 

 

its nice to be important but its more important to be nice

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skickat iväg XAVi modemet så jag kan inte undersöka det, men enl. XAVis hemsida så ska modemet klara av att öppna portar och modemet ska även ha stöd för UPnP. Om du in inte hittar funktionen för att öppna portar, men hittar UPnP så kan man använda UPnP för att öppna portar istället. Flera spel och program stödjer detta reda och det är inte omöjligt att det finns program på nätet som låter en öppna och stänga valfria portar via UPnP så att gamla program som inte stödjer det kan användas ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu funkar det för mig, det var tydligen Firefox som inte släppte igenom bryggningen ordentligt sa dom på BBB.

 

Jag testade att brygga i Firefox, sen skapa en anslutning genom att logga in med anv. och lösen. det funkade inte, stod att fjärrdatorn inte svarade.

 

Så då sa han att jag skulle brygga i IE och så ansluta igen och då funkade det.

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baff_Led/ Ja eller det gick 34min tror jag, sen kopplades det ner, och gick inte ansluta igen, var tvungen att starta om datorn och sen ansluta... vad kan detta bero på att det kopplas ner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade precis Tomas lösning med att brygga via IE iställer för FF och det löste mina problem som jag brottats med i två dagar. Om jag kopplas ner eller inte vet jag inte ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara det som dom flesta lider utav, så även jag, man behöver inte starta om datorn utan det räcker med att vänta några min så kan man ansluta ígen och få en ny ip adress. kör själv nu med orginal inst, tycker att dessa funkar "bäst" väntar med spänning på en ny firmware (om det nu kommer någon)

 

 

 

its nice to be important but its more important to be nice

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får backa lite i mitt tidigare inlägg, nu har jag hittat var man öppnar portar också så nu kan man öppna upp för webservern igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDENT (Port 113) verkar inte vara öppen... jag har testat att öppna den i ZoneAlarm också, men det funkar inte... nån som har nåt tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDENT funkar för mig nu, behövde inte ställa om nåt i ZA.

 

Men har fortfarande problem med att nätet kopplas ner efter en timme. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...