Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö FTP - BulletProof FTP Server


rally_Chrille880430

Rekommendera Poster

rally_Chrille880430

Min FTP server i min dator är ganska slö, programet heter BulletProof FTP Server v2.15. Det går i princip aldrig över 140 kib och det är extremt slöt med tanke på att jag har en(8/1) anslutning från comhem, det går ju till och med snabbare med Bittorent.

Programet är från 2001, det kankse är därför. MIn fråga är: Hur gör jag så det går i bredbandshastighet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 mbit/s i upload blir ungefär 125KB/s så allt verkar vara i sin ordning. För du menar väl när andra hämtar filer från din FTP-server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rally_Chrille880430

Borde inte En mbyte blir en Mbyte. Varför skall man köra FTP när dc++ går fortare?

________

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en "asymetrisk" anslutning (8/1) så kommer det att gå typ 8 ggr så fort för dig att ladda ner saker utifrån som det går för andra att ladda ner saker från dig.

 

Om det är DC, FTP eller torrents spelar ingen roll. Det är "riktningen" som saker fördas som spelar roll - hem till dig går fort, från dig och till någon annan går långsammare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rally_Chrille880430

Men varför skall man dela sin anslutuning med 8? 8/1 = 1/0.125

Det är ju osanna uppgifter operatörna förmedlar. 8/1 borde igentligen vara 64/8 för att uppnå hastighten 8 och 1 Megabyte.

 

Gäller detta bar Dyamantik IP adress service? GAhh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skall man dela sin anslutuning med 8? 8/1 = 1/0.125

Det är ju osanna uppgifter operatörna förmedlar. 8/1 borde igentligen vara 64/8 för att uppnå hastighten 8 och 1 Megabyte.

 

Tror du har blandat ihop begreppen lite, din anslutning är 8/1 megabit/s vilket är detsamma som 1/0.125 megabyte/s. Det finns ingenting osant i uppgifterna från operatören i det här fallet.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, 8/1 betyder att du har 8mbit/s hem till dig men 1 mbit/s från dig och "utåt".

 

Om du själv laddar ner en fil på 10 minuter så kommer det ta 8ggr så lång tid = 80 minuter för någon annan att hämta samma fil från din FTP-server.

 

[inlägget ändrat 2005-09-29 13:54:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rally_Chrille880430

Men du sa ju själv att min 1 MegaByte upload blir 0.25 mbytes, det är ju 1/8l. Är lite förvirad nu. Är det FTP systemet som är långsamt? HAr heller aldrig kommit över 1 mbit/s när det gäller dowload.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har, enligt operatören, en max uppladdningshastighet på 1 Megabit/s, men ditt program som mäter hastighet mäter i Megabytes/s eller kilobytes/s. Det går 8 bitar på 1 byte.

 

Är hastigheten 140 kbytes/s i upp- eller nedriktningen? Dvs ska den jämföras med 8 Mbit/s eller med 1 Mbit/s?

 

Om det är i uppriktningen (från din dator till någon annans) så blir hastigheten 140 kbytes/s = 140 kbytes/s * 8 bits/byte = 1120 kbit/s = 1,12 Mbit/s, dvs med god marginal vad din operatör har sagt.

 

Borde inte En mbyte blir en Mbyte

Litet m står för milli = tusendel som i millimeter.

Stort M står för mega = miljon

Så det är väldigt stor skillnad mellan mbyte och Mbyte

 

[inlägget ändrat 2005-09-29 17:55:45 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr heller aldrig kommit över 1 mbit/s när det gäller dowload

 

Då tycker jag det verkar vara något mysko med din uppkoppling...

 

Har du kört tptest?

 

http://tptest.se/

 

Om inte, gör det och kopiera in resultaten här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rally_Chrille880430

Okej, men folk tror inklusive jag att om man har 8/1 skal det gå i dessa "hastigheter". Får väl skaffa Comhems 100/100 när det kommer nästa år och då får jag över 10 Mbyte :D En sista fråga. 140 kb i FTP är la normalt för en anslutning på 1 MB?

 

Tack för alla fina inlägg, de kommer att belönas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men folk tror inklusive jag att om man har 8/1 skal det gå i dessa "hastigheter".

Ja, det gäller att veta skillnaden mellan bit och byte.

 

140 kb i FTP är la normalt för en anslutning på 1 MB?

Att få ut 140 kbit/s från en anslutning på 1 Mbyte/s låter inte normalt, men om du menar 140 kbyte/s på en anslutning med 1 Mbit/s så är det mer än man kan förvänta sig.

 

Kör tptest som lizardKng rekommenderar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

140 kb i FTP är la normalt för en anslutning på 1 MB?

 

Jag har för mig du skrev här tidigare att du menade 140 kB/s (stort B!!!) och det är helt normalt.

 

140 kbit/s är exakt 1/8 så mycket och är definitivt INTE ok.

 

Men kör tptest så får vi svart på vitt!

 

(tack för poängen!!!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...