Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korspostning


Tagadap

Rekommendera Poster

Här åker man på smisk rätt omgående om man korspostar som det verkar.

 

EDIT:

Korsposta INTE. Din andra tråd har redarats.

 

/T

 

Jag undrar lite hur man ska bete sig om man hittar ett lämpligare forum för sin fråga efter att man postat? Radera inlägget och posta om det i relevant forum? Går det att radera eller flytta ett inlägg efter att andra har svarat på den?

 

Jag tycker inte det är så konstigt att en fråga kan passa in under mer än en rubrik. Man vill också nå så många läsare som möjligt som eventuellt kan besvara frågan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte moderatorn för det forum där du postade inlägget själv flyttar tråden till ett lämpligare forum, så kan du alltid begära en flytt själv. Det gör du genom att trycka på knappen Anmäl under ditt inlägg, varpå du kan skriva ett meddelande direkt till moderatorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Radera inlägget och posta om det i relevant forum? Går det att radera eller flytta ett inlägg efter att andra har svarat på den?

 

Radera och flytta kan bara vi moderatorer göra.

Visst går en hel tråd att flytta utan problem.

 

Gör såsom Anjuna Moon skriver om du upptäcker att du skapat tråden i fel forum.

 

Jag tycker inte det är så konstigt att en fråga kan passa in under mer än en rubrik. Man vill också nå så många läsare som möjligt som eventuellt kan besvara frågan.

 

Rätt irriterande om du t ex svarar på en tråd från en trådskapare, och lägger ut ett bra svar. När du sedan surfar vidare på Eforum, så ser du att trådskaparen skapat en likadan tråd i ett annat forum.

 

Ditt svar blir därmed utmanövrerat av den andra tråden. Andra kan ha svarat liknande svar som du postat redan.

 

Dessutom skapar det förvirring hos de som vill hjälpa dig. Dina trådar går inte att följa upp och det blir svårt att fortsätta hjälpa dig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...en av Eforums moderatorer|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är så konstigt att en fråga kan passa in under mer än en rubrik. Man vill också nå så många läsare som möjligt som eventuellt kan besvara frågan.

 

EForum av idag är konstruerat för att man ska "snacka" inom ett ämne och inte mer än så.

 

Ofta spänner en fråga över flera ämnen och då uppstår detta dilemma - var hör frågan hemma?

 

Jag tycker att EForum skulle tillåta en tråd att "leva" i mer än ett forum. Det skulle underlätta saker oerhört.

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 00:21:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt irriterande om du t ex svarar på en tråd från en trådskapare, och lägger ut ett bra svar. När du sedan surfar vidare på Eforum, så ser du att trådskaparen skapat en likadan tråd i ett annat forum.

 

Det håller jag med om, men om man länkar till den ursprungliga tråden så kan man ju undvika detta.

 

Ofta spänner en fråga över flera ämnen och då uppstår detta dilemma - var hör frågan hemma?

 

Håller med om detta, och jag tycker det är ett symptom på att de stela och centralt styrda hierarkiska kategoristrukturer som är gängse idag är otillräckliga för ändamålet.

 

(T.ex. kanske inte alla tycker att "multimedia" ska vara en underkategori till "spel"?)

 

Jag tycker att EForum skulle tillåta en tråd att "leva" i mer än ett forum. Det skulle underlätta saker oerhört.

 

Det låter som en bra lösning tycker jag.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 02:27:28 av Tagadap]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så.. en ide...

 

Skapa en platt mängd av forum. Lät trådar vara medlem av flera forum.

 

Skapa sedan aggregeringar av forum för att underlätta kommunikation.

 

Det kan finnas aggregeringar typ programmering och psykologi, spel skulle vara med i båda.

 

Bara för att ta ett exempel.

 

Inte enkelt.

 

Poäng för detta ändå!

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 02:30:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle nog vara "rätt" sätt att göra det på. Undrar om det behöver vara så komplicerat heller.

 

Är det inte så Google groups är upplagt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google groups = Usenet grupper

 

Nja, nej rättare sagt. En grupp, ett specifikt ämne. En del överlappar men alla har en specifk riktning som inläggen cirklar runt.

 

På sätt och vis har vi en översikt mellan angränsande kanaler även här på eforum. Varje kanal tillhör en grupp av kanaler. Man kan surfa en enstaka kanal, en grupp av kanaler eller alla kanaler.

 

Exempelvis hårdvara:

//eforum.idg.se/forums.asp?AvdelningsId=122

 

I detta fall så delar dock inte HTPC och Multimedia avdelning/grupp.

 

I slutändan, nej, gör inte Eforum mer komplicerat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Usenet kan man kosrposta - skicka samma meddelande till flera grupper - men det brukar inte anses "fint" att göra så. Mycket därför att svaren också brukar korspostas.

 

Men att posta samma inlägg i flera grupper (Usenet fortfarande) har då inte jag upplevt som nåt problem, snarare så att det är helt ok att göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning skulle väl kunna vara att man har bara en tråd men att man när man lägger in den kan göra den tillgänglig i ett antal andra forum samtidigt men att det forfarande är samma tråd. Alla svar syns då i alla forum. Det skulle kunna vara så att man får ange exempelvis max tre forum.

 

Edit:

Aha, detta var väl vad LizardKng menade. Jag håller med iallafall :)

Jag tycker att EForum skulle tillåta en tråd att "leva" i mer än ett forum. Det skulle underlätta saker oerhört.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-26 22:41:42 av Vanjis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett steg mot en mer komplicerad värld här på Eforum.

 

Både för inläggsskrivaren och för oss moderatorer.

 

Och så är det en viss ombyggnad av Eforums databas kan jag tänka mig.

 

Nej, gruppera kanalerna korrekt och lär då folk att surfa på grupperna...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, gruppera kanalerna korrekt och lär då folk att surfa på grupperna...

 

Är inte det ett önsketänkande?

 

Säg att en diskussion rör videoredigering till en början. Efter ett par inlägg kommer man in på ljuddelen av redigerandet då ska tråden flyttas "Ljud & Musik". Därefter pratar man om att skapa en mask till ett videolager, då hamnar man i Bildhantering. Flera "forum" är korrekt för den tråden, inget är mer korrekt än de andra.

 

Ska den tråden bollas fram och tillbaka mellan forumen/kanalerna eller ska den ligga still i ett forum/kanal?

 

Jag tycker inte att något av alternativen är bra.

 

De som bara är intresserade av ljudredigering kan ha nog så viktiga synpunkter, samma sak vad gäller bild.

 

Visst, man kan skapa en ny tråd så fort man ändrar riktning men det tycker jag inte heller är bra - då missar man ju helheten.

 

Det är inget unikt för EForum - så fort man börjar klassificera saker uppstår detta problem. Grov uppdelning gör det svårt att välja ut en bit man är intresserad av, fin uppdelning gör det svårt att skriva in saker på ETT ställe som dessutom ska vara rätt.

 

I mitt tycke finns det alldeles för många kanaler/forum i EForum. Ska en tråd bara få leva i en kanal/forum kanske det inte skulle vara mer än 10 stycken att välja på (grov uppskattning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en detalj kan jag hålla med om, det är för många kanaler på Eforum. Men samtidigt kan jag inte säga att någon ska bort eller slås ihop.

 

men å andra sidan ser jag inget problem i att en tråds ämne går utanför kanalens specifikation. På sätt och vis ser jag två funktioner med kanalindelningen som finns nu.

1: Man ska enkelt kunna söka i en kanal för att få hjälp.

2: Man ska enkelt kunna sortera bort ointressanta ämnen.

 

Nu säger inget av detta emot det förslag som finns ovan, men jag undrar som sagt om det inte är lite mycket kosmetika över förslaget. Dvs det inför ett moment men ger egentligen inget tillbaka.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs det inför ett moment men ger egentligen inget tillbaka.

 

Jag tycker att det ger på så sätt att man når ut till fler läsare, just på grund av punkt 2. Många har väl ett antal ämnen som favoriter och kan missa en hel del trådar på grund av att de ligger i fel forum, trots att innehållet även passar i ett av favoritforumen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis!

 

Tar mitt favoritexempel igen - Ljuddelen av videoredigering. Att då kunna få hjälp av "ljudfolk" tycker jag är väldigt relevant.

 

Eller som webutvecklare kanske man gärna vill ha synpunkter från "rena programmerare" vad gäller programmeringsbiten.

 

"Ljud och musik" kanske inte är helt frikopplat från hårdvara->ljudkort?

 

O s v...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...