Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta en bra konfig. för att redigera DV-film.


Mrn

Rekommendera Poster

Hejs!

Planerar att köpa en Dell Inspiron 9300.

I den konfigurationen jag tittar på finns bla. följande prylar:

 

Intel Pentium M Processor 750 (1.86 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB).

2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024).

128MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X300 grafik kort PCI-Express x16.

80GB (5400rpm) IDE hårddisk.

8X DVD+/-RW.

 

Fråga: Är detta en bra dator att redigera film i, är hårddisken tillräckligt snabb eller har det ingen betydelse (alt. 60GB 7200rpm).

Är det ett bra grafikkort.

 

MVH

Mikael R

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lär datorn räcka, men mer disk är aldrig fel. DV äter upp 219 MB/minut och vill du redigera och spara det redigerade så tar det lika mycket till.

 

Man bör absolut ha filmerna på en egen hårddisk och eftersom du är inne på en bärbar dator, så är det USB-disk som gäller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, USB2-disken ligger som en aktiv hårddisk och jobbar hela tiden under redigeringen, eller som man lagrar det färdiga resultatet på.

 

Är inte så haj på USB prylar, men misstänker att det är som en extern hårddisk.

 

Vet inte (ingen erfarenhet av redigering) igentligen hur mycket hårddisken går vid redigering av dv-filmerna.

 

Mikael R.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fångar all video direkt till USB2-disken så den jobbar hela tiden under redigeringen.

 

Sen går det ju att använda enbart den interna disken också, men för min del måste jag vara försiktig, särskilt när jag ska kopiera tillbaka det färdiga resultatet till band (om man nu vill det) eftersom det blir "hack" emellanåt. Men så är den ju snart 3 år gammal också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, tänk vad det ska gnällas på Dell. Undras just hur många NÖJDA köpare som bryr sig om att leta efter ett ställe att vädra sina åsikter på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...