Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tankebubbla


roger_malmö

Rekommendera Poster

har sekvens där en person tittar på en konsert och där skulle jag vilja att personen finns i en tankebubbla spelandes ett instrument

ähh ingen som fattar va ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han drömmer om att vara med och spela ett instrument?...

 

Vad har du tänkt att använda för program?

Det borde hur som helst gå att lösa med lite trixande med alfakanaler och maskning.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rita bubblan med personen i och spara med transparent bakgrund. Lägg den bilden i ett separat klipp i Vegas ovanför filmen. Markera att du vill göra klippet transparent (hmm, hur var det nu man gjorde det). Nu kommer bubblan att ligga ovanpå filmen men inte skymma det som är på sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Säg att du har en filmsnutt med en person som sitter på konsert och sn filmsnutt med samma person som själv spelar ett instrument plus en bild av en tankebubbla ritad i t ex Photoshop.

 

Lägg då filmsnutten med personen som spelar ett instrument överst, stillbilden på tankebubblan under och konsertfilmen underst.

 

Nu har jag inte handgreppen i huvudet, jag borde nog prova först. Men i alla fall, tankebubblan ska sen också användas som mask till översta filmsnutten.

 

Då ska det bli en "bild-i-bild"-effekt med personen (filmsnutten) inuti tankebubblan (stillbild), allt ovanpå konsertfilmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok då är jag med , jag skall alltså lägga extramaterialet på en egen timeline sedan kan man köra pancrop eller vad det heter för att få rätt storlek

 

Tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat sätt (se bilden).

 

Jag gjorde en mask i Photoshop och använder den för att maska det klipp som ska vara i bubblan. Under lägger jag in själva bubblan som har en transparent bakgrund. Underst lägger jag in huvudklippet.

 

Bubbelklippet och bubblan har jag lagt in under ett tomt videospår. Varför? Jo, då kan jag köra t ex pan&crop på detta tomma videolager och få både bubbelklippet och bubblan att följas åt.

 

Två små detaljer för att få det att funka: Masken var jag tvungen att förse med ett "Mask generator" plugin för att den ska generera en mask. Bubbelmasken ska också ha compositing mode = multiply (mask).

 

Här har jag laddat upp bilderna och veg-filen:

 

http://www.planethilmer.com/tmp-per/vegas-bubbla/

 

[bild bifogad 2005-09-24 14:50:19 av lizardKng]

754007_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
roger_malmö

grr får inte till masken alls , bubblan är inga problem men det är ju svårt att fylla ut den med klippet som skall vara i

 

 

går det att få filmen som skall vara i bubblan som en cirkel ?

[inlägget ändrat 2005-10-07 19:54:26 av rogerdahlqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

funkar det inte att bifoga bild ?

 

[bild bifogad 2005-10-07 21:23:09 av rogerdahlqvist]

759056_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ladda ner filerna som jag pekat ut.

 

Mask och bubbla kan du rita precis som du vill - det finns ingen begränsning alls.

 

Om filmen som ska vara i bubblan ska maskas av en cirkel ritar du helt enkelt en cirkelt med transparent bakgrun, precis som jag gjort fast jag varit lite mer "fancy".

 

Men testa med mina filer först och se till att det funkar.

 

Sen kan vi ta dina egna krav på masker, ok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

har laddat ner dina filer men får inte rätt på masken vet inte hur jag skall lägga den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

 

När du öppnar filen i Vegas borde du få upp en ruta som frågar dig var filerna finns någonstans.

 

Själva videofilerna la jag inte upp dock, där får du ta dina egna :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

filerna har jag på arbetsbordet men vet inte var på tidlinan jag skall lägga masken eftersom jag får bilden svart oavsett vilken videospår jag lägger den på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst la jag väl dit en .veg-fil också? Du kan titta i den och se hur spåren är arrangerade. Notera (som jag skrev) att det är ett par små men väldigt viktiga inställningar du måste göra för att det ska fungera.

 

Om du vill kan du lägga upp din vegasfile nånstans så kan jag kolla på den. Eller maila den till mig, adressen finns i min profil. Men nu ska jag ut i solen så det blir inte förrän i kväll :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

får inte rätt på dom där små inställningarna du pratar om, ett kanske mindre problem hur får man filmen att spelas upp fortare än orginalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga till en "velocity envelope" på ett klipp. Denna kan du sedan dra upp och ner (över klippet) för att ändra hastigheten. Du kan även göra om det strecket till en kurva så att farten på klippet varierar med tiden, t ex gå gradvis långsammare för att stanna upp helt en sekund, gå lite baklänges (har för mig att det går) och sedan sätta fart framåt igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insert -> Video envelope -> Event velocity

 

Det streck som dyker upp kan man sätta "punkter" på för att sedan kunna ha lite olika fart på olika ställen.

 

Det går bra att ändra fart från +300% (3 ggr vanlig fart) ner till -100% (baklänges i "normal" fart).

 

[inlägget ändrat 2005-10-09 19:12:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod och tack för poängen :)

 

Men det där med tankebubblan - det enda jag gjorde var att (1) lägga klippen i rätt ordning, (2) fixa till "indenteringen" av klippen (compositing child...) och sedan klicka i rätt sorts transparens.

 

Om du har en .veg-fil som _borde_ funka kan jag kolla på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var så lite så med poängen , skall göra bubblan i helgen och jag mailar gärna den sekvensen till dig odu skulle vilja fixa till det sista med den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...