Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funkar tvkorten när analog nätet släcks ner?


Jecke

Rekommendera Poster

Klarar tvkorten som sälj på marknaden idag av digitalsändningarna ?

 

Jag bor i villa och tänkte köpa in ett tvkort... men lit onödigt då de snart släcker ner analoga nätet !

 

Är det nån fler än jag som observerat problemet?

Databutikerna har ju krängt iväg massor med billiga tvkort sista halvåret för att bli av med dem

 

På vårt företag fick vi hempc med tvkort :thumbsdown: då det slutar funka i min region fr.om Feb 2006

 

Upp till disskusion ..

 

/ jerker

"finns inga problem.. bara lösningar"

 

P4 1.8 / 1.5 Gb

Edirol Fa66 / Geforce 3

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon analog antenn så kan inte ett analogt kort ta emot några TV-kanaler. Det säger väl sig självt?

 

men det du har kvar efter övergången till digital mottagning är ett kort dit du kan ansluta den box du köpt till TVn, ex.v. via s-video. Du kan då se den kanal som boxen är inställd på.

 

Sedan finns det digitala TV-kort, DVB-kort. Finns några intressanta/läsvärda trådar om detta i detta forum.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bor i ett fastighet anslutet till en större kabeloperatör, vilket du kan göra även om du bor i en villa, kommer du inte att behöva köpa en digitalmottagare eftersom operatören kommer att koda om signalen till analog. Då bör även ett analogt tv-kort fungera.

 

Tar du emot tv-signalen med hjälp av en vanlig ”luftantenn” försvinner ju signalen snart och då gäller Monshis svar.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att på sikt kommer även fastighetsägaren kommer också uppdatera sitt nät och sedan säga upp avtalen med leverantörererna och så småningom får alla skaffa en egen box..

 

Det är så att även om vi tittar på digitaltv i hyreshus så är det faktiskt så att det är en konverterad digital signal och med den förlust som då följer.

 

Vi har för närvarande kabel via hyresvärd och jag har även en egen digitalbox med en aktiv bordsantenn som står i fönstret. Och När jag zappar mellan samma kanaler på boxen och tv så ser man vilken oerhörd skillnad det blir på bilden..

Vad som stör mig ibland bara är att vid sämre väder kan det lättare bli störningar på digitalboxen, men det kan å andra sidan bero på kvaliten på min bordsantenn.

 

- Monshi -

Det var just det jag menade, korten blir ju faktiskt värdelösa om man ska tvingas använda en box till kortet. Jag undrar fast jag glömde skriva det...

Vad det finns för tvkort som klarar övergången till digitaltv utan att behöva köpa extra utrustning...

 

 

"finns inga problem.. bara lösningar"

 

P4 1.8 / 768 Mb

Delta 66 / Geforce 3

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-23 06:42:51 av Jecke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att på sikt kommer även fastighetsägaren kommer också uppdatera sitt nät och sedan säga upp avtalen med leverantörererna och så småningom får alla skaffa en egen box..

Förvisso är det troligt att även kabeloperatörerna släcker ner sina analoga utsändningar när det inte längre säljs TV-apparater med en analog tuner men varför i hela världen tror du att konceptet kabel-tv på sikt kommer att ersättas med att alla måste skaffa sig en marksänd box?

 

Kabel-TV erbjuder enormt mycket mer än vad som någonsin kommer att kunna finnas i marknätet, både när det gäller kanal-utbud, lokala variationer och för all del även andra tjänster än ren TV. Dessutom finns det en massa stordriftsfördelar med att ha ett gemensamt nät med feed till alla i ett hus, inte minst för att man (om man inte är ansluten till ett större nät) bara behöver en uppsättning antenner och paraboler på taket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Monshi -

Det var just det jag menade, korten blir ju faktiskt värdelösa om man ska tvingas använda en box till kortet. Jag undrar fast jag glömde skriva det...

Vad det finns för tvkort som klarar övergången till digitaltv utan att behöva köpa extra utrustning...

Det finns TV-kort med både analog och digital tuner (DVB-T)

Men då krävs, som sagt, en kortläsare och abbonemang för att kunna se på annat än de fria kanalerna.

 

Och om du har kabel-TV -om det blir digitalt är det ett DVB-C kort du behöver. För satellit ett DVT-S kort..

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...