Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fu windows!

Mr.Corleone

Recommended Posts

Nu är jag less på windows och vill prova att köra linux parallelt. laddar jag ned linux eller måste jag köpa det? är det bara att brännaut på skiva? behöver jag en cd-key? ja! all fakta är bra för mig!

tack på förhand/Mvh jonas

Linux finns det många varianter av, så kallade distributioner.

Många är helt gratis och bara att ladda ner från nätet och bränna ut på en CD/DVD.

För förslag och för/nackdelar mm för olika distributioner titta igenom en del trådar i forumet för Linux & Unix.

ok det ska jag göra! men när jag ska söka efter en version att ladda ned, vad ska jag ha som sökord. när jag sökte på pirate bay så hittade jag en massa saker men inte det rätta. Är det DC++ som gäller eller?

Du går lämpligen till webbplatsen för den distribution du vill ha, de har anvisningar för nedladdning. Normalt är det inte DC++ utan iso-filerna brukar ligga på en FTP-server.

Suse: http://www.novell.com/products/linuxprofessional/

Ubuntu: http://www.ubuntulinux.org/

Fedora: http://fedora.redhat.com/

(Samtliga hittade genom att välja första länken i Google på distributionsnamnet.)

Nu har jag bara hundra frågor kvar. Ok....

Jag har laddat ned filen och packatupp den, bränt ned den på skiva och nu...:???

ska jag sätta datorn på att boota från cd och sedan starta om datorn?

Om det är så man ska göra, är det lätt att följa anvisningar då eller måste man kunna en massa dos-komandon?

oj oj oj!!! så slipper jag bängla själv

Jag har laddat ned filen och packatupp den, bränt ned den på skiva och nu...:???
Vilken fil laddade du ner? Och vad packade du upp? Normalt laddar man ner en/flera iso-filer och bränner dem direkt till cd.

ska jag sätta datorn på att boota från cd och sedan starta om datorn?
Japp, förutsatt att cd:n är bränd korrekt och datorn är inställd på att starta från cd.

Om det är så man ska göra, är det lätt att följa anvisningar då
Det är alltid bra att läsa dokumentation innan man gör saker man aldrig gjort förut, men det bör inte vara några problem.

måste man kunna en massa dos-komandon?
Nej, om du installerar nån Linux-variant så kommer du inte ha nytta av DOS-kommandon -- de funkar bara i DOS.

Det *allra* enklaste är om du använder en "Live"-cd, dvs en distribution som körs direkt från cd, utan installation. Se t ex Knoppix (http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html) eller Ubuntu Live (http://se.releases.ubuntu.com/5.04/)

jag ladde ned denna: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/

(install cd PC(intelx86) install cd) Som var en rar-fil jag packade upp den och stoppade in innehållet på en cd. nu laddar jag ned"Live CD

The live CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all. There are three images available, each for a different type of computer:

PC (Intel x86) live CD

For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows. Choose this if you are at all unsure."

Tack för hjälpen. jag ska prova och så återkommer jag med flera frågor.

Nej, det är inte en rar-fil. Det är en cd-avbildning ("iso-fil"). Det är möjligt att ditt rar-uppackningsprogram kan läsa cd-avbildningar, men det är inte det du vill göra. Du ska bränna en cd direkt från iso-filen, annars kommer den aldrig att kunna boota.

Annars är det rätt fil(er). "Install" är om man vill installera till hd:n, "Live" körs direkt från cd.

Som jag nämnde i en annan tråd så är nog det här det enklaste sättet att bränna en cd-avbildning från Windows: http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm

[inlägget ändrat 2005-09-25 17:59:18 av zerblat]

ARRRGHHHH!!!!!! varför will inget gå som man har tänkt sig!!!!!!! Ok..... jag har erfarat att man inte ändrar "booten" på samma sätt som i win 98. Härled mig!!! 1.starta om datorn

2.Tryck F8

3. få en fet lista med massor av alternativ så man inte vet vad man ska välja.

Vad gör jag sen???

Gud vad ni måste less på mig som är så teknisk som en mormor!

Alla hjärtans tack

jag har erfarat att man inte ändrar "booten" på samma sätt som i win 98.
Om du menar "ändra bootordningen" -- så att datorn startar från cd:n -- så gör du det i BIOS-inställningarna (det har alltså inget med Windows eller nåt annat operativsystem att göra). Hur du gör det beror på vad du har för BIOS (dvs, vad du har för moderkort). Kolla om du fick nån manual med datorn där det kan tänkas stå. Vanliga BIOS-tillverkare är t ex Award och Phoenix (det brukar vara det absolut första som visas när datorn startar, tillsammans med texten "tryck Esc/Del/F1/F10 för att komma in i BIOS").

Är du säker på att det är F8? Vilken tangent som används varierar iofs beroende på vilket BIOS du har, men F8 har jag aldrig stött på. Däremot används F8 för att komma in i Windows felsäkra läge. Är det där du hamnar?

Zerblat, F8 trycker man i Windows Bootloader för att tex komma åt Felsäkert läge. Då är man fortfarande i Windows, och inte alls i BIOS.

BIOS:eta 'Press DEL for Setup' eller vad det nu står får man ibland BARA vid kallstart av datorn.

Mt.Corleone, sla av datorn. Och när du slår på den så kan det iblamd visas något om hur man kommer åt SETUP:en. Inget tvång dock, inte garanterat.

Vad har du för maskin, Mr.Corleone?

Mvh Mathias

win xp home edition version 2002 sevice pack 2

Fujitsu Siemens Computers Intel® Pentium® 4 CPU3.00GHz

2.99Ghz, 512MB RAM

Operativsystemet spelar ingen roll. Vilken tangent som gäller för att komma in i BIOS-inställningarna beror på BIOS:et (märke och version). Det brukar som sagt stå på skärmen precis när man slagit på strömmen, dvs när minnet kollas och datorn piper. Vanliga varianter är Del, Esc, Ctrl+Alt+Esc, F2, F10 osv. För det måste man veta exakt vilken modell det är (olika Fujitsu-Siemens-datorer använder olika BIOS).

Å andra sidan, behöver du överhuvudtaget ändra om bootordningen? Vad händer om du bara låter datorn starta med Ubuntu-cd:n i?

det händer ingenting. jag har provat i mina båda cd-läsare. och för att komma till bios-inställningarna tröck jag F2. efter många om och men så tror jag att den skulle boota från cd (cd-rom stod högst upp på listan). men jag provade starta om och ingenting hände! argh!

Kan du boota från nån annan bootbar cd (t ex nån Windowsinstallations-cd)? Får du nån indikation på att datorn försöker boota från cd:n (t ex att den misslyckas hitta en bootbar cd)?

tänkte du om cd var dåligt brännd eller om det var fel iso-fil? jag kan kolla med då måste jag hitta den skivan också....:( jobbigt. aja

hmmmmm. jag fick låna en riktig dvs inte bränd version av ubuntu linux och allt gick som planerat tills allt stannade.......... starting linux.........."död"

AGHHH nu ger jag upp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...